Piata bancara romaneasca are inca spatiu pentru a-si mentine ritmul de crestere si dispune de oportunitati inca neexploatate de banci, chiar daca banca centrala va inaspri politica monetara, spune presedintele grupului financiar belgian KBC.
Grupul financiar kbc, care a esuat in tentativa de a prelua Banca Comerciala Romana (BCR), a intrat pe piata romaneasca a creditelor de consum, in urma unei investitii de 12 milioane de euro, atras de nivelul ridicat de crestere al pietei locale. KBC a ramas atasat intentiei de a intra in piata romaneasca, dar a preferat sa deschida o afacere de creditare printr-o institutie financiara nebancara (IFN), care are avantajul de a nu suporta restrictiile impuse de BNR bancilor comerciale. IFN-urile, de exemplu, nu au obligativitatea de a tine o parte din bani in cuferele bancii centrale, care "confisca" 20% din pasivele in lei si 40% din cele in valuta. In schimb, IFN-urile implicate in creditare nu atrag finantare de la clienti, sub forma depozitelor si trebuie sa foloseasca banii proprii.
Piata romaneasca a creditului de consum, care a atins anul trecut o valoare de 15 miliarde euro, se afla in continua crestere, cu un avans de 15-20% pe an, spun sefii grupului financiar belgian KBC. Estimarile specialistilor indica o dublare a nivelului pietei pana in 2011, urmand sa atinga nivelul de 30 de miliarde de euro.
"Estimam o crestere anuala de 15-20% a pietei, care ar putea depasi 30 miliarde euro pana in 2011, pe baza unei cresteri puternice a creditelor pentru consum si a consumului personal, care genereaza o cerere din ce in ce mai mare pentru produse si servicii financiare", a apreciat directorul executiv al KBC Consumer Finance, Willem Huetin.
Potentialul de dezvoltare al pietei a atras atentia companiilor financiare nebancare, care au realizat investitii pe piata romaneasca de zeci de milioane de euro. Compania Provident Financial Romania, care ofera credite mici de consum pentru populatie, a anuntat ca vrea sa investeasca in acest an peste 11 milioane de euro, pentru extinderea operatiunilor in tara, a declarat Stephen Rice, directorul general al companiei. "La fel ca in alte tari din Europa Centrala si de Est, in Romania piata de credite de consum este foarte competitiva si are un potential considerabil. In Romania suntem un investitor pe termen lung", a declarat Andre Bergen, CEO KBC Group.
Potrivit datelor KBC, in Romania rata de penetrare a creditelor de consum se situa, la nivelul anului 2006, la 27% din produsul intern brut (PIB), comparativ cu 76% din PIB, in Croatia, 68% din PIB – Slovenia si 49% in Ungaria. Din acest punct de vedere, Romania se situeaza pe ultimul loc in Europa Centrala si de Est, dupa Polonia, care are o rata de penetrare a creditului de consum de 32% din PIB. "Romania este una din tarile Europei Centrale si de Est cu cel mai mare numar de locuitori si cu o crestere economica superioara mediei acestei regiuni. Piata romaneasca are o baza economica puternica, iar potentialul de crestere este din ce in ce mai mare datorita recentei integrari in Uniunea Europeana", precizeaza Hueting.
Scaderea creditarii ar reduce PIB
Reducerea temporara a ritmului de majorare a creditarii din Romania cu 10% ar avea un impact negativ asupra ratei de crestere a Produsului Intern Brut (PIB) de 1,3% puncte in primul an, pentru ca in anul urmator sa influenteze pozitiv economia, potrivit Fondului Monetar International (FMI). "In cazul in care cresterea creditarii s-ar diminua, temporar, cu 10%, PIB-ul real ar scadea semnificativ in primul an in Romania si Estonia", se arata in raportul FMI.