Ministrul Transporturilor promite finanţarea Magistralei V de metrou din fonduri UE, în locul creditului BEI. Banii europeni sunt gratis, dar finanţarea UE e blocată.
Finanţarea Magistralei V de metrou pe traseul Drumul Taberei-Universitate ar putea fi asigurată din fonduri europene, tronsonul urmând a fi gata în 2016, a anunţat Relu Fenechiu prezent zilele trecute la o emisiune televizată.
„Pot să vă spun cu bucurie că Comisia Europeană ne-a dat un acord de principiu pentru introducerea metroului în axele de finanţare europeană pentru perioada 2007-2013. La sfârşitul săptămânii (trecute – n.r.) voi merge la Bruxelles, unde mă voi întâlni cu comisarul Hahn şi cu comisarul Siim Kallas şi vom stabili foarte clar dacă aceste lucruri se vor întâmpla. Eu sper că se vor întâmpla şi în condiţiile în care vom avea bani europeni, vom putea să continuăm lucrările la foc continuu şi poate se chiar termină până în 2016 Magistrala V“, a declarat Fenechiu.
Ministrul a precizat că, în absenţa fondurilor comunitare, posibilităţile de finanţare a tronsonului sunt limitate, fiind vorba despre peste 2 miliarde de euro.
Procedură de durată
În prezent însă finanţările Comisiei Europene pe mai multe axe ale Programului Operaţional Sectorial – Transporturi, program în cadrul căruia ar urma să fie derulat şi proiectul metroului bucureştean sunt oprite. Foarte generos în declaraţii privind disponibilitatea finanţării diferitelor proiecte de către CE, ministrul Fenechiu nu spune când se vor debloca plăţile, dacă CE a aprobat planul de măsuri înaintat de România pentru îndreptarea neregulilor, care sunt semnalele primite de la CE în acest sens. Pentru a putea fi finanţat de către CE, proiectul metroului trebuie trimis de Metrorex la Autoritatea de Management POS-T (adică la MT), aceasta trebuie să facă propriile verificări, după care îl trimite spre finanţare UE. De abia după ce se primeşte acordul, proiectul metroului poate fi reînceput. Dacă toate aceste faze durează mai mult de 7-8 luni (adică mai mult decât perioada de timp ce ne desparte de finele acestui an, 2013 fiind ultimul an la exerciţiului financiar UE) proiectul metroului pică. Dacă, în situaţia optimistă, etapele se parcurg în 2013, toate lucrările trebuie terminate până în 2016, pentru a nu fi pierdute finanţările UE.
Fenechiu ar prefera banii gratuiţi ai CE împrumuturilor purtătoare de dobândă ale Băncii Europene de Investiţii (BEI) care asigură în prezent finanţarea. Dacă în cazul BEI România trebuie să asigure circa 50% din sumă şi să plătească dobânzi pe suma împrumutată, în cazul banilor europeni trebuie să punem doar cofinanţarea de 15%.
Linia de creditare asigurată de către Banca Europeană de Investiţii a fost aprobată în 2009. Potrivit înţelegerii semnate cu BEI, aceasta acordă României credite în valoare de 395 milioane de euro, iar România contribuie cu suma de 488 milioane de euro.
Ponta vede muncitorii invizibili
Lucrările de realizare a magistralei de metrou îngreunează traficul cartierelor Drumul Taberei şi Eroilor, cu o populaţie de câteva sute de mii de locuitori. Oprirea acestor lucrări face ca tot deranjul din zonă, anume restricţii de circulaţie, trotuare şi carosabil îngustate pe kilometri întregi, materiale vraişte aruncate pe trotuare, praful din zonă să fie inutile.
Situaţia lucrărilor a creat dispute şi între şeful Guvernului, Victor Ponta şi ministrul Fenechiu. În pofida evidenţelor sesizate zilnic de către miile de bucureşteni ce trec prin zonă şi care văd accidental doar câte un om pe ici pe colo pe şantier, premierul susţine că acolo, totuşi, se lucrează.
„M-am convins de la reprezentanţii companiilor că nu s-a oprit nici o lucrare acolo. Necesarul de finanţare pentru acest proiect va continua să fie asigurat. În primul rând, avem în continuare încă 300 milioane de euro din creditul de la BEI, care urmează să fie accesat într-un calendar care să se încadreze şi în obligaţiile noastre privind deficitul bugetar.“ La începutul lunii martie, ministrul Fenechiu recunoştea că pe şantier nu se mai lucra de trei luni şi că lipsesc banii pentru proiect.