Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Chirurgia şi arta

Duminică, 15 noiembrie 2015, de la ora 11.00, la Sala Atelier, în cadrul programului Conferinţele Teatrului Naţional, Ion Christian Chiricuță și Adrian Buga prezintă conferinţa cu tema „Arta chirurgului – Chirurgia artei“.

Share

[email protected] 0 comentarii

Actualizat: 08.11.2015 - 19:52

Duminică, 15 noiembrie 2015, de la ora 11.00, la Sala Atelier, în cadrul programului Conferinţele Teatrului Naţional, Ion Christian Chiricuță și Adrian Buga prezintă conferinţa cu tema „Arta chirurgului – Chirurgia artei“.

Conferința este dedicată memoriei lui Ion Chiricuță, colecționar de artă, medic oncolog, director al Institutului Oncologic din Cluj. Colecția Ion Chiricuță conține un număr remarcabil de tablouri semnate de celebri pictori români (printre care Theodor Pallady, Gheorghe Petrașcu, Iosif Iser, Nicolae Tonitza, Dumitru Ghiață, Alexandru Ciucurencu, Corneliu Baba, Ion Țuculescu, Marcel Chirnoagă, Vasile Grigore și alţii), dar și lucrări după cunoscuți pictori europeni, ale căror originale pot fi admirate în marile muzee ale lumii.

Profesorul Ion Chiricuță și-a dăruit colecția orașului natal Bârlad, unde este expusă în Muzeul „Vasile Pârvan”.

Din dorința de a reînvia gândurile colecționarului Ion Chiricuță, criticul de artă Adrian Buga, într-un dialog cu doctorul Ion Christian Chiricuță, fiul colecționarului, prezintă ­povestea alcătuirii colecției și a donării acesteia, arătând publicului fragmente din filmele “Arta chirurgului” și “Pictura prin sunet”, precum și catalogul “Comori de artă” din colecția de pictură Ion Chiricuță.

„Da, în zori, de fiecare dată, privind tablourile, îmi împrospătez amintirile: amintirile care mă leagă de primele emoţii ce le-am încercat cu pictura. Ea, pictura, mi-a clădit tinereţea într-un fel, pe nişte dimensiuni cu totul romantice: un romantism în care văd în apoteoză spiritul omenesc ca într-o feerică lumină astrală”, spunea Ion Chiricuță.

“Cred ca un nebun-profet în viitorul ei şi o iubesc cu esenţe tari, merg zilnic ca medic chirurg la masa de operaţii şi mă simt pătruns de efluvii izvorâte din operele panotate în casa mea, şi ceea ce pare incredibil de făcut cu bisturiul îmi reuşeşte în colaborare cu ceea ce-mi dau emoţiile picturii. Prin ea iubesc omul, viaţa, devin mai bun, mai înţelept. Ridic medicina la nivel de creaţie şi desfac miracolul natură, pentru a-l recompune.“

„Ion Chiricuţă considera tablourile sale ca fiind o autobiografie fidelă a evoluţiei lui spirituale: «Omul secolului nostru are nevoie ca în momentele de odihnă să-și înnobileze sufletul cu tot ce a produs spiritul uman mai frumos și mai sublim, adică arta, sau să trăiască în contact strâns cu o altă faţă a frumosului, natura, atât de grandioasă și minunată în peisajul nostru». Colecţia sa a fost strânsă de-a lungul unei vieţi de muncă încordată, a reprezentat refugiul spiritual, templul în care chirurgul Ion Chiricuţă a trăit întotdeauna mari clipe de seninătate olimpică și extaz. În acest templu nu a putut fi lovit de nici o răutate omenească. Colecţia nu este rodul unor simple capricii, ci rezultatul unei profunde hrăniri sufletești manifestate de-a lungul întregii vieţi”, mărturiseşte fiul acestuia, Ion Christian Chiricuţă.

Cel de-al doilea conferenţiar, Adrian Buga, este de părere că: „După cercetările începute pentru inventarierea colecției Ion Chiricuță și realizarea albumului și filmului aferente, am sesizat un modus operandi legat de felul în care medicii colecționari își aleg lucrările de artă. Am observat că medicii, prin natura meseriei, priveau, săptămâni sau luni întregi, detaliile de tușă din lucrările nou-intrate în colecția lor. Această «depunere» sau încărcătură vizuală din ochii colecționarilor părea să aibă un dublu efect, atât asupra omului-colecționar, cât și asupra omului-medic.

Conjugând dubla încărcătură, am analizat cum a fost gândită construcția colecției și cum aceasta (privită ca întreg, dar și prin prisma detaliului căruia, i-am dedicat un capitol separat în lucrarea mea) a influențat și a ajutat colecționarul în activitatea profesională”.

Despre colecţionar

Ion Chiricuţă a urmat cursurile Facultăţii de Medicină şi Chirurgie din Bucureşti şi din anul 1958 a preluat conducerea Institutului Oncologic din Cluj, unul ­dintre cele mai vechi din ţară. Acestuia i se datorează amplul proces de modernizare a clădirii şi construcţia unui nou sediu în anul 1964, care îi va purta ­numele: Institutul Oncologic „Prof. Dr. Ion Chiricuţă”.

Activitatea de bun organizator a profesorului Ion Chiricuţă a fost dublată de cea ştiinţifică, el publicând un număr impresionant de articole ştiinţifice, atât în ţară, cât şi în străinătate. Devenit profesor de oncologie în anul 1971, Ion Chiricuţă a făcut parte din numeroase societăţi ştiinţifice internaţionale de pres­tigiu: Société Internationale de Sénologie, Organisation Mondiale de la Santé, Union Medicale Balkanique.

În anul 1987 a fost numit preşedinte de onoare al Congresului Mondial de Chirurgie Plastică din Paris, ca o încununare a tuturor reuşitelor sale în domeniul medical.

Cărţi publicate: Ion Christian Chiricuță și Adrian Buga: ­Comori de artă din colecția de ­pictură Ion Chiricuță, Editura Argo Art ­Publishing și Unarte, București, 2014.

Autorul a 6 cărți despre oncologie și radioterapie apărute în perioada 2001-2005; de asemenea co-autor și autorul a peste 40 de articole apărute în reviste și publicații de specialitate

Citește totul despre:

Comentarii

loading...