Actualul ministru al Transporturilor, Alexandru Nazare, a preluat de la predecesorul său, Anca Boagiu, promisiunea deschiderii în 2012 a 200 de kilometri de autostradă. Jumătate din aceştia sunt de fapt tronsoane ce trebuiau deschise de anul trecut sau care au fost realizate parţial. Cealaltă jumătate sunt kilometrii ce ar trebui deschişi anul viitor şi care Ministerul Transporturilor speră că e posibil să fie inauguraţi în acest an.
Unul dintre tronsoanele ce au şanse maxime de deschidere anul viitor este centura la profil de autostradă a Aradului, în lungime de 12,5 kilometri. Aceasta este continuarea tronsonului Arad – Timişoara şi a fost deschisă pe jumătate în luna decembrie 2011, respectiv pe câte o bandă de circulaţie pe fiecare sens. Întârzierea în cazul acestui proiect este de aproximativ un an. Constructor este asocierea FCC Construccion/ PORR Technobau.
Un alt proiect cu întârzieri ce trebuia terminat acum câţiva ani (vara lui 2010) este autostrada Bucuresti – Ploieşti care este în lucru la regii asfaltului Umbrărescu-Căşuneanu şi Beşciu, precum şi la firmele italiene Pizzarotti şi Tirrena Scavi. Ea va fi predată de asemenea cu întîrziere, cel mai probabil în 2012. Tronsonul ce porneşte din centura Bucureşti până la Ploieşti are o lungime de aproximativ 55 de kilometri şi urmează să fie inaugurat cel mai târziu în a doua parte a anului.
Tot în 2012 se speră că vor fi încheiate lucrările şi la autostrada Soarelui. După cum promite Ministerul Transporturilor, în vară se vor finaliza atât cei 17 kilometri rămaşi între Medgidia şi vecinătatea localităţii Murfatlar, cât şi cei 11 km din centura Constanţa, mai exact porţiunea dintre intersecţia autostrăzii cu DN 3 şi localitatea Ovidiu, la nord de Constanţa. Până la finele anului ar fi trebuit să fie terminate şi ambele sensuri din tronsonul Cernavodă – Medgidia, cu o lungime de 20,5 km, relicitat anul trecut. Inaugurarea acestuia ar putea avea loc însă, potrivit ultimelor semnale, în prima parte a anului viitor.
Ultimul tronson Bechtel, deschis în 2012
Acestor segmente li se vor adăuga cele ce urmau să fie predate potrivit contractelor anul viitor, dar în cazul cărora există posibilitatea devansării termenelor. Cel mai lung tronson din această categorie este Suplacu de Barcău – Borş, de 64 de km, parte a Autostrăzii Transilvania, ce urma să fie construită de Bechtel. Americanii ar trebui să termine tronsonul în 2013, însă fostul ministru al Transporturilor a menţionat posibilitatea ca aceasta să se întâmple în noiembrie 2012.
În aceeaşi lună se promite şi deschiderea tronsonului Deva – Orăştie, cu o lungime de 33 km, executat de firmele Strabag şi Straco. Un ultim tronson ce ar putea fi deschis în acest an este cel reprezentat de primii 10 kilometri dintre Timişoara şi Lugoj, aflat în lucru la firma Spedition UMB, deţinută de Dorinel Umbrărescu. In cazul acestui proiect termenul contractual de deschidere este 2013.
Directorul unei firme importante de drumuri crede că sunt şanse maxime ca numărul kilometrilor de autostradă să crească considerabil în 2012. „Dacă se păstrează presiunea pusă de fostul ministru al Transporturilor pe constructori, sunt şanse mari de terminare a celor 200 de kilometri. In cazul tronsonul Bechtel e doar problema banilor, când au avut bani au lucrat. Intre Bucureşti şi Ploieşti ar fi ridicol să nu termine lucrările în acest an. Între Timişoara şi Lugoj sunt 10 kilometri uşori, iar constructorul de acolo (Spedition UMB – n.r.) vrea să arate că poate. Intre Medgidia şi Constanţa Astaldi va termina căci sunt deja în întârziere şi la fel pe centura Constanţa unde lucrează FCC. Problema ar putea fi tronsonul Deva Orăştie, în lucru la Straco-Strabag, unde o firmă trage mai tare ca cealaltă”, spune el.