Cresterea investitiilor in constructii care s-a facut remarcata in ultimii ani a dus la o crestere spectaculoasa a vanzarilor de gresie si faianta. Fie ca vorbim despre proiecte rezidentiale, spatii publice sau de birouri, tendinta de a utiliza la decorare cat mai multa gresie si faianta este in crestere. Asa se face ca pentru acest an distribuitorii estimeaza o crestere a vanzarilor de 10-30% fata de anul 2006, cand volumul vanzarilor a ajuns la 200 milioane euro.
Un mp, de la 3-4 euro la 200 euro
Anul trecut cele mai importante vanzari au fost inregistrate pe segmentul produselor economice, care ocupa o pondere de 50-70% din piata, fiind urmat de segmentele mediu si lux, ale caror cote sunt aproximate la 35-40%, respective 10-15%. Pretul mediu al materialelor din clasa economic ajunge la clientul final la aproximativ 3-4 euro, iar cele din clasa mediu si lux incep de pe la 6-7 de euro/mp si pot ajunge si la 150-200 de euro/mp. "Raportat la populatia Romaniei, consumul de gresie si faianta a ajuns la 1,5-1,6 metri patrati de persoana, mai mult decat dublu fata de acum patru-cinci ani si aproape de valorile inregistrate in tari ca Ungaria, Polonia sau Cehia. Romania se situeaza totusi cu mult sub valorile consemnate in Spania sau Italia, unde consumul anual pe locuitor ajunge la 5-8 metri patrati", spune Simona Buna, directorul de comunicare al companiei Delta Distribution.
Boom-ul constructiilor
Pe de alta parte, cresterea vanzarilor de anul trecut este pusa si pe seama retelelor magazinelor de retail, care vor continua sa se extinda si in acest an. Cresterea vanzarilor, estimeaza specialistii in domeniu, va fi mai accentuata in acest an pe segmentele mediu si de lux datorita cresterii veniturilor populatiei. "In contextul cresterii puterii de cumparare si al constructiei de ansambluri rezidentiale si de cladiri de birouri, preconizam o crestere in volum a segmentului mediu si premium de placi ceramice", afirma si reprezentantii grupului Lasselsberger. Oferta existenta pe piata este extrem de variata ca design, culoare si pret, iar romanii sunt tot mai dispusi sa investeasca sume consistente in amenajarea locuintelor. Piata acopera intreaga gama de produse de profil si include placi ceramice pentru pardoseala si pereti, gresie portelanata pentru interioare si amenajarea teraselor, granite-gresie utilizata in spatiile industriale si comerciale, precum si mozaic sau placi ceramice mari, in culori si design personalizat etc. "Din costul total al unei locuinte, amenajarile cu gresie si faianta pot sa reprezinte pana la 50-60% din costuri. Procentul final depinde, bineinteles, de pretentiile referitoare la calitate ale beneficiarilor", spune Laurentiu Ploseanu, presedintele ARACO.
China vine cu oferte de pret imbatabile
In prezent, aproximativ 40% din vanzarile de placi ceramice provin din productia interna, restul fiind importat din tari precum Spania, Italia, Polonia, Cehia, Turcia. Mai nou, importatorii au inceput sa se orienteze si spre China care vine cu oferte de preturi aproape imbatabile. Principalul producator de pe piata interna este grupul austriac Lasselsberger, care a preluat in 2004 Sanex si Cesarom, precum si sectia de placi ceramice din cadrul Mondial Lugoj.