Pe lângă cele nouă tronsoane de autostradă scoase la licitaţie în ultimele luni între Nădlac şi Sibiu, Compania Naţională de Autostrăzi din România (CNADNR) a organizat licitaţii şi pentru modernizarea a câteva sute de km de drumuri naţionale şi pentru construirea unor centuri ocolitoare. Valoarea totală a celor 29 de contracte, ce depăşesc fiecare în parte pragul de 2 milioane de euro, adjudecate din septembrie 2010 până în prezent, atinge 5,66 miliarde lei, adică 1,34 miliarde euro. 11 contracte, în valoare de 1,3 miliarde lei, au fost primite de firmele Spedition UMB, deţinută de Dorinel Umbrărescu, şi de Nelu Iordache, patronul firmei Euroconstruct Trading 98. Faimos altădată, Costel Căşuneanu, acţionarul firmei Pa&Co, nu a primit nici un contract important, iar celălalt rege al asfaltului, Dan Beşciu, a trebuit să se mulţumească doar cu un contract pentru un tronson de autostradă împărţit nu se ştie în ce proporţie cu italienii de la Astaldi.
Pe lângă un tronson de autostradă lung de 10 km între Timişoara şi Lugoj, câştigat împreună cu italienii de la Carena, Dorinel Umbrărescu a câştigat 6 contracte de modernizare a 167 km de drumuri naţionale între Suceava şi Botoşani, Zalău şi Aleşd şi de la limita judeţului Galaţi până la Albiţa (graniţa cu Republica Moldova). Valoarea totală a contractelor câştigate de acesta este de 673 milioane lei.
Cu o valoare aproape egală a contractelor primite de la Compania de Autostrăzi este şi Nelu Iordache, celălat rege important al asfaltului. Pe lângă 22 de km de autostradă între Nădlac şi Arad, câştigaţi împreună cu firma Monteadriano, firma acestuia – Romstrade a primit contracte pentru 12 km de drum naţional între Bucureşti şi Adunaţii Copăceni, 53 km între Alexandria şi Craiova şi pentru realizarea centurii Caracal. Valoarea contractelor primite de acesta s-a ridicat la 642 milioane lei.
Eşalonul 2, rezultate mai proaste
Primului eşalon i se succedă un altul care a reuşit să obţină de la Compania de Autostrăzi cel mult câte unu-două contracte de construire de autostrăzi sau drumuri naţionale. Firma austriacă Strabag, care alături de Alpine şi FCC, este una dintre puţinele companii străine importante prezente în România, a câştigat lucrări publice în valoare de 1,25 miliarde lei pentru construirea a două tronsoane de autostradă (unul împreună cu Straco – o altă firmă deţinută de regi ai asfaltului, anume de către fraţii Horpos şi de Vlad Vameşu). Straco a câştigat două contracte din autostrada A1 în valoare de 1,08 miliarde lei, bani pe care va trebui să îi împartă cu Strabag şi cu firma italiană Studiu Corona. Exceptând firma italiană Tirrena Scavi ce a primit două contracte în valoare de 691 milioane lei şi firma israeliană Shapir căreia i-au fost acordate contracte de 192 milioane lei, nicio altă firmă nu a mai reuşit performanţa de a primi două contracte.
Regii asfaltului au speriat giganţii UE
Marii constructori europeni se ţin deoparte de România, fapt care are drept consecinţă absenţa unei concurenţe puternice şi menţinerea ridicată a preţurilor la lucrările de şosele, afirma un raport elaborat la finele anului trecut în cadrul iniţiativei JASPERS a UE. La majoritatea licitaţiilor de infrastructură se prezintă aproximativ 14 firme în principal din România, Grecia, Turcia, Italia sau Germania. „Dată fiind mărimea pieţei româneşti şi mărimea unor proiecte ar fi trebuit să existe mult mai mulţi contractori străni şi nume importante de firme”, afirmă JASPERS. Firmele mari se abţin să intre din cauza percepţiei că există în continuare corupţie, scena politică e instabilă iar legislaţia se schimbă rapid, afirmă consultanţii europeni.