5.4 C
București
sâmbătă, 23 noiembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăDe ce pierdem 200 de milioane lei alocaţi Transporturilor

De ce pierdem 200 de milioane lei alocaţi Transporturilor

Comisia Europeană a decis o pre-suspendare a plăţilor în trei programe operaţionale, anume „Transport”, „Regional” şi „Creşterea competitivităţii economice”, după ce cu câteva luni în urmă o procedură similară a fost aplicată în cazul celui de Resurse Umane.

 
Potrivit unui comunicat CE, joi dimi­neaţă, serviciile Comisiei Europene au informat autorităţile române, printr-o scrisoare, că au decis să „pre-suspende” cea mai mare parte din trei programe cofinanţate prin fondurile structurale ale UE.

„Acest fapt vine ca urmare a unor deficienţe grave din cadrul sistemului de gestionare şi control al programelor «Transport», «Regional» şi «Creşterea compe­titivităţii economice». Aceasta înseamnă că România are presuspendate jumătate din totalul programelor operaţionale, al cărui număr este de 8.

Licitaţiile cu cântec sunt problema

Ziarul România liberă a scris anul trecut, spre exemplu, despre licitaţiile de autostrăzi finanţate de UE, derulate cu favorizarea unor companii. Scrisoarea CE confirmă situaţia. „Problemele sunt legate de domeniul achiziţiilor publice, al bunei gestiuni financiare, precum şi de prevenirea şi detectarea fraudei şi a conflictelor de interese. Această acţiune este urmarea unei analize aprofundate şi înseamnă că nu se vor mai face plăţi până la adoptarea unor măsuri pentru remedierea acestor probleme.

Creanţele vor fi însă rambursate imediat ce acţiunile necesare sunt întreprinse de autori­tă­ţile române”, precizează sursa citată.

Posibila reluare a plăţilor nu înseamnă că nu s-au pierdut bani. „Pentru a proteja bugetul UE”, au fost propuse corecţii financiare pentru aceste trei programe şi pentru programul „Mediu”, informează sursa citată. „Acestea ar acoperi între 10 şi 25% din plăţi. Dar aceşti bani nu ar trebui pierduţi. Dacă România acceptă corecţiile, sumele în cauză ar putea fi utilizate pentru alte proiecte – corect implementate – din cadrul aceluiaşi program”, se menţionează în comunicat.

Sumele retrase vor trebui alocate de la bugetul de stat, deoarece neplata facturilor pentru lucrările efectuate va duce la blocarea proiectelor. Posibilitatea realocării banilor pe alte proiecte – menţionată în scrisoarea CE – este doar o amăgire. România se află cu 2-3 ani înaintea termenului până la care trebuie să cheltuie banii UE. Suplimentarea acestor sume cu noi proiecte, în condiţiile în care nu poate absorbi nici măcar banii aflaţi acum la dispoziţia noastră,  un vis frumos.

In cazul Ministerului Transporturilor, corecţiile menţio­nate de CE presupun retragerea a 200 de milioane lei din sume alocate pe proiectele cuprinse în Axa 1, respectiv infrastructura rutieră (spre exemplu proiectele de autostrăzi dintre Nădlac şi Sibiu), feroviară şi navală de interes european, declară surse din domeniu, apropiate de conducerea Ministerului Transporturilor.

Suspendarea, decisă în două-trei luni

Pre-suspendarea este o etapă intermediară a unui proces, al cărui final poate fi suspendarea plăţilor, fie reluarea acestora. Pre-suspendarea este firească o dată ce s-a decis întreruperea plăţilor (în cazul Transporturilor întreruperea a avut loc în august).

„În urma celor trei scrisori de astăzi (câte una pentru fiecare program vizat), România are la dispoziţie două luni pentru a reacţiona şi apoi pentru a demonstra că a luat toate măsurile necesare pentru a remedia deficienţele identificate şi că sistemele de gestionare şi control funcţionează în mod adecvat. Acest rezultat va trebui confirmat printr-un raport din partea Autorităţii Naţionale de Audit. Doar în acest caz Comisia va fi în măsură să reia plăţile”, se subliniază în comunicat.  

Doru Cireasa
Doru Cireasa
Doru Cireasa
Cele mai citite

Inspectorii ANAF vor fi premiați din sumele pe care le confiscă

Inspectorii ANAF vor încasa prime cât trei salarii de bază pentru ”performanțe excepționale”, care înseamnă constatări stabilite și încasate de cel puțin 10 milioane...

Rețea de trafic de migranți, arme și documente falsificate, destructurată într-o amplă operațiune europeană condusă de Germania

Acțiunea a fost rezultatul cooperării între mai multe țări europene, fiind sprijinită de Europol și Eurojust O operațiune amplă desfășurată la nivelul Uniunii Europene, coordonată...

Bosch anunță concedieri masive: 5.500 de posturi vor fi eliminate la nivel global

Bosch, unul dintre cei mai mari furnizori pentru industria auto europeană, a dezvăluit planuri de reducere a 5.500 de locuri de muncă la nivel...
Ultima oră
Pe aceeași temă