Românii citesc în special pentru a-şi dezolta gândirea (76,7%) şi limbajul (71,2%), însă şi pentru a se relaxa (68,2%), arata un sondaj de opinie realizat pe siteul ivox.ro.
Un procent semnificativ de respondenţi (48,2%) susţin că lectura este un mijloc bun pentru dezvoltarea profesională, în timp ce 34,9% consideră că lectura reprezintă un mijloc pentru a înţelege societatea în care trăiesc.
Datele arată că 75.7% dintre respondenţi citesc cel puţin o dată pe lună, din care 23.1% zilnic.
În ceea ce priveşte frecvenţa cu care citesc românii, cifrele arată că 34.1% citesc între una şi două ore săptămânal, 27.1% între două şi patru ore, iar un procent de 19.7% mai mult de patru ore pe săptămână.
Interesul mai mare acordat navigatului pe Internet (83,1%) este văzut ca fiind cauza principală a scăderii interesului pentru lectură. Alte cauze semnalate de participanţii la sondaj sunt interesul mai mare acordat emisiunilor TV (68,1%) şi lipsa de timp (60,1%).
Locul preferat de lectură este locuinţa personală, unde 38% dintre respondenţi declară că citesc săptămânal, iar 13% lunar. Alte locaţii în care citesc românii sunt mijloacele de transport în comun (14% citesc cel puţin o dată pe lună), parcurile (11%) şi locul de muncă (17% citesc cel puţin o dată pe lună).
Cărţile tipărite sunt cele mai utilizate, 57% dintre respondenţi declarând că le citesc zilnic şi săptămânal.
În schimb, cărţile electronice sunt folosite cel puţin o dată pe săptămână de 24% dintre respondenţi, iar cărţile audio de 5% dintre participanţii la sondaj.
Dintre acestea, indiferent de format, cele mai apreciate sunt cele de literatură beletristică (41% dintre respondeţi citesc foarte multă beletristică), cărţile de specialitate (38.9%) şi cele de dezvoltare personală (36%).
Cele mai puţin căutate sunt cărţile cu subiect science-fiction (16.3%) şi cele cu conţinut autobiografic: jurnale, memorii (15.5% dintre respondenţi citesc acest tip de carte într-o măsură ridicată).
Elementul cel mai important avut în vedere în momentul achiziţiei unei cărţi, este preţul (51%).
Recomandările prietenilor joacă şi ele un rol important deoarece de acestea se ţine cont în mare (37,8%) şi foarte mare măsură (10,4%). Aceste elemente sunt urmate de cronicile citite, pe care 41% dintre respondenţi le iau în considerare.
Pentru achiziţia unei cărţi dintr-o librărie online, taxele (88%), promoţiile (87%) şi preţul (84%) sunt factorii cei mai importanţi.
Cele mai importante surse de informare în vederea achiziţionării unei cărţi sunt site-urile librăriilor şi ale editurilor (50%) şi coperta sau interiorul cărţii (43.9%).