-2.3 C
București
sâmbătă, 14 decembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăIPO Adeplast. Îşi merită banii?

IPO Adeplast. Îşi merită banii?

Compania a reuşit să-şi crească cotă de piaţă chiar şi în perioada de criză, în ciuda contracţiei pieţei construcţiilor. A făcut-o însă majorându-şi semnificativ gradul de îndatorare iar în acest moment datoriile totale se apropie destul de mult ca valoare de veniturile din exploatare. Dacă vreţi imediat dividende şi creşteri ale cotaţiilor la bursă, Adeplast nu e pariul potrivit.

Prima ofertă publică iniţială de vânzare de acţiuni după mai bine de 5 ani la BVB merită un plus de atenţie. Mai ales că Adeplast este un brand cunoscut pe piaţa adezivilor, mortarelor, termoizolaţiilor şi vopselurilor. Întrebarea la care vom încerca să răspundem mai jos nu este însă cât de serioasă sau solidă este afacerea în sine, ci cât de scumpe sunt acţiunile scoase la vânzare de astăzi şi până pe 15 octombrie în cadrul IPO-ului?

Ce sare în ochi în cazul Adeplast este valoarea mare a datorilor pe temen scurt şi lung: cumulate reprezintă 138 milioane lei, la venituri din exploatare de 184 milioane lei şi venituri totale de 191 milioane lei la nivelul anului 2012. Pe primele 6 luni din 2013, datoriile totale au urcat însă la 215 milioane lei (159 milioane reprezintă creditele, restul datorii comerciale). Profitul a fost de 16,1 milioane lei în 2012 (6 milioane în 2012 şi 12 milioane lei în 2010). Compania a reuşit o creştere remarcabilă de cotă de piaţă în anii de criză şi lărgirea domeniului de activitate (a început să producă şi polistiren, vopseluri) dar şi datoriile au avansat corespunzător. De la 135 milioane lei în 2010 veniturile totale urcaseră la 191 milioane lei în 2012. În acelaşi timp, împrumuturile avansaseră de la 78,7 milioane lei la 112,6 milioane lei iar datoriile totale de la 88 la 138 milioane lei.

Adeplast a mai avut ocazia să se listeze la bursă în 2008 dar atunci fondatorul sau, Marcel Barbut, a renunţat în ultimul moment.Acum, pe fondul atingerii unor limite de creditare în relaţia cu băncile, acesta pare să fi descoperit că împrumutul de la acţionari nu costă totuşi pe nimic iar bilanţurile companiei pot arată brusc mai bine după o infuzie de minim 58 milioane lei (o părere personală).

Preţul la care sunt oferite acţiunile noi variază între 3,52 şi 4,06 lei acţiune iar pachetul scos la vânzare este de 16,5 milioane acţiuni noi (compania are în acest moment 33 milioane de acţiuni, cu valoare nominală de 0,1 lei). Destinaţia sumelor: construirea unei fabrici de vată bazaltica, produs care în România se aduce doar din import (construcţia începe în 2014 şi va dura în cel mai fericit caz până în 2015, deci acţionarii nu vor simţi efectele majorării de capital prin creşterea profitului companiei cel puţin 2 ani).

Cât de mare va fi creşterea de profit după şi la ce câştiguri ar trebui să se aştepte cei care cumpără începând de azi acţiuni? Greu de spus, ne putem raporta însă la afacerea din prezent si marjele ei de profit, fără vată bazaltica în portofoliul Adeplast. La 16,1 milioane lei profit, câştigul pe acţiune este de 0,48 lei. Dacă s-ar conserva câştigul pe acţiune din 2012, cine da 3,52 lei în oferta publică cumpără de 7,3 ori profitul aferent unei acţiuni (sau de 8,4 ori la un preţ de subscriere de 4,06 lei/acţiune). Problema este că în 2013 datoriile au săltat binişor faţă de 2012 (de la 138 la 215 milioane lei) iar veniturile din exploatare pe primele 6 luni au urcat mai modest, de la 78,5 la 103 milioane lei.Există şi avans al profitului la semestru, de la 4,3 în 2012 la 7,1 milioane lei în S1 2013, dar nu ne-am entuziasma prea tare în acest caz având în vedere pregătirea societăţii pentru listare şi cosmetizările care se mai fac în acest context.

Una peste alta: o societate dinamica, un fondator care îşi ştie bine meseria şi păstrează încă entuzismul tinereţii dar şi datorii mari la activ şi necunoscutele care rezultă din lipsa unei poziţii de monopol pe piaţă (dacă fac şi alţii fabrici de vată bazaltica, dacă se ascute concurenţa pe piaţa mortarelor şi termoizolantelor, etc?). Prudenţa trebuie să fie deci cuvântul de ordine pentru micii investitori, mai ales că cei cu resurse limitate trebuie să aleagă între oferta Adeplast din octombrie şi cea a Romgaz din noiembrie.

Paradoxal, poate fi insa o ocazie bună de speculat, având în vedere discountul de 3-4% oferit micilor investitori (15% este transa lor) şi intenţia companiei de a apăra preţul la care se încheie oferta la bursă timp de 30 de zile (se va aloca 10% din ofertă pentru cumpărări de acţiuni astfel încât cotaţia bursieră să nu coboare sub preţul din ofertă în acest interval).

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă