1 C
București
miercuri, 20 noiembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăDe ce se tem cel mai mult asigurătorii

De ce se tem cel mai mult asigurătorii

Instabilitatea pieţei, potenţiala scădere a veniturilor, dependenţa de sectorul auto şi bâlbâielile legislative sunt principalele ameninţări pe care le identifică liderii societăţilor de asigurare din România.

 
Stabilitatea pieţei, reaşezarea tarifelor, prezenţa jucătorilor internaţionali, dezvoltarea canalului vânzărilor online, sporirea profe­sionalismului, maturizarea jucătorilor alături de „eternul” potenţial neexploatat sunt câteva dintre conceptele identificate ca puncte forte ale pieţei asigurărilor pe parcursul anului trecut. Dar ce cred şefii companiilor despre oportunităţi şi despre ameninţările asupra afacerilor din asigurări? 

Mariana Diaconescu Preşedinte directorat Asirom VIG

OPORTUNITĂŢI

1. Rata de penetrare a asigurărilor în PIB este sub 2%, mult sub nivelul altor ţări din Europa.

2. Rata de penetrare a asigurărilor de viaţă în PIB este de circa 0,3% (Ungaria, Polonia – 1,9%, Slovenia – 1,8%, Cehia – 1,6%, Slovacia – 1,3%).

3. Există un deficit de protecţie în România faţă de alte ţări vecine (primele cheltuite de români pentru asigurări de viaţă, proporţional cu salariul mediu brut = 0,33%, faţă de Cehia – 2,38%, Ungaria – 1,84%, Polonia – 2,13%).

4. Creşterea economică este de 0,5% în S2 2012, conform INS.

5. Există un potenţial ridicat din punctul de vedere al numărului de locuitori, de vehicule, de locuinţe.

6. Reforma sănătăţii.

AMENINŢĂRI

1. Devalorizarea leului versus euro (estimare pentru 2013);

2. Condiţiile de creditare (inclusiv leasing).

3. Rata şomajului este mai mare comparativ cu anii de dezvoltare economică (se estimează totuşi o scădere în anul 2013).

4. Venitul mediu este sub venitul mediu al ţărilor vecine (se estimează creşteri pentru 2013).

5. Există un potenţial limitat din punctul de vedere al companiilor comerciale: corporate şi IMM din cauza evoluţiilor economice.

 

Adrian Marin CEO, GENERALI România

OPORTUNITĂŢI

1. Stimulente de natură fiscală (pentru asigurările de viaţă).

2. Potenţialul pieţei – densitatea asigurărilor sau gradul de cuprindere în asigurare sunt indicatori care în România înregistrează valori semnificativ mai reduse comparativ cu alte state din regiune.

3. Orientarea asigurătorilor către vânzarea de produse pe internet.

4. Proiecte pentru infrastructura (asigurări specifice riscurilor tehnice).

5. Profesionalizarea agenţilor de asigurări – încrederea populaţiei în serviciile de asigurare va creşte atunci când clienţii vor intra în contact cu un personal bine pregătit, care ştie să explice beneficiile unei asigurări.

6. Reforma în sănătate.

AMENINŢĂRI

1. Adâncirea crizei economice.

2. Scăderea veniturilor populaţiei.

3. Pierderea încrederii populaţiei în industria de asigurări, per ansamblu din cauza scăderii calităţii serviciilor în cazuri individuale (ex. întârzieri la plata dosarelor de daună).

4. O eventuală instabilitate politică ar putea crea nesiguranţă în piaţă pentru că ar fi nevoie de modificări legislative prea bruşte.

5. Menţinerea unor strategii comerciale bazate pe tarife nesustenabile, de către unii asigurători, în scopul creşterii cotei de piaţă.

6. Dependenţa veniturilor asigurătorilor de poliţele auto, atât RCA, cât şi CASCO, un domeniu în care frecvenţa daunelor este încă cea mai mare din Europa Centrală şi de Est.

7. Avântul luat de asigurările de tip bonduri, asigurările de credite şi garanţii, care implică riscuri mari, pe care asigurătorii de afară, din pieţele dezvoltate le selecţionează atent. Este un segment a cărui ascensiune rapidă implică o mare prudenţă şi control asupra reţinerii proprii cumulate per client la asigurători, cât şi o reasigurare puternică.

Florin Golovatic CEO, UNIQA Asigurări

OPORTUNITĂŢI

Poate cea mai importantă oportunitate pentru unii asigurători în 2012 a fost posibilitatea atragerii de oameni foarte buni în echipă, în condiţiile în care multe companii au făcut restructurări. Pe parcursul anului, UNIQA Asigurări a investit în creşterea echipei, angajând peste 320 de persoane, dintre care peste 200 pe partea de vânzări. Rezultatele se văd acum în cifrele de final de an: primele brute subscrise au crescut cu 18% în primele 9 luni, peste piaţa asigurărilor. Şi în ultimul trimestru vom continua acest trend de creştere de două cifre.

AMENINŢĂRI

Printre principalele ameninţări se numără instabilitatea legislaţiei din domeniul asigurărilor obligatorii de locuinţe şi continuarea politicii de preţ de dumping de către câteva companii de asigurări la poliţele RCA.

Bram Boon CEO, ING Asigurări de Viaţă

OPORTUNITĂŢI

Piaţa de asigurări de viaţă are un potenţial uriaş, ţinând cont de volumul populaţiei şi de rata mică de penetrare a asigurărilor de viaţă. În plus, nevoia de protecţie în România este foarte mare, având în vedere îmbătrânirea populaţiei şi gradul de îndatorare în creştere – în 2012 nivelul deficitului de protecţie fiind de 360 miliarde lei, conform calculelor ING. Nu în ultimul rând, având experienţa ultimilor ani, românii au înţeles importanţa economisirii din timp şi pe termen lung, dar şi necesitatea protecţiei financiare. În aceste condiţii, cred că, pe măsură ce economia îşi va reveni şi oamenii vor dispune de resurse financiare pentru economisire, interesul pentru asigurările de viaţă va continua să crească. Introducerea unor deductibilităţi fiscale pentru asigurările de viaţă ar reprezenta un stimulent extrem de important pentru dezvoltarea industriei, cu efecte pozitive pentru întreaga economie şi cu potenţialul de a stimula apetitul românilor pentru economisire. În plus, continuarea demersurilor de informare şi educare concertate, în care să se implice atât companiile, cât şi autorităţile, împreună cu creşterea transparenţei şi simplităţii în comunicare sunt demersuri ce pot avea în continuare un impact pozitiv.

În acelaşi timp, acordarea de deductibilităţi fiscale pentru asigurările voluntare de sănătate – ca parte a reformei în sănătate, dacă implementarea acesteia va demara în 2013 – poate conduce la o dezvoltare mai rapidă a acestei pieţe.

AMENINŢĂRI

Acestea sunt în principal legate de evoluţiile economice internaţionale, care influenţează cadrul economic local şi, implicit, industria de asigurări de viaţă.

Valentin Ţucă CEO, AON România

OPORTUNITĂŢI

1. Orientarea către canalele de vânzare online.

2. Diversificarea portofoliului de produse al asigurătorilor;

3. Implementarea Solvency II care va reglementa solvabilitatea companiilor de asigurare.

4. Adoptarea măsurilor privind compensarea directă pe RCA, astfel încât şoferii păgubiţi să solicite plata daunei la propriul asigurător, ceea ce ar conduce la îmbunătăţirea procesului de instrumentare şi plată a daunelor, precum şi la un bun control al costului cu despăgubirile.

AMENINŢĂRI

1. Frecventele modificări legislative ale cadrului de func­ţionare al PAID care au creat o stare de confuzie atât în rândul proprietarilor de locuinţe, cât şi în rândul asiguratorilor/brokerilor.

2. O adâncire a crizei economice în 2013 ar putea duce la continuarea deprecierii monedei naţionale şi la creşterea şomajului.

3. Gradul de conştientizare scăzut al populaţiei privind necesitatea protecţiei prin asigurare.

4. Pierderea încrederii clienţilor faţă de anumiţi jucători din piaţa de asigurări, reflectată în numărul crescut de reclamaţii înregistrat de CSA (8.500 reclamaţii, în creştere cu 65% faţă de 2011).

Viorel Vasile Managing partner, SAFETY Broker

OPORTUNITĂŢI

1. Potenţialul încă neexploatat pentru vânzările online.

2. Reforma asigurărilor de sănătate.

3. Accesarea de fonduri UE de către companii ca sursă pentru subscrierea poliţelor de garanţii contractuale.

AMENINŢĂRI

1. Scăderea veniturilor populaţiei.

2. Instabilitatea politică şi economică.

Romeo Bocănescu, Director general, DESTINE Broker

OPORTUNITĂŢI

1. Legea asigurărilor de sănătate (în funcţie de forma în care va fi adoptată şi dacă va fi adoptată).

2. Finanţările din fonduri europene care atrag automat şi vânzări de asigurări.

AMENINŢĂRI

1. Scăderea puterii de cumpărare a persoanelor fizice.

2. Situaţia economică ce forţează societăţile să renunţe la asigurări.

3. Înrăutăţirea situaţiei economice europene. 

Cele mai citite

România primul loc în UE la exportul de grâu în 2024. Cum am depășit Franța și Germania la un loc

Exporturile de grâu moale ale Uniunii Europene de la începutul sezonului 2024/25, la 1 iulie, şi până la data de 17 noiembrie, au ajuns...

România primul loc în UE la exportul de grâu în 2024. Cum am depășit Franța și Germania la un loc

Exporturile de grâu moale ale Uniunii Europene de la începutul sezonului 2024/25, la 1 iulie, şi până la data de 17 noiembrie, au ajuns...

Ciucă sugerează că Simion l-ar putea învinge pe Ciolacu în turul al doilea: Simion nu e Vadim

Nicolae Ciucă, liderul PNL și candidatul partidului la prezidențiale, a declarat, marți, că dacă Marcel Ciolacu (PSD) și George Simion (AUR) vor ajunge în...
Ultima oră
Pe aceeași temă