4.3 C
București
duminică, 1 decembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăBonusuri şi moşteniri dijmuite cu taxa auto

Bonusuri şi moşteniri dijmuite cu taxa auto

Noile reglementări privind taxa auto intrate în vigoare din această lună nu prevăd o serie de situaţii care se pot ivi la înmatricularea unei maşini. Dacă până în prezent, pentru vechea taxă de poluare au fost deschise în instanţă, circa 40.000 de procese, este posibil ca în perioada următoare, numărul acestora să depăşească 100.000, consideră avocatul Gheorghe Piperea.

„La scurt timp după ce a intrat în vigoare legea privind taxa auto au apărut mai multe probleme. Persoanele care au întâmpinat situaţii din cele mai neplăcute legate de plata acestei taxe vor da statul în judecată, numărul proceselor se va dubla, chiar tripla iar costurile pentru justiţie vor fi mari, statul urmând să suporte pagubele”, a precizat Gheorghe Pipera.

Taxare dublă

Unul din cazurile prezentate de avocatul Gheorghe Piperea vizează cazul unei moşteniri.

„În urma decesului unei persoane, o Dacie din 2004 s-a transmis moştenire soţiei supravieţuitore şi celor doi copii. Copiii au renunţat la partea lor în favoarea mamei care în momentul când se duce să o înmatriculeze constată că are de plată o taxă de înmatriculare substanţială. O astfel de situaţie nu este prevăzută în lege unde este stipulată doar situaţia unei vânzări voluntare. Este un caz real, care a ajuns în instanţă”, a subliniat avocatul Gheorghe Piperea.

O altă situaţie absurdă apare în cazul bonusurilor acordate angajaţilor de marile companii. După un anumit număr de ani, s-au după ce autoturimele unei companii au acumulat un număr mare de kilometri, acestea sunt acordate cu titlul de bonusuri angajaţilor. De obicei e vorba de maşini uzate cu un număr mare de kilometri a căror valoare nu mai este una mare. După apariţia noii taxe auto, angajaţii care au primit astfel de bonusuri s-au trezit în situaţia că au de plătit o taxă auto de înmatriculare uriaşă care nu se mai justifică.

„Există deja cazul unei astfel de companii care urmează să se adrese justiţiei. Corporaţia are câteva mii de maşini care au fost date în folosinţa angajaţilor. Este vorba de un bonus pentru care legea prevede deja că se plăteşte un impozit. Nu este vorba de o vânzare pe bani, maşina se dă bonus angajatului care de obicei a utilizat-o după un anumit număr de ani. Angajatul după ce că a plătit impozit se trezeşte în situaţia că nu o poate înmatricula datorită taxei foarte mari şi care nu se justifică într-o astfel de situaţie”, a menţionat Gheorghe Piperea.

Probleme care apar la leasing

Şi în cazul unui leasing apar situaţii deosebite care nu sunt clarificate. Dacă luâm cazul unei maşini luată în leasing înainte de 1 ianuarie 2007, nu este încă foarte clar pe pe valoare se plăteşte taxa de înmatriculare, pe valoarea iniţială a autovehiculului sau pe valoarea reziduală care este foarte mică.

În cazul noii taxe de înmatriculare se poate ajunge în cazul luării în calcul a valorii reziduale ca cel care a avut leasingul să ajungă să plătească o sumă extrem de mare (de exemplu, poate avea de plată la o valoare reziduală de 1000 de euro, o taxă de primă înmatriculare de 3.000 de euro).

Într-o astfel de situaţie se poate întâmpla ca utilizatorul să nu mai fie interesat de preluarea maşinii, să o lase societăţii de leasing care la rândul ei va avea dificultăţi de a o vinde dacă nu va acorda un discount foarte mare.

Avocatul Gheorghe Piperea consideră că legea privind noua taxă auto va avea nevoie de noi modificări, iar numeroasele probleme care au apărut pot fi evitate prin aborgarea în totalitate.
„E nevoie de o lege clară, elaborată inteligent. Un exemplu bun este legea care se aplică în Germania unde se plăteşte o taxă anuală în funcţie de kilometri parcurşi”, susţine Gheorghe Piperea.

Scade valoarea maşinilor vechi

Prin noul sistem de calcul al taxei auto, Guvernul mizează pe o balanţă financiară pozitivă a Fondului pentru Mediu, prognozând o creştere cu 336 milioane lei a veniturilor, prin impunerea la plată a tuturor autovehiculelor înmatriculate înainte de ianuarie 2007 şi înstrăinate după data intrării în vigoare a noii legi, şi o scădere de doar 240 milioane lei a sumelor de încasat, ca efect al reducerea valorii taxei.

Prin compararea celor două valori, Guvernul estimează că diminuarea valorii taxei nu va avea un impact negativ asupra bugetului de venituri şi cheltuieli al Fondului pentru mediu, aceasta fiind acoperită din venituri preconizate să fie încasate. Noua taxă se aplică numai maşinilor care se înmatriculează începând din 13 ianuarie 2012.

Potrivit legii care are la bază principiul „poluatorul plăteşte”, taxa de poluare va fi plătită, o singură dată, atât pentru autovehiculele noi sau second-hand care sunt înmatriculate pentru prima dată în România. Pentru autovehiculele înmatriculate înainte de anul 2007, taxa de poluare va fi achitată de către cumpărător la momentul primei transcrieri a dreptului de proprietate a autovehiculelor, după ce intră în vigoare această lege.

Noua taxă auto scade foarte mult valoarea maşinilor mai vechi de patru ani. Astfel, pentru un model Dacia Logan, cu motor Euro 3 de 1,4 litri şi 75 CP din 2006, se va plăti o taxă de înmatriculare în valoare de aproximativ 1.200 de euro, adică aproape o jumătate din valoarea maşinii în prezent

Legea privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule prevede o reducere a taxei de poluare cu până la 25%, dând posibilitatea ca, în cazul în care taxa de poluare plătită de la 1 iulie 2008 este mai mare decât cea rezultată din aplicarea acestei legi, proprietarii de maşini să poată solicita restituirea sumelor reprezentând diferenţa de taxă plătită.

Conform normelor de aplicare, proprietarii de maşini care consideră că taxa auto plătită de la 1 iulie 2008 este mai mare decât cea rezultată din noul sistem de calcul pot cere statului restituirea diferenţei. Procedura se află însă sub influenţa Codului de Procedură Fiscală, care stabileşte că suma de restituit va fi redusă prin compensare cu eventuale datorii fiscale neachitate de aceştia.

Cele mai citite

Hassam Louka, șeful securității siriene, a vrut să-l aresteze pe Bashar al-Assad și familia lui

Regimul lui Bashar al-Assad se confruntă cu o dublă amenințare: o tentativă de lovitură de stat condusă de șeful securității Hassam Louka în Damasc...

Șapte ani fără Regele Mihai. Sute de oameni alături de Familia Regală la Curtea de Argeș

Sâmbătă, 30 noiembrie 2024, la Noua Catedrală Arhiepiscopală și Regală din Curtea de Argeș a avut loc o ceremonie religioasă și militară, la împlinirea...
Ultima oră
Pe aceeași temă