Pentru a reuşi să vă îndepliniţi eficient sarcinile de lucru de la ambele servicii, trebuie să faceţi ceea ce vă place, să luaţi această decizie ca pe o soluţie temporară şi să nu vă asumaţi atribuţii pe care nu le puteţi îndeplini.
Nevoia de a avea două locuri de muncă este una specifică generaţiei tinere, ca urmare a dorinţei de a avansa pe poziţii cât mai bune şi de a avea un venit cât mai mare, dă curs oricărei oportunităţi. Printre cei mai tentaţi să lucreze în cel puţin două locuri se numără tinerii care urmează cursurile unei şcoli universitare sau persoane care au studii medii sau sunt necalificate.
„Motivul este că pentru ei perioada nu este relevantă, astfel încât poate fi o soluţie temporară delimitată sau nedefinită, adaptându-se nevoilor”, consideră Nicoleta Ţurcanu, general manager www.avahumanresources.eu, care crede că de la 30 de ani în sus, dacă avem şi studii superioare, căutăm profesionalizarea, specializarea şi cariera.
„Stăteam prea mult acasă”
Adela Vlăsceanu, în vârstă de 28 de ani, are un loc de muncă în telecomunicaţii şi unul în domeniul asigurărilor. Motivul pentru care şi-a dorit o nouă activitate a fost existenţa a prea mult timp liber pe care îl avea cu doar un serviciu.
„Stăteam prea mult acasă şi m-am gândit să mă mai ocup şi de altceva. Acum sunt mulţumită şi de câştiguri, fapt pentru care m-am gândit să mă angajez şi la o grădiniţă privată câteva ore pe săptămână”, ne mărturiseşte Adela.
Specialiştii în resurse umane remarcă faptul că, o dată cu criza economică, dorinţa de a avea venituri suplimentare i-a determinat pe cei mai mulţi să caute o alternativă.
„Mulţi angajaţi s-au trezit în situaţia de a avea salariile tăiate sau, în cel mai bun caz, de a nu mai primi bonusuri şi măriri de salariu”, explică Mihaela Bădan, consultant recrutare şi selecţie la Catalyst.
În plus, Marius Bălăşoiu, trainer în cadrul echipei For People, precizează că argumentul pentru care o persoană doreşte să-şi ia o a doua slujbă poate fi mult mai complex. „Un motiv este ceea ce o persoană şi-a dorit întotdeauna să facă, dar nu ştie dacă face faţă, sau atunci când primeşte o ofertă tentantă, iar pentru cel puţin o perioadă, încearcă să facă faţă ambelor joburi”, spune Bălăşoiu.
Discutaţi cu şefii
Beneficiile în a avea două locuri de muncă în paralel sunt aparent puţine la număr, dar unele dintre ele pot avea efecte pe termen lung. „În afară de creşterea veniturilor, putem vorbi de o diversificare a activităţii, ceea ce poate duce la dezvoltarea personală, de o socializare cu cât mai mulţi oameni decât dacă s-ar lucra într-un singur colectiv, cât şi de o şansă de a alege cel mai avantajos loc, când va fi nevoie”, susţine Marius Bălăşoiu.
Pe de altă parte, dezavantajele pot fi mai numeroase, în condiţiile în care nu reuşim să păstrăm sub control sarcinile de lucru. „Printre efectele negative se pot regăsi scăderea randamentului la primul loc de muncă, extenuarea fizică, dar şi psihică, scăderea dramatică a timpului liber, acumularea de stres pe termen lung, cât şi naşterea unui conflict de interese la nivel personal”, completează Bălăşoiu.
De asemenea, pentru a nu fi sporite sau resimţite şi mai mult minusurile amintite mai sus, şeful trebuie să ştie de existenţa celui de-al doilea loc de muncă, chiar dacă acesta nu este de acord. O discuţie în care îi sunt prezentate clar motivele, cât şi îi este garantată neafectarea calităţii muncii, poate aduce înţelegere din partea managerului. „Într-o lume ideală, angajatul ar trebui să comunice acest lucru angajatorului, care la rândul său ar trebui să înţeleagă motivele şi să îi ofere o soluţie sau să îi faciliteze jonglarea între cele două”, recomandă Nicoleta Ţurcanu.
Respectaţi-vă sarcinile
Cel mai important în a lucra în două locuri este să nu ne desfăşurăm în programul rezervat unui job activităţi corespunzătoare celui de-al doilea. „Nu este numai o încălcare a eticii profesionale, dar este şi contraproductiv”, afirmă Ţurcanu, care îşi aminteşte de o asistentă de direcţiune care îi pasa sarcinile sale recepţionerei, în timp ce se ocupa de cel de-al doilea job, pe timpul şi banii unui alt angajator.
Cora Moldoveanu este de doi ani consilier psihopedagog la o şcoală din Capitală şi, în paralel, editor la o agenţie de monitorizare. Lucrează aproape 168 de ore lunar şi crede că o să mai poată face faţă la un asemenea ritm până apare în viaţa ei ceva care să-i consume timp şi energie suficientă precum un copil. „Deşi sunt momente în care îmi spun că voi renunţa la unul dintre ele, mai ales atunci când sunt foarte obosită, am destule motive pentru care să-mi încarc «bateriile»”, ne povesteşte tânăra de 23 de ani. „Sunt o persoană energică, îmi place ce fac la ambele joburi şi, apoi, e vorba şi de motivarea financiară, pe care nu o aşez pe primul loc, dar nici nu o exclud”, adaugă Cora.
În plus, Nicoleta Ţurcanu îi sfătuieşte pe angajaţii în două locuri să aibă un „time management” foarte bun, iar cele două servicii să se afle la o distanţă accesibilă unul faţă de celălalt.
Alegeţi-vă cu grijă angajatorii
Pentru a nu exista un conflict de interese între cele două locuri de muncă, acestea ar putea fi alese din două ramuri diferite de muncă. „Dacă lucraţi în domenii tehnice, se poate să nu existe un conflict de interese. Dar şi în acest caz, trebuie să vă alegeţi cu grijă a doua companie pentru care să lucraţi şi tipul de activitate”, specifică Mihaela Bădan.
Mai mult, Nicoleta Ţurcanu spune că cel de-al doilea job poate să implice munca la domiciliu, dar dacă presupune utilizarea unor resurse sau instrumente care nu sunt accesibile acasă precum faxul, putem risca să pierdem şi mai mult timp. „Lucrul de acasă trebuie să depindă strict de natura acestuia. Activităţi de traducere, tehnoredactare, corectură sau manoperă artizanală permit, de exemplu, desfăşurarea sarcinilor de lucru la domiciliu”, conchide Ţurcanu.
Cum să vă descurcaţi?
Stabiliţi-vă un program cu atenţie.
Programaţi-vă cel de-al doilea job în turele libere ale primului.
Alegeţi-vă joburi care nu necesită continuarea activităţilor şi acasă.
Consideraţi cel de-al doilea job doar ca al doilea venit.
Stabiliţi ca unul dintre joburi să vă permită să luaţi copilul cu dumneavostră.
Sursa: www.ehow.com
Caracteristici
Avantaje
creşterea veniturilor;
diversificarea activităţii;
dezvoltarea personală;
socializarea cu mai mulţi oameni;
posibilitatea alegerii celui mai avantajos job.
Dezavantaje
scăderea randamentului la primul job;
extenuarea fizică, dar şi psihică;
existenţa unui conflict de interese la nivel personal;
scăderea timpului liber;
acumularea de stres.
Sursa: For People