7.4 C
București
sâmbătă, 16 noiembrie 2024
AcasăCulturăCe auzim când ascultăm muzică?

Ce auzim când ascultăm muzică?

Acesta își propune să descifreze într-o formă interactivă câteva elemente din arta interpretării muzicii clasice, în pregătirea întâlnirii cu cei 270 de  tineri muzicieni, din 39 de țări, care au trecut de etapa de preselecție în cadrul Concursului “George Enescu” 2018 și care își vor demonstra talentul pe scenă în București între 1 și 23 septembrie 2018.

Programul implică ateliere-spectacol dedicate tinerilor și 18 episoade video despre interpretarea muzicală și impactul ei asupra ascultătorului. De asemenea, el va cuprinde și dezvoltarea unei aplicații ce va permite melomanilor interesați de evoluția artiștilor înscriși în Concursul “George Enescu” să-și verifice opiniile cu cele ale juriu-lui, la finalul etapelor concursului din septembrie.

În cadrul atelierelor-spectacol “Ce auzim când ascultăm muzică?”, muzicianul Paul Ilea și actorul Marius Manole vor iniția un dialog interactiv în mai multe licee din București despre cum auzim muzica și ce anume apreciem când ascultăm un artist sau altul.

Marius Manole, devenit actorul de acum pentru că a avut norocul ca la vârsta celor cu care va interacționa în acest proiect să întâlnească pe cineva care l-a luat de mână și i-a spus că există teatru pe lumea asta, este bucuros să participe. Pentru că, spune el:  “Cine știe câți muzicieni – sau spectatori, căci spre asta tindem, să scădem media de vârstă a spectatorilor – se vor naște după acest proiect!”. L-am întrebat dacă nu se teme de interacțiunea cu liceenii de azi, o generație diferită de a lui, din perioada liceului, și răspunsul a fost: “Ba da, mi-e teamă, pentru că ei sunt mult mai direcți și mai fără menajamente. Noi eram obișnuiți, din familie, să nu spunem dacă nu ne plăcea. Ei, dacă nu le place ceva, reacționează imediat și spun: «Frate, mi se pare foarte plictisitor ce facem!». Dar, în același timp, viața fără provocări nu ar mai fi viață și un artist fără provocări și fără să-și împingă limitele n-ar mai fi artist. Așa că mergem, ne aruncăm în groapa cu lei și, dacă ieșim vii, ieșim mai puternici”.

18 filme scurte

Muzicianul Paul Ilea consideră că acest turneu prin licee i-a venit ca o mănușă, pentru că “sunt teme pe care le dezvolt cu multă lume. Pentru mine e foarte profi să vorbesc despre aceste lucruri -pentru că sunt niște probleme care mă frământă pe mine personal. Lucrez mult cu liceeni, având în vedere treaba pe care o mai fac, cea de producător muzical al unui show de televiziune, și atunci pot spune că nu am o problemă să relaționez cu ei. Suntem aceeași minte, dacă pot spune așa”.

Marius Manole, care va modera atelierele și va propune similitudini între tehnicile de interpretare, pornește de la ideea că “un muzician în fața partiturii este ca un actor care citește scenariul unei piese. Sunt tehnici care se pot compara și toate au ca scop expresia, transmiterea unui mesaj și a unei emoții aparte. -Paralela dintre cele două lumi poate face mai transparentă tehnica, explică mai ușor intenția artistului și poate ajuta la asimilarea mai rapidă a unor noțiuni”.

Atelierele-spectacol din licee se vor concretiza în 18 filme scurte ce tratează tema interpretării muzicale, în episoade de 5-7 minute, în care vor fi implicate mai multe personalități ale lumii artistice. -Seria de filme va fi distribuită pe mai multe canale succesiv: aplicația Culturesc 100, parte din platforma culturală -Samsung dedicată Centenarului Marii Uniri, pe EduPedia și pe canalul de YouTube al Concursului și Festivalului “George -Enescu”.

Deși unii consideră că terenul posibilului spectator de muzică clasică este foarte fertil, Crenguța Roșu, managing partner DC Communications, iniția-toarea proiectului, consideră că “desțelenim un teritoriu -dificil”, dar este “o provocare pentru noi și sper că vom reuși să apropiem -publicul tânăr de muzica clasică și artiștii ei, să creăm o cultură a -încurajării -artistului”.   

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă