Luni seară a avut loc în Sala Mare a Teatrului Național din București, de curând redeschisă publicului, o nouă ediție a Galei UNITER, numită de unii „Revelionul teatrului românesc“. Și pe bună dreptate pentru că în această noapte albă se adună ca la o petrecere de familie aproape toată suflarea artistică ce slujește ceea ce unii numesc cu venerație, iar alții cu ușor amuzament „sfânta scândură“.
Încă de la intrare, toată lumea se săruta cu toată lumea, doamnele își admirau ținutele elegante, directorii de teatre vânau regizori, actorii vânau și ei tot regizori și cu toții erau pregătiți să-și sărbătorească breasla.
Ca în orice familie, există și ”copii” supărați pe ”părinți”. Este și cazul a doi dintre marii câștigători ai serii, Victor Ioan Frunză, premiat pentru regie, și al Adrianei Grand, laureată pentru scenografie, ambii pentru spectacolul ”Mobilă și durere”, montat la Centrul Cultural pentru UNESCO ”Nicolae Bălcescu” din București. Deși fac mai mereu parte de pe lista de nominalizați, grație, desigur, talentului lor incontestabil și spectacolelor excepționale pe care le pun în scenă, ei au ales și în acest an să ”boicoteze” prin neparticipare Gala UNITER.
Un alt mare absent al serii a fost regizorul Andrei Șerban (care de data aceasta nu a mai trimis nici măcar o scrisoare), al cărui spectacol ”Omul cel bun din Seciuan” a avut nu mai puțin de cinci nominalizări: pentru cel mai bun spectacol, cel mai bun regizor, cea mai bună scenografie, cel mai bun actor în rol principal și cea mai bună actriță în rol principal. Nu toate s-au materializat însă în premii. Doar actorul Vlad Ivanov a plecat acasă cu un trofeu UNITER.
Cel mai bun discurs al serii a fost ținut de regizorul Alexander Hausvater care a primit premiul pentru întreaga activitate. El a mărturisit că destinul a făcut ca după ce părăsise România în comunism, să ajungă după Revoluție să ”emigreze” în propria țară. Alexander Hausvater a vorbit și despre necesitatea unei noi legi a teatrului, despre faptul că tinerii ar trebui să ”dirijeze” teatrele și a încheiat prin a mulțumi cuiva ”care nu mai e la modă azi, care este în vremurile acestea înjurată și hulită de toată lumea. Îți mulțumesc ție, România!”, și-a încheiat el discursul care a fost primit cu aplauze furtunoase și cu strigăte de ”Bravo!”.
Nu a fost un discurs deloc rău, mai ales că a venit de la un om care în urmă cu 25 de ani, după cum a spus în cuvântul său, nu vorbea aproape deloc românește, iar actorii Teatrului Odeon au simțit nevoia să întocmească pentru a se înțelege cu el un dicționar ”româno-hausvaterian”.
Pe principiul că doar cine nu muncește nu greșește, au avut loc pe parcursul galei și câteva gafe inerente unui eveniment de o asemenea amploare. Unele s-au transformat în momente comice sau chiar tragicomice. De pildă, toată sala a văzut cu stupoare printre fotografiile artiștilor trecuți în lumea celor drepți și poza cronicarului Ion Parhon, care nu numai că este cât se poate de viu, dar mai era și nominalizat la premiul pentru critică de teatru. Bănuiam noi că artiștii nu-i iubesc prea tare pe critici, dar chiar așa, să-i îngroape de vii, nu ne-am fi așteptat. La final, cu un umor irezistibil, Ion Parhon le spunea tuturor: ”Cel mai mare premiu este că sunt în viață. Nu-mi mai trebuie altul!”.
Printre momentele comice s-a numărat chiar și discursul ministrului Culturii, Ionuț Vulpescu, cel care a ținut să demonstreze că totuși l-a citit pe Shakespeare ( de fapt, ca să fim corecți, nu chiar pe tot, ci doar piesa ”Hamlet”) asta după ce vorbise de curând despre marii scriitori ai lumii ”Cervantes și Hamlet”. Amfitrionul serii, actorul Ion Caramitru, încerca să scoată de la el un răspuns coerent legat de faptul că, potrivit legislației actuale, teatrele nu pot angaja actori tineri de care au atâta nevoie, iar ministrul, la fiecare ”interpelare”, mai arunca la bătaie câte un citat din ”Hamlet” (că tot le învățase pe de rost) care se potrivea în context ca nuca-n perete. Venit să înmâneze premiul pentru cel mai bun spectacol, el a dispărut la un moment dat de pe scenă. ”A plecat domnul ministru”, a spus oarecum panicat Ion Caramitru. ”Nu-i nimic”, a răspuns sec în hohotele homerice de râs ale publicului Dorina Lazăr, directoarea Teatrului Odeon, care a ridicat marele premiu acordat spectacolului ”De vânzare”, în regia Gianinei Cărbunariu.
Ce-i drept, Dorinei Lazăr îi dă mâna să-l lase de izbeliște pe ministru pentru că teatrul său primește bani de la Primărie, dar nu același lucru se poate spune despre domnul Caramitru, directorul Teatrului Național, care s-a dus repede să-l recupereze din culise pe ordonatorul său de credite.
Finalul galei UNITER este întotdeauna minunat. În acordurile Ariei Șampaniei din ”Traviata”, Ion Caramitru, ca un pater familias, îi invită pe scenă, strigându-i pe unii dintre ei pe nume, pe artiștii prezenți în sală pentru a încheia sărbătoarea cu o cupă de șampanie. Anul acesta doi tineri soliști au cântat live aria, momentul devenind astfel cu atât mai frumos. Chelneri cu mișcări profesioniste au împărțit cupe de șampanie în stânga și-n dreapta, iar unul dintre ei a simțit nevoia să se ducă să le dea câte un pahar și celor doi cântăreți care își făceau în direct numărul chiar în fața camerelor de luat vederi. Sala s-a rupt în două de râs. Dar adevărul este că băiatul avea dreptate. Pentru că unde s-a mai pomenit vreodată să se cânte Aria Șampaniei fără șampanie? Cine știe? Poate că e un chelner care merge des la operă. În orice caz, el a pus de fapt ordine în lucruri. Fără gestul lui, ca să mă exprim într-un fel care să-i placă și ministrului shakespearian al Culturii, lumea ar fi fost "ieșită din țâțâni”.
Lista laureaților Premiilor UNITER 2015
Premiul pentru cel mai bun spectacol: “De vânzare/For Sale”, de Gianina Cărbunariu, Teatrul Odeon Bucureşti
Premiul pentru cel mai bun regizor: Victor Ioan Frunză, pentru spectacolul “Mobilă şi durere”, Centrul Cultural pentru UNESCO “Nicolae Bălcescu” Bucureşti
Premiul pentru cel mai bun scenograf: Adriana Grand, pentru scenografia spectacolului “Mobilă şi durere”, Centrul Cultural pentru UNESCO “Nicolae Bălcescu” Bucureşti
Premiul pentru cel mai bun actor în rol principal: Vlad Ivanov, pentru rolurile din spectacolul “Omul cel bun din Seciuan”, Teatrul Bulandra Bucureşti
Premiul pentru cea mai bună actriţă în rol principal: Anca Hanu, pentru rolul Amalia din spectacolul “Amalia respiră adânc”, Teatrul Naţional Cluj-Napoca
Premiul pentru cel mai bun actor în rol secundar: Mihai Călin, pentru rolul Caliban din spectacolul “Furtuna”, Teatrul Naţional “I.L. Caragiale” din Bucureşti
Premiul pentru cea mai bună actriţă în rol secundar: Katalin Berekméri, pentru rolurile din spectacolul “Castingul Dracului”, Teatrul Naţional Târgu-Mureş – Compania “Tompa Miklós”
Premiul pentru critică teatrală: Doru Mareş
Premiul pentru teatru radiofonic: “Henric al V-lea”, de William Shakespeare, adaptarea radiofonică: Domnica Ţundrea, regia artistică: Attila Vizauer
Premiul pentru teatru TV: “Vinovatul”, după Ion Băieşu, scenariul şi regia: Ion Gostin
Premiul pentru cel mai bun debut: Ana Bianca Popescu, pentru rolul Fata din spectacolul “Numele”, producţie a Teatrului Foarte Mic Bucureşti în parteneriat cu Teatrul de Comedie
Pe baza propunerilor primite din partea teatrelor şi a membrilor, Senatul UNITER a acordat următoarele premii:
Premiul de excelenţă: Peter Brook, în omagiu pentru aportul şi impactul spectacolelor sale asupra teatrului românesc
Premiul pentru întreaga activitate – actor: Vladimir Jurăscu
Premiul pentru întreaga activitate – actriţă: Mihaela Arsenescu Werner
Premiul pentru întreaga activitate – regizor: Alexander Hausvater
Premiul pentru întreaga activitate – critică şi istorie teatrală: Mira Iosif
Premiul pentru întreaga activitate – scenografie: Clara Labancz
Premiul special: Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică “I. L. Caragiale” din Bucureşti, pentru Galele Absolvenţilor
În cadrul galei au mai fost decernate:
Premiul British Council: Cristiana Gavrilă, Ionuţ Corpaci Teodorescu, Viorel Florea pentru proiectul 9G – Noua generaţie al Teatrului Naţional
“I. L.Caragiale” din Bucureşti
Premiul preşedintelui UNITER: arhitectul Romeo Belea
Premiul pentru cea mai bună piesă românească a anului 2014: “Timpul nebunilor”, de Stela Giurgean