Creşterile vizează prestaţii din afara serviciilor de bază şi sunt, în medie, de 30-40% (închirierea căsuţelor poştale va costa însă mai mult cu până la 230%!). Vorbim de scumpirea trimiterilor cu confirmare de primire, livrărilor cu plata ramburs, serviciilor Prioripost etc.
Noua strategie a Poştei este să crească tarifele în zonele unde este concurată puternic de operatorii privaţi, rămânând totuşi sub preţurile practicate de aceştia. În ceea ce priveşte serviciile de bază pentru care Poşta a fost desemnată furnizor universal, scumpirile sunt mai greu de justificat, astfel încât preţurile rămân pe loc în ciuda situaţiei grele cu care se confruntă instituţia.
În cazul corespondenţei neprioritare cu confirmare de primire, tarifele au urcat cu procentaje cuprinse între 29% şi 33%, în funcţie de greutate.
Pentru astfel de trimiteri cu greutate de până la 20 grame, tariful a urcat de la 4,9 lei la 6,5 lei. În cazul trimiterilor cu greutate peste 500 grame şi până la 1.000 grame, tariful a crescut de la 10,1 lei la 13,2 lei. În cazul corespondenţei prioritare cu confirmare de primire, tarifele s-au majorat cu un procent cuprins 29,5% şi 32,5%. Astfel, pentru trimiteri cu greutate de până la 20 grame, clienţii vor plăti 7 lei de la 5,40 lei, iar pentru cele de peste 20 grame, tariful a urcat de la 5,85 lei la 7,60 lei. Căsuţele poştale devin un produs de lux în oferta Poştei: cea mai mare majorare de tarife a fost aplicată în cazul abonamentelor lunare pentru închirierea de căsuţe poştale nominale, de la 4,45 lei la 15,00 lei, respectiv 237%.
În cazul serviciilor tip Prioripost (ghişeu sau sediu), cât şi al serviciilor de corespondenţă cu confirmare de primire (prioritare sau neprioritare), clienţii companiei beneficiază de tarife nemajorate dacă prezintă un volum mai mare de 10 trimiteri (clienţi fără contract), respectiv un volum mai mare de 50 de trimiteri (clienţi cu contract).
Potrivit ANCOM, în 2012 au fost procesate în România 523,28 milioane de trimiteri poştale (trimiteri de corespondenţă, imprimate, colete etc.), iar Poşta avut o cotă de 74%. Cu toate acestea, traficul total realizat a scăzut faţă de anul 2011 cu 7%, în timp ce restul furnizorilor au procesat cu 24% mai multe trimiteri faţă de anul anterior.
Scumpiri
Servicii majorate
– corespondenţă neprioritară cu confirmare de primire: 20-33%
– corespondenţă prioritară cu confirmare primire: 29-32%
– închirierea de căsuţe poştale: 124-237%
– servicii Prioripost la ghişeu: 27-61%
– servicii Prioripost la sediu: 30-61%