Ce legatura poate exista intre scolile de arte martiale chineze din celebrii munti Wudang si cateva sali de sport din Romania? Practicarea Taiji, "regina" artelor martiale interne, "gimnastica sanatatii" care isi are originea in acesti munti cu o istorie milenara, marcata de filosofia taoista. Calugarii templelor din Wudang practica Taijii cateva ore zilnic pentru imbunatatirea respiratiei si a intretinerii supletii trupului. Strainii au fost cuceriti in timp de aura Taijii-ului, o demonstratie a perfectei armonii intre spirit si corp si o imersiune intr-o cultura secreta.
In primele ore ale diminetii, vaile muntilor sunt ascunse de ceata dar grupurile de turisti, chinezi si straini, nu sunt impiedicati sa urce spre varf. In templul Zixiagong (al Norilor Purpurii), galagia specifica acestor grupuri se stinge brusc. Sunt cuceriti de privelistea tinerilor discipoli ai unei scoli de arte martiale care efectueaza in ritm cadentat, antrenamentul de Taiji. Un privilegiu rar. In linistea muntilor, acest dans de lupta, efectuat in ritm dens si puternic pare a tese o legatura intre Cer si Pamant.
Desigur ca mirajul nu este acelasi in salile de sport din Bucuresti si alte cateva orase din tara unde persoane de toate varstele vin sa practice Taiji cu antrenorii Asociatiei Sportive Taijidao (infiintata de Razvan Damian, un pasionat al artelor martiale chineze originare din Wudang, multiplu campion national la diverse probe si clasat printre primele locuri la campionate mondiale de profil) dar la finele orelor de curs toti descopera modul in care principiile stravechi din arta miscarii iti pot imbunatati sanatatea fizica si psihica.
Un spatiu al misterului
Calatorul ajuns in muntii Wudang din provincia chineza Hubei ramane cucerit de frumusetea locului. Muntii Wudang, sunt faimosi de secole prin manastirile taoiste, padurile care acopera versantii abrupti si ceata persistenta ascunzand temple si palate stravechi, cu acoperisuri stil pagoda, inconjurate de ziduri altadata masive, de piatra, de pe care privesc impasibili dragoni hieratici si scari de piatra cu balustrade sculptate. Multe temple sunt degradate, altele sunt renovate, oferind privirii frumusetea de altadata a acestor centre de cercetare, invatare si practicare a meditatiei, ele purtand traditia artelor martiale chineze interne. Accesul spre principalele temple este permis de o sosea betonata, lunga de 70 km, dar drumul facut cu piciorul este cea mai buna metoda pentru descoperirea unor locuri greu accesibile si cu atat mai fascinante. Piscuri inalte, vai adanci, paduri dese, pesteri, grote. Templele si palatele milenare au fost facute cu materiale din natura. Lemn, piatra. Palatul Yazhen, vechi de 600 de ani, ocupa o suprafata de 50.000 mp reprezentand un exemplu tipic de arhitectura din perioada dinastiilor Yuan si Ming. Gold Hall, construit in 1416 pe varful Heavenly Pillar, are structura de cupru, fiind singurul din tara din acest punct de vedere.
Suntem intr-un loc plin de istorie si mister, legendele vorbind despre un trecut in care artele martiale ocupau un loc central. Putini sunt insa cei care percep aceste arte martiale ca pe o stiinta a sanatatii.
Muntii Wudang reprezinta "esenta culturii chineze", traditia spirituala a Chinei privind practici milenare pentru tinerete, sanatate, longevitate. Calugarii taoisti au fost intotdeauna inconjurati de mister, templele sapate in stanca fiind ascunse de vegetatia luxurianta si in prezent se spune ca inca mai exista locuri de nepatruns unde vietuiesc maestri si intelepti nemuritori. Manastirile din muntii Wudang au atras atentia imparatilor chinezi inca din timpul dinastiei Han de Rasarit (25-220 d.H) si multe dintre ele au fost reconstruite dupa 1994, dupa ce UNESCO le-a declarat monumente mondiale. Palatele si templele de pe Wudang au fost construite si organizate asemenea unor complexe in timpul dinastiei Ming (sec 14-17) desi constructiile taoiste dateaza dinaintea secolului VII. Constructiile reprezinta unele dintre cele mai inalte standarde ale artei si arhitecturii chineze pe un interval de o mie de ani. Alaturi de sculpturile, frescele si desenele colorate cum sunt cele pastrate in palate ca Purple Heaven, South Palace, Fuzhen Temple, Yuanhe Temple, peste vremuri strajuiesc dragoni din aur jucandu-se cu perle, de pe piedestale de jad privesc aroganti cocori maiestuosi. Wudang este un munte imperial care atrage turistul prin peisajele care iti taie respiratia, prin bogatia arhitecturii religioase dar cei care cunosc istoria artelor martiale chineze stiu ca aici este un loc unic al culturii taoiste, locul de origine al Taichi, al KungFu, al Wushu, pentru care "sangele si energia curg constant, ca un rau, rotindu-se mereu, ca soarele si luna, la nesfarsit, in cerc". Artele martiale chineze concepute de doctrina taoista educa potentialul fizic, calmul intensiv si creste longevitatea si la nenumaratele scoli din zona practicantii veniti din toate colturile lumii doresc sa gaseasca sanatatea.
Forta interioara
In China, Wushu, artele martiale, nu au reprezentat doar o forma de lupta ci si o cale spirituala. Se spunea ca se practica Wushu sau KungFu pentru a dobandi putere interioara, ajutandu-i astfel pe cei slabi. Aici exista peste o suta de stiluri si scoli de Wushu, fiecare cu tehnicile si conceptiile sale, cele mai celebre fiind cele din Shaolin (stilurile externe) si din Wudang (stilurile interne). Impartirea stilurilor in interne si externe a fost facuta pentru prima oara in scris de Sun Lutang (1861-1932), creatorul stilului Sun de Taijiquan. Spre deosebire de stilurile externe, in care antrenamentele incep prin atentia acordata puterii fizice, stilurile interne sunt caracterizate prin moliciune si elasticitate, miscari relaxate, coordonate de o respiratie profunda. Corpul lucreaza ca un tot unitar, fara contractii musculare inutile, exercitiile fiind practicate lent, cu atentia indreptata spre interiorul fiintei. Chiar in lupta reala, cand stilurile interne sunt rapide, corpul ramane relaxat, folosindu-se forta interioara si nu cea musculara.
Din punct de vedere al religiei care a stat la baza, stilurile de arte martiale chineze sunt clasificate in stiluri taoiste (templele din Wudang), budhiste (cel mai cunoscut fiind stilul Shaolin) si musulmane, practicate de minoritatea musulmana din China. Artele martiale chineze pot fi traditionale, axate pe aplicatii martiale si lupta si moderne, adaptate pentru competitii.
"Forma suprema"
Taiji este o foarte veche arta a miscarii, de cultivare a sanatatii, de mentinere a tineretii, de atingere a longevitatii, arta obtinerii puterii in lipsa efortului, arta de a sti sa cedezi pentru a putea invinge. Arta armoniei intre Yin si Yang. Este considerata "regina artelor martiale chinezesti" datorita frumusetii si eficacitatii sale. In traducere libera ar insemna "forma cea mai inalta", "suprema" si in prezent stilul este considerat unul dintre cele mai eficiente tipuri de exercitii fizice si psihice din lume. In 1988, Organizatia Mondiala a Sanatatii a declarat Taiji ca fiind cea mai buna forma fizica de practica. Avantajul Taiji este ca poate fi practicat indiferent de varsta, la fel ca toate practicile taoiste fiind creat pentru oameni si in slujba acestora.
Istoria acceptata a Taiji incepe in secolul XII dar din picturi rupestre si scrieri din China antica se poate considera ca exercitii fizice similare acestui stil s-au practicat cu mult inainte, incepand probabil cu anul 3.000 i.H. Secretele acestui stil au fost pastrate cu sfintenie si transmise din tata in fiu pe parcursul a mii de ani. Se pare ca si in zilele noastre sunt multe secrete in Taiji care nu au fost dezvaluite. Toate formele de Taiji provin din Wudang, muntii sacri ai Chinei, de aceea maestrii scolilor de arte martiale de aici sunt foarte cautati de discipoli de pretutindeni. Calugarii templelor taoiste ofera combinatii exceptionale de practici care le-au adus o celebritate internationala.
Beneficii
Taiji – numele intreg este Taijijuan sau Taijiiquan – este o forma dinamica de practica in care practicantul invata sa-si foloseasca energia acumulata prin meditatie circuland-o prin meridianele energetice. Taiji este miscare lenta, circulara, continua, folosind principiul Yin – Yang, in timp obtinandu-se rezultate spectaculoase in dezvoltarea sanatatii fizice dar si spirituale, explicand de ce OMS a declarat ca aceasta forma de arta martiala interna este cea mai buna forma fizica de practica.
Executarea extrem de lenta a exercitiilor educa mintea si corpul. Mintea are timp sa conduca miscarea iar corpul are timp sa execute. Practicantul isi focalizeaza atentia nu numai pe miscarea exterioara ci si pe miscarea interioara a energiei. Poate conduce qi-ul (energia) de-a lungul meridianelor si il poate manifesta prin loviturile de palme, pumn, picior. Sau poate conduce qi-ul prin oase, muschi, tendoane, organe si glande, facandu-le mai puternice, mai sanatoase.
Miscarea circulara ajuta energia sa circule usor prin meridiane, o conditie fiind ca pozitia membrelor si trunchiului sa nu creeze unghiuri directe care ar bloca fluxul energetic. In timp, acest lucru devine reflex si va fi folosit in viata cotidiana. Invatam sa nu mai blocam energia in activitatile de zi de zi.
Miscarea continua a Taiji-ului alimenteaza in permanenta toate zonele corpului, organele si glandele cu energie si sange. Qi-ul trebuie sa circule liber si cat mai mult prin meridianele energetice. Orice blocare sau stagnare a qi-ului duce la blocarea functiilor energetice intr-o prima faza dupa care apar probleme de sanatate in plan fizic. Pastrand sistemul energetic sanatos pastram corpul fizic sanatos.
Prin folosirea principiului Yin-Yang, se ajunge la crearea rezistentei la efort. Prin folosirea alternativa a bratelor si picioarelor de genul un brat lucreaza, celalalt se odihneste, organismul invata sa se relaxeze in timpul miscarii si sa se miste in timpul relaxarii. Se creeaza posibilitatea unei activitati continue care nu necesita pauze. Exercitiile se practica in ritmul valurilor marii, lent, cu venire si retragere continua. La sfarsitul orelor de curs, practicantul pleaca incarcat cu energie, desigur vorbim de cei care au depasit pragul de incepator si care stapanesc principiile de lucru ale Taiji-ului.
Clubul Sportiv Taijidao, pasiunea unui maestru
Presedintele Clubului Sportiv Taijidao din Bucuresti, Razvan Damian este unul dintre fondatorii scolii Wudang Wushu in Romania, avand studii la Institutul de Wushu din Shanghai Multiplu campion national la probele de Taijiquan si Taijijian (Taiji cu sabia). Din 2002 participa la campionatele internationale de Wushu, clasandu-se printre primele locuri. Din acelasi an, Asociatia Sportiva Taijidao, afiliata federatiei Romane de Arte martiale, se claseaza in primele trei locuri in ierarhia pe cluburi, obtinand numeroase medalii de aur, argint si bronz. Anual, antrenorii acestui club si elevii lor participa la un stagiu de practica in Wudang.
Asa cum declara Razvan Damian, "In China, artele martiale fac parte din cultura lor si sunt considerate materie de studiu la Universitate (…). Antrenamentele intaresc trupul dar si spiritul, ca la o varsta inaintata sa ai corpul tanar si intelepciunea unui batran maestru". Referindu-se la artele martiale chineze, el preciza ca Wushu poate fi demonstrat in forta, facand oamenii sa simta ca si cum ar privi mii de soldati pe campul de lupta, sau tunetele si fulgerele unui timp furtunos. Dar Wushu poate fi practicat in mod static, relaxat, bland ca adierea de primavara sau ca stralucirea Lunii intr-un lac linistit. Iar Wudang Wushu are un simbolism aparte si trebuie inteles dincolo de ce se vede intr-o miscare. Este timpul ca oamenii sa inteleaga Wushu cu sufletul, pentru ca este un dans al inimii, un dans al spiritului. Asta ii invatasi pe elevii sai decisi sa descifreze calea sanatatii, armoniei si cunoasterii.