8.4 C
București
vineri, 20 decembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăAutostrada A3, trambulină pentru europarlamentare?

Autostrada A3, trambulină pentru europarlamentare?

Guvernul vrea ca firmele Vinci-Strabag-Aktor, câştigătoare ale concesiunii pentru autostrada Comarnic-Braşov, să realizeze proiectarea noii rute în doar 3 luni. Lucrările vor începe înainte de luna mai, când sunt programate alegeri europarlamentare.

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a dat dispoziţie consorţiului Vistrada Nord (format din firmele franceză Vinci, austriacă Strabag şi elenă Aktor) să realizeze proiectul noii autostrăzi Comarnic-Braşov în următoarele trei luni, ne-au declarat surse oficiale implicate în proiect din cadrul CNADNR.

Termenul este unul strâns, raportat la perioadele acordate de CNADNR pentru activităţi similare la alte proiecte. Astfel, pentru lotul 1 din Timişoara-Lugoj termenul de proiectare cerut constructorilor a fost de 4 luni, deşi acest lot se află în câmpie, are mult mai puţine lucrări de artă şi este de aproape 6 ori mai scurt. Un termen identic, de 4 luni, a fost acordat şi în cazul lotului 2 din Nădlac-Arad, cu o lungime tot de 10 kilometri.

Narcis Neaga, directorul general CNADNR, nu a putut fi contactat ieri pentru a explica diferenţele dintre termenele acordate în cazul unei autostrăzi dificile, în zonă de munte, şi cel pentru o autostradă de zece ori mai scurtă realizată la câmpie.

Singura explicaţie este apropierea alegerilor europarlamentare la finele lunii mai şi dorinţa alianţei de guvernare de a puncta pozitiv înainte de sufragiu. Proiectarea se va termina în luna aprilie, tocmai bine pentru începerea lucrărilor înainte de alegeri.

“În mod normal, o astfel de proiectare ar trebui să dureze doi ani şi jumătate. Desigur, dacă nu se lucrează cu 1.000 de oameni. În cazul de faţă, însă, cea mai mare parte a proiectării a fost făcută încă de anul trecut, se lucrează la ea de un an şi jumătate”, afirmă o sursă neoficială.

Potrivit preşedintelui Consiliului Judeţean Prahova, Mircea Cosma, la jumătatea lunii februarie consorţiul câştigător va prezenta, „în principiu”, graficul de execuţie şi punctele în care vor fi organizate şantiere. El a declarat, joi, pentru Mediafax, că a participat, în cursul dimineţii, la o primă „şedinţă pregătitoare”, care a avut loc la sediul Guvernului şi în care s-a discutat despre începerea lucrărilor pentru construcţia tronsonului de autostradă Comarnic – Braşov.

Şedinţa a avut loc imediat după expirarea termenului de depunere a contestaţiilor privind licitaţia, în contextul în care nu au fost înregistrate reclamaţii privind desemnarea consorţiului Vistrada drept câştigător.

Potrivit informaţiilor noastre, consorţiul Vistrada a avut un preţ mai mic decât concurenţii săi, italienii de la Impregilo-Salini, şi ar fi marcat mai multe puncte şi la alte capitole ale ofertei.

Concesiunea va fi acordată pe o perioadă de 29 de ani. Vinci şi Strabag deţin câte 37,5% din consorţiu, iar firma elenă Aktor restul de 25%. Potrivit oficialilor Vinci, autostrada va avea trei noduri rutiere, 39 de poduri şi trei tuneluri duble. Afacerea va fi una bună pentru concesionari. Spre deosebire de concesiunile de autostrăzi din vestul Europei, unde concesionarii îşi asumă riscul de trafic (anume riscul ca numărul automobiliştilor să fie mai mic decât cel estimat, caz în care concesionarii înregistrează pierderi), Vistrada nu va risca nimic. Indiferent de traficul înregistrat, statul român le va plăti concesionarilor diferenţa dintre suma cerută prin oferta lor financiară şi veniturile înregistrate. Narcis Neaga, directorul general al CNADNR, declara anul trecut că asumarea de către stat a riscului de trafic a fost condiţia pusă de bancheri pentru a împrumuta banii necesari construcţiei.

Doru Cireasa
Doru Cireasa
Doru Cireasa
Cele mai citite

Pesimism în creștere: Românii își fac tot mai multe griji pentru economie și costul vieții

Un sondaj realizat de EY arată că pesimismul românilor este în creștere în 2024, comparativ cu anul precedent. Peste două treimi dintre respondenți (67%)...

Belgrad devine prima mare capitală europeană cu transport public gratuit

Capitala Serbiei, Belgrad, va oferi transport public gratuit pentru toți locuitorii și vizitatorii, o inițiativă menită să reducă aglomerația și întârzierile din trafic, potrivit...

Adrian Câciu: „Nu avem downgrade de rating. Orice altă afirmație este fake-news”

Ratingul de țară al României a fost confirmat de Agenția Fitch la nivelul „BBB-”, fără o retrogradare, însă perspectiva a fost schimbată de la...
Ultima oră
Pe aceeași temă