Preţurile cerute de constructori pentru cei aproximativ 100 de kilometri de autostradă în vestul şi centrul ţării variază, inexplicabil, de la simplu la dublu.
Ofertele depuse la finele lunii trecute la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) pentru proiectarea şi construirea a cinci loturi de autostradă, totalizând o lungime de 110 kilometri în vestul şi centrul ţării, arată foamea constructorilor de drumuri de contracte cu statul, dar scoate totodată la iveală şi imaturitatea procedurilor de licitare şi derulare a contractelor gestionate de compania naţională. Ofertele constructorilor obţinute în exclusivitate de RL conţin elemente stranii. Există tronsoane de autostradă licitate la 40% din valoarea pe care CNADNR o considera necesară pentru realizarea lor şi constructori care susţin că pot construi autostrăzi la costuri cu 50% mai mici decât cel mai apropiat competitor.
Click pe tabel pentru a mări
Giganţii europeni absenţi la licitaţii
La fiecare lot s-au înregistrat cel puţin 10 oferte, în cazul lotului 2 Lugoj-Deva fiind depuse chiar 18 oferte. O bună parte din acestea aparţin unor firme mijlocii spaniole gonite de criză din ţara lor şi care participă în premieră la licitaţii în România. În acelaşi timp, giganţi europeni ai construcţiilor precum Vinci, Hochtief, Skanska se ţin de ani buni departe de piaţa lucrărilor de infrastructură de la noi. COLAS, parte a gigantului francez Bouygues, a decis să nu mai oferteze după ce depusese anul trecut oferta sa pentru realizarea lotului 2 din Timişoara-Lugoj.
Se poate construi la 40% din costurile estimate?
„În principiu se poate construi dacă ai un proiect tehnic bine făcut”, spune un constructor. În realitate, la fiecare dintre aceste loturi primele oferte sunt subestimate, adaugă el. Deoarece CNADNR a impus condiţiile contractelor de tip FIDIC galben, constructorii vor face abia ulterior proiectele şi prin urmare şi-au bazat ofertele doar pe studiile de fezabilitate vagi prezentate de companie. „Trei-patru milioane de euro pe un kilometru de autostradă în zonă de deal este un preţ normal, aceasta însă în sistemul FIDIC roşu (în care oferta este realizată pe baza proiectului tehnic – n.r.)”, spune constructorul indicat.
Firmele Spedition UMB şi Tehnostrade deţinute de regele asfaltului Dorinel Umbrărescu au depus ofertele cu cele mai mici preţuri. În cazul a trei loturi, asocierea Spedition UMB/Tehnostrade a cerut cele mai mici preţuri, iar ofertele pentru celelalte două loturi se situează pe locurile secunde. La lotul 3 Lugoj Deva oferta Spedition UMB/Tehnostrade este cu 45% mai mică decât cea a Aldesa/Teloxim/Comsa, concurentul de pe locul 2. La două loturi ale tronsonului Lugoj-Deva preţurile firmelor lui Umbrărescu sunt la 40% din estimările CNADNR.
Contractele vor fi acordate pe baza preţului minim. Aceasta însă numai după ce CNADNR va verifica îndeplinirea cerinţelor de calificare la licitaţie şi doar după ce ofertele cu preţuri neobişnuit de scăzute (sub 85% din preţul estimat) vor fi verificate pentru a se vedea dacă nu cumva constructorii şi-au subestimat costurile pentru a putea prezenta oferte doar aparent avantajoase.
Directorul general al CNADNR, Mircea Pop, şi patronul Spedition UMB/Tehnostrade, Dorinel Umbrărescu, nu au putut fi ieri contactaţi telefonic pentru a explica secretele construirii unei autostrăzi la un preţ de 40% din cel estimat.