Patronii de hoteluri de pe Litoral au început să-şi deschidă firme de management în Bulgaria datorită fiscalităţii mai prietenoase, pe care mută angajaţii şi cu care operează unităţile
turistice.
Numărul de turişti români ajuns anul trecut pe litoral a scăzut cu aproape 10%, în timp ce străinii au fost mai puţini cu peste 11%. Cum nici fiscalitatea nu reprezintă un argument pentru deschiderea unei afaceri în turism în România, patronii de hoteluri au început să cocheteze cu ideea mutării în ţara vecină, unde găsesc un impozit de numai 10% pe profit şi o taxare mai redusă a muncii. “Procedeul este următorul: eu, ca patron român de hotel, îmi deschid o firmă de management hotelier în Bulgaria şi acolo angajez personalul, tot români. În plus, TVA şi impozitul pe profit sunt mai mici în Bulgaria. Cu firma de management astfel înfiinţată îmi operez hotelul cu costuri la jumătate”, a explicat Dragoş Răducan, reprezentantul Federaţiei Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR).
Citeşte şi: De ce fug turiştii străini de Constanţa
Acesta a mai spus că anul trecut au încercat experimentul câţiva hotelieri de pe litoral, iar în acest an s-au mai înscris în Bulgaria câteva zeci de firme de acest fel. Răducan estimează că fenomenul va lua amploare în următoarea perioadă. “Tot mai mulţi patroni de hoteluri de la mare se gândesc în felul acesta să evite povara fiscală din România. Dacă acolo experimentul va da rezultate, se va extinde probabil şi pentru hotelurile din alte zone din România”, a adăugat oficialul FPTR.
Răducan subliniază că federaţia pe care o reprezintă nu încurajează aceste practici, chiar dacă sunt generate de taxele şi impozitele mari din România.
Se pare că hotelierii n-au mai aşteptat să culeagă roadele taxei de promovare instituite în Mamaia şi nici generalizarea modelului la celelalte staţiuni (din taxa de promovare a staţiunii Mamaia, introdusă anul trecut, s-au strâns 254.000 de euro, care sunt folosiţi pentru realizarea unui film de prezentare, pentru înfiinţarea unui site oficial, diverse show-uri, broşuri şi participări la târguri în străinătate).
Anul trecut, din cele 1.400 de hoteluri din România, 28 erau de cinci stele, 233 de patru stele, 663 de trei stele, 395 de două stele şi 75 de o stea, iar 6 unităţi nu erau clasificate. Reprezentanţii FPTR anunţau că peste 70% din hotelurile din România sunt de vânzare, pentru că nu sunt profitabile.
Guvernul se luptă cu eroziunea
Confruntate cu scăderea interesului turiştilor şi degradarea infrastructurii, autorităţile încearcă să dea o mână de ajutor industriei de profil. Guvernul va finanţa cu 227 milioane lei lucrări de protecţie şi reabilitare a părţii sudice a litoralului românesc, în zona staţiunii Mamaia, finanţare care va fi asigurată din fonduri externe nerambursabile, de la bugetul de stat şi alte surse şi poate fi actualizată ulterior. Sunt propuse măsuri împotriva riscului de eroziune, pe o lungime de peste 7 kilometri de plajă, în cinci zone prioritare din partea sudică a Litoralului: Mamaia Sud, Tomis Nord, Tomis Centru, Tomis Sud şi Eforie Nord. Investiţia ar urma să fie finalizată la sfârşitul anului 2015.