Expoziţia redă, cu ajutorul unor multiple mijloace vizuale, o parte din istoria recentă a României, despre care nu există în prezent o documentaţie foarte clară, ea rămânând doar în memoria generaţiilor care au trăit-o în perioada anilor ’70-‘80. Disco BTT a fost organizată pentru prima dată în București și s-a bucurat de un real succes. 5.000 de vizitatori unici au trecut pragul Palatului Știrbei în toamna anului 2017, iar proiectul a fost recompensat cu Premiul AFCN pentru activarea patrimoniului cultural imaterial.
Disco BTT – Discotecile perioadei comuniste este o creaţie artistică inspirată din elementele acelor vremuri, ce îşi poartă vizitatorul prin diverse spaţii neconvenţionale. Expoziția imaginează un traseu senzorial prin mai multe camere, concepute fiecare pe baza unei realități din acele vremuri. Spaţiul expozițional e format din șase încăperi pe care vizitatorul le parcurge, ghidat scenografic. Fiecare încăpere reprezintă un capitol important în formarea unei imagini de ansamblu asupra a ceea ce a însemnat această perioadă din istoria comunistă. Nu există ghid, vizita e individuală, nu se formează grupuri de vizitatori, fiecare putând zăbovi oricât în oricare dintre încăperi. Expoziţia e construită cu ajutorul diverselor elemente audio-vizuale, combinate pentru a reda o emoţie concretă: muzică, proiecţii video, fotografii, decor, obiecte de recuzită, tipărituri, interviuri.
Expoziția va putea fi vizitată de locuitorii din Cluj-Napoca și din împrejurimi în clădirea situată în Piața Ștefan cel Mare nr. 18 în perioada 27 octombrie-3 noiembrie. Programul de vizitare reproduce aproximativ orarul de funcțio-nare al discotecilor din perioada comunistă, la fel ca și alte elemente-surpriză din cadrul expoziției, pe care vizitatorii sunt invitați să le descopere în traseul lor. Intrarea este liberă.
Conceptul expoziției Disco BTT îi aparține regizoarei de film Iulia Rugină, cunoscută pentru filmele sale -“Breaking News”, “Love Building” (2013) și “Captivi de Crăciun” (2010). “Disco BTT a pornit ca o interpretare subiectivă a unei perioade pe care gene-rația mea și-o amintește doar din povești. Dar a fost extraordinar că ea însăși a continuat cumva povestea. Am avut vizitatori de 20 de ani care se întorceau a doua zi cu părinții, știind că i-ar fi emoționat. Și părinți care reveneau cu copiii doar ca să le arate cum era. Ne-am dorit să o putem muta și în alte orașe pentru că discotecile de atunci se găseau în toată țara, nu doar în București. Am ales Clujul pentru că mi se pare că aici e un pu-blic care pe mine, personal, mă uimește de fiecare dată. Foarte educat, foarte deschis către lucruri noi și cu o ener-gie foarte bună. Aceeași -energie care se regăsește în expoziția noastră”, spune Iulia Rugină.