8.8 C
București
joi, 9 ianuarie 2025
AcasăInternaționalRomanii, inca susceptibili de a fi manipulati cu televizorul

Romanii, inca susceptibili de a fi manipulati cu televizorul

Am fost si suntem in continuare un popor mare consumator de emisiuni tv. Multi ar fi crezut ca a trecut perioada de valabilitate a zicalei „Ati mintit poporul cu televizorul”, dar ultimul studiu realizat de CURS, la comanda Consiliului National al Audiovizualului, nu le dau prea multe sperante. Aceasta deoarece s-a dovedit inca o data ca romanii se incred intr-atat in ceea ce vad „pe sticla” incat nu simt nevoia sa se informeze si din alte „surse”, chiar daca este vorba de un domeniu important precum politica si personajele care le conduc destinele.

Riscul de a fi supus unei manipulari creste, prin urmare, pe masura ce scad sursele alese spre informare. Pe de alta parte vor creste si presiunile exercitate de politic asupra televiziunilor, dat fiind impactul deosebit pe care micul ecran continua sa-l aiba asupra vietii romanilor.
Studiul a mai relevat ca doar anumiti oameni politici sunt cautati, promovati si impusi de televiziuni, ceea ce a facut posibil ca din sutele de personaje politice (numai parlamentari avem peste 400!) doar cativa sa fie cunoscuti romanilor, exclusiv pe baza promovarii „pe sticla”. Intitulat „Perceptia publicului privind imaginea politicului in programele de stiri”, studiul a fost realizat in perioada 1-8 august 2006, pe un esantion de 1.099 subiecti, cu varste de peste 18 ani si are o marja de eroare de trei procente.

Micul ecran, suficient pentru 9 persoane din 10

Cand vine vorba de viata politica, chiar intr-o perioada tumultuoasa, presarata cu scandaluri si dezvaluiri senzationale, 87% dintre romani spun ca se informeaza doar de la televizor. Doar 4% recunosc ca se indreapta spre radio ca mijloc de informare si tot atatia spre presa scrisa. Internetul, care atrage doar un procent, se afla la egalitate cu familia, vecinii si prietenii. Ingrijorator pentru CNA trebuie sa fie si faptul ca 71% dintre cei chestionati au indicat ca fiind suficiente stirile politice difuzate pe micul ecran pentru a intelege ce se intampla in Romania. Doar o cincime dintre romani considera necesar a se informa si din alte medii! In aceste conditii, nu mai este de mirare pentru nimeni de ce politicienii mioritici se inghesuie sa apara pe sticla. La randul lor, televiziunile cauta si promoveaza anumiti oameni politici, mai ales ca unii stapanesc destul de bine arta de a face spectacol. Fie el demagogic si populist. Relevante sunt in acest sens raspunsurile la intrebarea „Ce va place la politicienii pe care ii vedeti la televizor?”. Doar 1% dintre respondenti au indicat „inteligenta si pregatirea”. Aceste atribute s-au situat pe ultimul loc, fiind devansate de… calitatile oratorice (5%), vestimentatie (5%) si capacitatea de a minti frumos (4%). Pana si certurile in care se implica actorii politici ii atrag in mai mare masura pe romani decat inteligenta si pregatirea lor!

Televiziunea publica, de-abia pe locul 4

Intrebati „Care din urmatoarele canale de televiziune credeti ca transmite cele mai corecte stiri politice?”, romanii au indicat pe primele doua locuri, la egalitate, cu 21%, Pro Tv si Antena 1. Pe locul trei s-a situat Realitatea Tv, cu 16%. Interesant este insa unde s-au situat in acest clasament cele doua posturi ale televiziunii publice: locul patru (TVR 1) si, respectiv, locul opt (TVR 2). Situatia ar trebui sa dea de gandit diriguitorilor SRTv, in conditiile in care cele doua posturi au cea mai mare acoperire in tara, iar institutia functioneaza din banii contribuabililor. Rezultatele studiului efectuat la inceputul acestei luni sunt confirmate si de alte barometre. De exemplu, conform unui sondaj din iunie, doar 17,7% dintre romani spuneau ca TVR este un post in care cred! In randul ascultatorilor de radio, situatia sta insa altfel, Radio Romania Actualitati fiind postul preferat de 28% dintre romani, la distanta de opt procente fata de Europa FM si de peste douazeci de procente fata de PRO FM.

Mai multe stiri despre UE

In perspectiva aderarii la Uniunea Europeana, studiul a cuprins si intrebari legate de aceasta si de institutiile comunitare. Din raspunsurile romanilor a reiesit ca posturile de televiziune ar trebui sa ofere publicului mai multe informatii atat despre Uniune, cat si despre aderarea la ea. Doar 35% dintre cei chestionati au spus ca li se par suficiente informatiile oferite despre aderarea Romaniei la UE, fata de 54% care considera insuficienta cantitatea de date. Situatia este similara si in ceea ce priveste Uniunea Europeana si institutiile ei. La mai putin de jumatate de an pana la aderare, doar un sfert dintre romani au putut indica o institutie a UE.

Cele mai citite

Everton se desparte de Sean Dyche! Anunț oficial despre schimbarea pe banca tehnică

Sean Dyche nu mai este antrenorul formației Everton, conform unui comunicat emis joi, 9 ianuarie, de clubul din Premier League. Decizia vine în urma...

Penalizare dramatică pentru Nasser Al-Attiyah! Pierde victoria în etapa de la Dakar dintr-un motiv neașteptat

Nasser Al-Attiyah, pilotul echipei Dacia Sandriders, a trecut primul linia de sosire în etapa a cincea a Raliului Dakar 2024, însă a pierdut victoria...

Dacia Bigster, cel mai scump model din istoria mărcii! Prețuri, motorizări și dotări

Dacia a dezvăluit oficial prețurile și detaliile complete ale noului SUV Bigster, primul model hibrid din gama mărcii și cel mai scump produs vreodată...
Ultima oră
Pe aceeași temă