Dacia reprezintă unul dintre produsele româneşti cel mai bine vândute în străinătate. Anul trecut producătorul de automobile de la Piteşti a înregistrat un număr record de vânzări: 349.000. S-a resimţit acest lucru şi în salariile muncitorilor?
În 2010, fabrica de la Piteşti a grupului Renault a produs cu 12% mai multe maşini decât în anul 2009. Aproximativ 90% din producţie a fost exportată în Franţa, Germania, Italia, Spania, Turcia, Algeria etc. „Anul trecut, noi nu am cunoscut ce înseamnă criză economică. Am muncit şi sâmbetele. E drept că orele suplimentare ne-au fost plătite dublu de angajator. Toţi muncitorii au fost mulţumiţi, mai ales că fiecare a primit în plus la salariu în jur de 300 de lei”, spune pentru România Liberă Ion Iordache, vicepreşedintele sindicatului Automobile Dacia.
Dacă în anii trecuţi, sindicaliştii organizau proteste care îngheţau producţia de autovehicule, nemulţumiţi de salariile cu care erau remuneraţi, în 2010 s-a înregistrat un consens între muncitori şi patronatul francez.
„Am negociat la început de an o creştere salarială de 15%, apoi ne-am văzut de treabă”, spune Iordache.
2.000 de lei net, salariul mediu al unui muncitor calificat
Reprezentanţii patronatului francez al Automobile Dacia au declarat că, în 2010, salariul mediu brut al unui muncitor a fost de 3.027 lei lunar. Salariul este mai mare decât venitul lunar brut de anul trecut pe economia naţională care, potrivit Institutului Naţional de Statistică, a fost de 1.925 de lei. „Salariul mediu net la Dacia e în jur de 2.000 de lei. Banii aceştia, în jur de 450 de euro, îi câştigă un muncitor profesionist, de execuţie”, explică liderul sindical Iordache. El precizează că salariul unui muncitor debutant este in jur de 1.650 de lei net. Pe treapta următoare de salarizare se situează muncitorul profesionist, 2.000 de lei net, apoi personalul administrativ şi inginerii, cu peste 2.500 de lei net.
Ion Iordache afirmă că angajaţii francezi din conducerea fabricii argeşene au salarii mai mari. „Nu ne-au interesat niciodată salariile acestora. Au alt statut şi facilităţi speciale. Cum pe funcţiile similare din Franţa lefurile sunt în jur de 5.000 de euro, nu cred că au venit aici, în România, să lucreze pe bani mai puţini. Dimpotrivă.”, spune liderul sindical. Pentru că producţia şi vânzările au mers excelent, liderul sindical ne-a declarat că săptămâna viitoare vor începe negocierile cu patronatul francez pentru o nouă mărire de salarii, valabilă pentru 2011.
Reamintim că anul trecut, angajaţii Dacia au protestat faţă de intenţia companiei de a creşte doar salariile unor şefi de echipe şi maiştri. În cele din urmă, reprezentanţii muncitorilor au ajuns la o înţelegere cu patronatul.
65 milioane de euro, profit în 2010
Potrivit site-ului Ministerului Finanţelor Publice, Automobile Dacia a înregistrat un profit de 57,5 milioane de euro în 2009. Întrebaţi care este profitul fabricii din România pe anul 2010, reprezentanţii patronatului francez au refuzat să răspundă, motivând că cifrele încă nu au fost calculate. Având în vedere creşterea de producţie de anul trecut profitul ar putea fi mai mare.