Compania bauMax a împlinit cinci ani de când este prezentă în România. Nicola Szekely, Director General bauMax România, a explicat într-un interviu ce a însemnat prezenţa companiei în ţara noastră, problemele cu care s-a confruntat pe piaţă şi a detaliat planurile de viitor in România.
Se împlinesc 5 ani de când bauMax este prezent în România. Care au fost principalele evenimente care au marcat această perioadă ?
România este o ţară foarte interesantă. Trebuie să vorbesc despre cei cinci ani în România din perspectiva a două perioade de timp: boom-ul economic şi apoi perioada de criză. România a fost o ţară foarte atractivă între 2005 şi 2009 mai ales în ceea ce priveşte tipul de industrie în care activăm noi. Cererea era foarte mare, iar principala preocupare era să putem produce stocuri suficient de mari pentru a o acoperi. Era o piaţă pentru vânzători în special. În mod evident, lucrurile s-au schimbat în ultimii ani, de când a început criza. Piaţa a devenit mult mai dură şi noi credem că în aceste condiţii doar cei mai buni supravieţuiesc şi câştigă o cotă de piaţă bună. Prin urmare percepem această perioadă ca una la fel de interesantă ca şi cea anterioară. Dar, da, au fost două faze: faza iniţială, a boom-ului economic şi apoi criza care a lovit foarte puternic consumatorul.
„România a fost o afacere de succes pentru noi”
Care sunt principalii indicatori economici ai companiei în cei cinci ani de prezenţă în ţară noastră ?
Este impresionant. Cu cinci ani în urmă am deschis primul magazin în Braşov, iar astăzi avem 14 magazine şi 1.200 de angajaţi. La nivel de profit, prefer să nu dau detalii, dar în mod evident România a fost o afacere de succes pentru noi, acesta fiind şi motivul pentru care ne-am dezvoltat. Suntem optimisti chiar dacă 2010 şi 2011 au fost ani dificili. Noi credem în piaţa românească şi continuăm să creştem aici. Cota de piaţă este dificil de calculat pentru că depinde de cum defineşti piaţa. Dacă luam în calcul şi vânzările B2B şi vânzările directe, cota noastră de piaţă este în jur de 20%.
Puteţi să faceţi o comparaţie între piaţa din România şi restul Europei ?
Am văzut o diferenţă mare între situaţia din statele vestice şi pieţele emergente din această regiune. Pieţele noastre reactionează în timp de criza. În vest, piaţa este una interconectată, fie că e boom sau criză profitul nu este afectat, ba uneori chiar creşte când ar trebui să scadă sau invers. De pildă, în Austria, ţara mea de origine, când economia înfloreşte, oamenii tind să îşi cheltuiască banii pe călătorii, dacă e criză – stau acasă, dar dacă tot decid să nu plece măcar îşi renovează puţin casa. Am învăţat însă în ultimii ani că într-o ţară ca România sau Bulgaria sau chiar şi Ungaria consumatorul se comportă diferit. El îşi cheltuie banii, uneori şi mai mult de cât are de fapt şi implicit depinde de finanţări, chiar şi pentru produse precum cele pe care le cumpară din magazinele noastre. Reacţia ciclică a crizei s-a resimţit mult mai puternic aici. În ţări ca Austria, Germania sau Franţa oamenii cumpără produsele din magazinele noastre cu banii jos. Nu îşi iau un credit ca să cumpere vopsea de exemplu. Au bani puşi deoparte. Aici, oamenii dacă nu au bani nu cumpără sau iau un credit, iar dacă iau credit, depind de sectorul bancar.
Ce planuri de viitor aveţi în România ?
Planul nostru este să continuăm dezvoltarea aici în România. Scopul nostru este să deschidem 2-3 magazine noi în fiecare an, dar este un plan care se poate schimba de la an la an pentru că depinde de mulţi factori: de terenuri, de autorizaţii, de constructori. Ne dorim să ajungem la un număr de 25 de magazine, număr care ar însemna că acoperim foarte bine toate regiunile. Evident, scopul nostru este să devenim lideri de piaţă sau cel puţin numărul doi. Scop valabil pentru orice piaţă pe care suntem prezenţi.
Există diferenţe mari în ce priveşte modul cum merg afacerile în diferite regiuni din România?
Am constatat diferenţe între regiunile geografice ale ţării. Din punctul nostru de vedere Transilvania este o regiune foarte bună şi atractivă, de exemplu oraşe ca Sibiu, Cluj, Tg Mureş, Braşov. De ce ? Pentru că acolo există o tendinţă puternică pentru „do it yourself”. Oamenilor le place să îşi renoveze singuri casele, este important pentru ei să aibă case frumoase. De asemenea, chiar dacă la început nu mă aşteptam, şi Moldova este o regiune cu un mare potenţial de creştere şi interesantă. În Moldova există mulţi oameni plecaţi la muncă în străinătate, în Italia, în Spania, strâng bani şi în timpul verii vin înapoi şi îşi contruiesc o casă sau o renovează. Lucrez în această industrie de foarte multă vreme şi am constatat că luna august este în mod normal o lună slabă pentru sectorul DIY, pentru că oamenii sunt în concediu, dar în Moldova este luna foarte puternică. În oraşe ca Suceava, Iaşi , Bacău, august este una dintre cele mai bune luni.
Mă abate puţin de la subiect pentru a menţiona că atunci când am ajuns în România şi am văzut toate casele în construcţie din regiunea Moldovei am spus: Aceasta este o afacere bună pentru noi !
Ce „surprize” pregătiţi pentru clienţi ?
Da, vine luna decembrie şi magazinele noastre vor îmbrăca haine de sărbătoare. Pe 1 decembrie, vom avea 24% reducere pentru toate decoraţiunile de Crăciun. Pentru anul viitor ne vom concentra foarte mult pe serviciile adiţionale. Vrem să ieşim puţin din trendul pieţei, acela de a oferi doar cel mai mic preţ, şi să mergem spre a oferi şi servicii adiţionale. Să vă dau un exemplu: planificarea băii. În magazine clientul poate simula, cu ajutorul unui specialist, modul în care va arăta baia lui folosind produsele alese. De asemenea, vom dezvolta şi un alt tip de servicii, pentru oamenii care nu vor să facă totul singuri, le vom oferi echipe de specialişti care să îi ajute, să le pună gresia, faianţa, parchetul, uşile, geamurile, sistemele de încălzire după gustul fiecăruia. Acest serviciu poate fi utilizat şi on line pe siteul nostru www.bauMax.ro
Personajul principal al campaniilor publicitare este meşterul bauMax. Puteţi să ne spuneţi când a fost creat şi care este povestea lui ?
Meşterul bauMax – a fost creată de agenţia de publicitate Jung von Matt si întruchipează valorile şi principiile companiei . Ideea din spate este una simplă. Vrem să fim văzuţi ca un ajutor. Noi suntem o companie „prieten”, venim să te ajutăm să îţi alegi cele mai bune materiale, să te ajutăm să le montezi, să le instalezi, să facem lucrurile să fie mai uşoare pentru client. Nu ne privim afacerea ca pe un vânzător de produse, ci ca un ajutor oferit clienţilor noştrii să îşi facă locuinţele mai frumoase, într-un mod eficient, deloc scump. Îi ajutăm pe clienţii noştrii care nu beneficiază de resurse financiare consistente să îşi creeze singuri un cămin frumos şi primitor. Dacă eşti bogat, probabil preferi să cumperi totul de-a gata, dar dacă nu dispui de mulţi bani, toată ideea este să îţi iei materialele şi să îţi aduci câţiva prieteni să te ajute să îţi renovezi casa. bauMax este acel prieten. Scopul nostru este şi să ne facem clienţii să revină, să avem acei clienţi loiali. Tendinţa companiilor din această industrie este să se folosească de campanii agresive şi de promoţii pentru a aduce alţi şi alţi oameni în magazine. Filozofia noastră este puţin diferită. Avem preţuri mereu mici, nu doar perioade de promoţie. Vrem să putem oferi clientului garanţia că în orice zi, la orice oră, găseşte acelaşi preţ mic. Genul acesta de concept generează automat clienţi loiali şi relaţii de lungă durată cu consumatorii.
Vă rugăm să ne daţi câteva detalii şi despre programul Human, lansat de bauMax ?
Sunt foarte mândru că avem acest proiect în compania noastră şi cred că şi acest proiect este ceea ce ne diferenţiază de alte companii. Este un proiect care durează de 25 de ani şi implică angajarea oamenilor cu dizabilităţi, cu nevoi speciale. Nu este singurul proiect social în care este implicată compania, dar cred că acesta este cel mai bun program prin care poţi ajuta oamenii cu dizabilităţi. Cred că este important mai ales pentru că nu îi ajuţi dându-le bani, ci oferindu-le un loc de muncă şi integrandu-l în societate, într-un grup de oameni. În fiecare magazine, şi chiar şi aici în sediul principal, avem cel puţin un angajat cu nevoi speciale, în special cu probleme mentale. Dacă şefii de magazine decid, pot angaja şi mai mulţi oameni cu dizabilităţi, nu doar unul. Ceea ce a început ca un demers de a da ceva înapoi societăţii a ajuns să fie un beneficiu real şi pentru companie. Pentru că echipele de lucru devin mult mai unite. Oamenii ţin unii la alţii şi se ajută mai mult între ei. Nu este întotdeauna uşor să convingi şefii de magazine să angajeze oameni cu dizabilităţi pentru că se tem că le afectează productivitatea , dar de cele mai multe ori, după două trei luni îmi spun că nu mai vor să renunţe vreodată la acei angajaţi. De asemenea, cuplul Martin şi Gerda Essl, proprietarii companiei oferă anual un premiu în valoare de 1 milion de euro pentru dezvoltarea unui proiect social. Un exemplu pentru România este: proiectul Concordia care s-a derulat la Ploieşti. Banii au avut ca scop construirea unui cămin şi a unei şcoli pentru educarea unor orfani, de 16-17 ani care urmau să iasă din casa de copii. Mulţi dintre tinerii care au beneficiat de instruire in cadrul Concordia sunt angajaţi la diferite firme, patru dintre aceştia sunt chiar team-leaderi în cadrul bauMax.
Marţi, 29 noiembrie 2011 vom participa la Gala Persoanelor cu Dizabilităţi, Ediţia „Educaţie fără bariere”, şi suntem bucuroşi că activităţile nostre pe parte socială sunt apreciate.
Astfel dorim ca toţi clienţii noştri să ştie că bauMax este un prieten de încredere care se implică în mod real în susţinerea proiectelor pe care aceştia şi le propun.In acest scop le punem la dispoziţie cele mai mici preţuri în fiecare zi, cele mai bune servicii şi sfaturi utile pentru construirea, renovarea şi amenajarea căminului lor. Toate acestea sunt valabile atât pentru clienţii direcţi cât şi pentru clienţii B2B.