În ciuda plecării Nokia în Asia, există branduri clujene care sunt extrem de cunoscute la nivel mondial şi care menţin tendinţa crescătoare a exporturilor româneşti pe plan mondial. Cel mai cunoscut dintre acestea este brandul Gerovital, al companiei Farmec.
În prezent, există produse realizate sunt acest brand care sunt vândute în 45 de ţări, de către mii de parteneri ai companiei clujene . „Facem export de circa 36 de ani, iar ţinta noastră este să creştem ponderea exporturilor din cifra totală de afaceri, în paralel cu creşterea cifrei de afaceri”, a declarat directorul general al companiei Farmec, Mircea Turdean.
În prezent, compania clujeană, care este cel mai important producător de cosmetice din această parte a Europei, a ajuns la o cifră de afaceri de 120 (121) de milioane de lei. „Cifra noastră de afaceri a crescut cu 10 la sută faţă de anul 2011, iar pentru 2013 prognozăm o creştere de minim 10 la sută faţă de anul 2012”, a declarat Mircea Turdean. În prezent, exporturile Farmec reprezintă 10 la sută din totalul cifrei de afaceri, însă membrii conducerii companiei clujene speră ca ponderea exporturilor să urce la 50 la sută din totalul afacerilor Farmec, în paralel cu creşterea cifrei de afaceri.
Strategie pentru fiecare piaţă în parte
În ultimii ani, Farmec s-a concentrat pe recucerirea unor pieţe tradiţionale, cum erau cele din Europa de Est înainte de prăbuşirea comunismului. Compania clujeană a reuşit, astfel, să reintre masiv pe pieţele din Polonia şi din Ungaria, state care sunt membre ale Uniunii Europene. Însă produsele cosmetice de la Cluj sunt vândute în cantităţi semnificative şi pe alte pieţe, din state care au făcut parte din fostul URSS.
Aşa ar fi Ucraina şi Republica Moldova, unde prestigiul companiei clujene a crescut semnificativ. „Există strategii de promovare adaptate pentru fiecare ţară în parte, precum şi produse adaptate fiecărei ţări. Şi asta pentru că există diferenţe între tenul unei femei din Asia şi tenul unei femei din Europa”, spune directorul de marketing al companiei clujene, Ioana Borza. De exemplu, Farmec vinde foarte bine produse de albire în Asia.
Şi asta pentru că, în ţări precum Coreea ori Japonia, există prejudecata că un ten cât mai alb este semnul unei origini cât mai aristocratice, întocmai cum în Europa, tinerii cred că un ten bronzat este semn de sănătate. Un alt exemplu este cel al publicului conservator din Japonia, care doreşte în continuare produse cu formule şi cu ambalaje de acum 35 de ani. „Ei consideră că dăinuirea unor asemenea formule generează încredere. Astfel că avem un stoc cu astfel de produse special pentru piaţa japoneză”, afirmă directorul general al companiei clujene, Mircea Turdean. El mai afirmă că peste tot în străinătate brandul Gerovital este cel mai cunoscut. Farmec mai deţine şi alte branduri, cum ar fi Aslavital.
Miza pe branduri cunoscute
Pentru perioada următoare, reprezentanţii companiei Farmec mizează pe lansarea unor noi produse, cum ar fi cele din gama Farmec Natural, bazate pe principii active din plante precum gălbenele, aloe vera şi argan, dar şi pentru relansarea unor branduri de îngrijire a locuinţei. Aşa ar fi brandurile Nufăr şi Triumf. Potrivit managerului de marketing al companiei clujene, Ioana Borza, toate aceste iniţiative vor consolida pozitia Farmec de lider al pieţei româneşti de produse cosmetice şi de cea mai dinamică firmă din România în domeniul produselor de îngrijire a locuinţei.