21.5 C
București
miercuri, 18 septembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăTrenuletul nostalgic - la a doua tinerete

Trenuletul nostalgic – la a doua tinerete

Un grup de entuziasti, membri ai Asociatiei civice „Valea Hartibaciului” din Agnita, intentioneaza redeschiderea liniei de cale ferata cu ecartament redus Sibiu-Agnita si repunerea ei in circulatie in scopuri turistice. Membrii asociatiei au solicitat Directiei pentru Cultura, Culte si Patrimoniu Cultural National (DJCCPCN) declansarea procedurilor de clasificare in regim de urgenta a caii ferate pentru „mocanita” drept creatie tehnica inclusa in patrimoniul national, convinsi ca doar o asemenea actiune concertata va opri devastarea instalatiilor trenuletului, refacerea acestora si, ulterior, repunerea lor in functiune.

Un proiect mai vechi

SNCFR a incetat activitatea pe liniile cu ecartament redus din judetul Sibiu inca din septembrie 2001. De atunci Valea Hartibaciului a ramas relativ izolata, fara cel mai important si ieftin mijloc de acces atat inspre orasul Agnita, cat si inspre satele sasesti din zona. Trei ore erau necesare pentru a parcurge cu mocanita aceasta distanta, dar peisajul de o frumusete aparte, cat si cele doua defilee ale raului Hartibaciu (Casolt-Mohu si Vard-Benesti) si interesul pentru un mijloc de transport mai rar intalnit incita in continuare la calatorii de agrement.
Un proiect mai vechi de conservare si repunere in valoare a caii ferate cu ecartament redus din judetul Sibiu a fost gandit inca din 2004, la Directia pentru Cultura si Patrimoniu, insa din lipsa de fonduri nu a mai fost pus in aplicare. Potrivit directorului executiv al DJCCPCN, Vasile Crisan, proiectul ar fi putut fi inclus in cadrul programului mai amplu „Sibiu – Capitala Culturala Europeana 2007” si se fac inca demersuri in acest sens.
Intitulat „Reabilitare prin cultura pe Valea Hartibaciului”, proiectul propus de reprezentantii DJCCPCN intentiona ca in parteneriat cu Societatea Feroviara pentru Turism – una dintre firmele desprinse din SNCFR – sa reconditioneze calea ferata destinata mocanitei pe rutele Sibiu-Agnita si Sibiu-Vurpar-Cornatel, astfel incat sa poata fi puse la dispozitia turistilor, in 2007, oferte care sa includa si calatorii de placere cu trenuletul.
Instalatiile tehnice urmau sa fie reparate si repuse in functiune, iar intreaga zona a Vaii Hartibaciului, satele sasesti, bisericile medievale, decorul natural placut ochiului erau „micile” capcane pentru turisti ar fi avut de castigat de pe urma acestor activitati. La vremea respectiva fusesera reconditionate doua vagoane pentru calatori si doua locomotive – una Diesel si alta cu abur – dintre cele aflate in patrimoniul Depoului CFR Sibiu si, daca ar fi primit finantarile necesare din partea Ministerului Culturii sau Transporturilor, intregul circuit ar fi putut fi repus in activitate in primavara anului 2005.
Complicata perioada a transferului de putere a facut ca aceasta initiativa sa fie uitata. Intre timp, tronsonul de 55 km de cale ferata cu ecartament redus, construit intre anii 1896-1910, a suferit stricaciuni importante in apropierea localitatilor Agnita si Cornatel, unde hotii au furat zeci de metri din sina de rulaj, iar acum orice incercare de reabilitare trebuie facuta cu multa seriozitate si, evident, la costuri mult mai mari.

Investitia totala ajunge la circa 100.000 de euro

Ideea a fost readusa in discutie de reprezentantii Asociatiei „Valea Hartibaciului”, care nu au uitat ca traseul mocanitei inspre Sibiu si Sighisoara a fost singura legatura feroviara a orasului cu principalele centre administrative din judetele Mures si Sibiu.
„Calea ferata ingusta pentru mocanita poate redeveni de utilitate si ar putea capata consacrarea unui obiectiv turistic foarte apreciat. Credem ca rezultatul ar putea fi acela de repunere in valoare a monumentelor istorice din zona, a caselor memoriale si cetatilor fortificate si ar duce la aparitia unei retele de agroturism in intreg bazinul Hartibaciului. Pana atunci devine imperios necesar ca aceasta investitie sa intre urgent sub protectia legii”, considera Ioan Barsan, unul dintre membrii Asociatiei „Valea Hartibaciului”.
Linia de mocanita lega Agnita de Sibiu si Sighisoara. Potrivit primarului din Agnita, Radu Curcean, pentru reabilitarea rutei Agnita-Sighisoara exista interes din partea MET – Fundatia „Mihai Eminescu”, patronata de Printul Charles de Wales, care a cheltuit deja circa 10.000 de dolari pentru un studiu de fezabilitate al proiectului, iar pentru celalalt tronson alti posibili parteneri s-au aratat interesati. Costurile de reabilitare a caii ferate sunt estimate la circa 800-1.000 euro/km, deci suma totala pentru ambele tronsoane (inspre Sighisoara si Sibiu) ar ajunge la circa 100.000 de euro.
Oficialii locali apreciaza ca aceasta suma nu ar fi greu de acumulat daca SNCFR ar fi interesata sa concesioneze calea ferata, sa o vanda unui operator de transport interesat sau sa devina partener in cadrul unui proiect de reabilitare bine structurat.

Cele mai citite

Amnistia fiscală stârnește suspiciuni din cauza grabei și lipsei de comunicare, avertizează experții

Amnistia fiscală recent adoptată de guvern continuă să ridice semne de întrebare, în special din cauza grabei cu care a fost aprobată și a...

Sectorul 4 continuă modernizarea

Al doilea pasaj rutier suprateran va fluidiza traficul în Sudul Bucureștiului Sectorul 4 din București continuă să fie un exemplu de administrație eficientă și orientată...

TAROM oferă prețuri speciale la zborurile aniversare către Praga și Paris

Compania TAROM oferă 70 de vouchere pentru toate biletele achiziţionate pe site-ul companiei, în data de 18 septembrie, precum şi bilete la tarife începând...
Ultima oră
Pe aceeași temă