Festivalul de Film Transilvania dedică miezul fiecărei nopţi filmelor de groază.
Subiecte ca religia, Holocaustul, vampirismul și canibalismul se regăsesc anul acesta în cele mai „întunecate“ secțiuni la TIFF, Umbre și Midnight Delirium.
Scurtmetrajele din Umbre, selecționate de Mihai Mitrică, se anunță a fi cele mai întunecate de până acum. Din Mexic ajunge la TIFF sadicul „Mother of God“, în care o tânără devine jertfă într-o ceremonie de incantare a antichristului, „Arcana“ e un film despre vrăjitorie, iar terifiantul „Blight“ e un horror psihologic despre un tânăr preot chemat să rezolve un caz de posedare dintr-un sat izolat.
Pentru fanii hardcore, „Sister Hell“ abundă în sex, violență și atacuri la adresa religiei. De un absurd blasfemator, „Disco Inferno“, recompensat cu premii în peste 35 de festivaluri, imaginează un iad plin de simboluri oculte și femei în ținute Illuminati. De neratat este capodopera animată “The Mill at Calder’s End“, al maestrului efectelor speciale Kevin McTurk, o poveste gotică de groază despre care Guillermo del Toro spune că omagiază și reinventează vechile filme clasice.
Filmul „Fuckkkyouuu“ a făcut recent valuri la Sundance, unde a fost sold-out. Filmul explorează posibilitatea întâlnirii cu sinele din trecut. „Into the Mud“ este o poveste despre teroarea de a fi urmărit și încercarea de a scăpa din mâinile prădătorului. Puteri malefice se ascund și în lacul din horror-ul „The Pond“, iar mitul lui Frankenstein primește o interpretare modernă în „Saint Frankenstein“. Între suprarealism și macabru pendulează și „Messe Noir“, clipul trupei Behemoth, iar pe Dorian Boguță îl redescoperim în rolul de regizor în „Sfârșit“.
Juriul Shadows Shorts este alcăuit din Eliran Kantor – artist și ilustrator având la activ peste 10 coperte de album pentru trupe rock și metal, Carter Pilcher – fondatorul Shorts International, membru al British Academy of Film and Television Arts – și Louis Savy – director al Sci-Fi London Film Festival.
În Umbre-Lungmetraj, printre filmele selecționate de directorul artistic Mihai Chirilov se află „Blind Sun“, un thriller despre singurătatea unui imigrant ajuns în Grecia, în mijlocul unui val de caniculă, „Ludo“, care atinge noi teritorii neexplorate ale genului horror și are potențialul de a schimba fața cinema-ului horror indian. În filmul său de debut „Lace Crater“, Harrison Atkins amestecă genurile subtil, făcând treceri de la comedie la dramă și explorând teme ca izolarea și nevoia de conexiune umană sau chiar supranaturală. Prezentat în premieră la Berlinale în Panorama, „Aloys“ analizează viața izolată a unui detectiv scufundat într-o lume construită din înregistrările de pe camerele de supraveghere.
„Couple in a Hole“ al lui Tom Geens este povestea cu accente suprarealiste a unui cuplu îndoliat, iar regizorul român Jamil Hendi debutează în lungmetraj cu producţia independentă „Vizitatorul“, un horror care se petrece într-un apartament cu o istorie sumbră din București, în care joacă Ionuț Grama, Oana Irina-Duțu și Andreea Boșneag.
Delirul de la miezul nopţii
Secțiunea Midnight Delirium, curatoriată de Richard Peña, profesor la Columbia University și fost director de program al Film Society of Lincoln Center, aduce o selecție de filme horror unul și unul din cinematografia latino-americană. „At Midnight I Will Take Your Soul“, regia Jose Mojica Marins, este un horror brazilian cult care a lansat personajul iconic Coffin Joe. „Vampires in Havana“ e un film cubanez animat, iubit de critici, care parodiază genul horror cu vampiri, iar captivantul „Cronos“ (1994) e debutul celebrului Guillermo del Toro, o poveste neortodoxă despre dorința seducătoare de a atinge nemurirea.
În „36 Steps“, comedie neagră horror și, totodată, satiră socială, semnată de argentinianul Adrián García Bogliano, motivele horror se suprapun peste un discurs critic la adresa opresiunii femeilor. „We Are What We Are“ (regia Jorge Michel Grau) este un horror mexican care analizează viața unei familii de canibali și servește drept satiră la adresa anomaliilor sociale și psihologice. „Juan of the Dead“ e o comedie cu zombie care satirizează viața în timpul regimului lui Castro în Cuba. Din epoca de aur a filmelor de gen ajunge la TIFF și clasicul „El Fantasma del Convento“ (1934), primul film de groază sonor din Mexic, din care nu lipsesc fantomele, călugării, mumiile și atmosfera suprarealistă.