2.2 C
București
duminică, 5 ianuarie 2025
AcasăSpecial„Baie de sânge“ pe piaţa auto

„Baie de sânge“ pe piaţa auto

În timp ce constructorii francezi de automobile se confruntă cu numeroase dificultăţi, cei de peste Rin afişează o sănătate de fier. Potrivit Der Spiegel, în industria europeană de sector se profilează „două viteze“, semn al crizei existente şi la nivelul ţărilor din zona euro.

Statisticile lasă de înţeles că mărcile europene constructoare de maşini sunt afectate de criză, vânzările de maşini în Europa în 2012 atingând cel mai scăzut nivel din ultimii 17 ani. După 2007, vânzările au scăzut cu 25% şi analiştii nu văd nici o ameliorare a situaţiei.

Mărcile germane Daimler, BMW şi Volkswagen anunţă beneficii-record, în timp ce concurenţii Opel, Peugeot, Renault şi Fiat au  probleme de supravieţuire. PSA Peugeot Citroën a înregistrat anul trecut cea mai grea pierdere din istoria sa, 5,01 miliarde euro, plătind preţul dependenţei sale de o piaţă europeană a automobilului aflată în criză. 

Preşedintele companiei, Philippe Varin estima că aceste rezultate „reflectă deteriorarea mediului în sectorul automobilistic din Europa”. Cuvântul „sânge” este adesea menţionat relativ la criza industriei auto europene, sector care reprezintă circa 12 milioane de locuri de muncă. Referindu-se la concurenţa din ce în ce mai mare, preşedintele grupului Fiat, Sergio Marchionne declara că Volkswagen va crea o „baie de sânge” printre concurenţii săi cu remizele folosite. Iar ministrul francez Arnaud Montebourg a anunţat că Franţa se va bate „până la ultima picătură de sânge” pentru salvarea siturilor sale.

Constructorii Opel, Ford, Renault, Peugeot şi Fiat sunt în deficit în Europa, cu uzine care operează adesea la jumătate de capacitate. Ford a închis două dintre uzinele sale din Marea Britanie şi una în Belgia. Peurgeot are în vedere închiderea uzinei de lângă Paris şi Opel este pe punctul de a opri producţia la Bochum.  Şi problema cea mai gravă este că alte întreprinderi au în vedere astfel de acţiuni.

În fruntea listei concurenţilor germani se află grupurile Volkswagen, BMW şi Daimler, împreună vânzând mai multe maşini ca niciodată, în pofida slăbirii pieţei europene. Urmează apoi constructorul coreean Hyundai, care a venit în Franţa şi Italia din exterior. În lume, industria auto rămâne în creştere, în pofida crizei economice. Dar europenii au un interes scăzut faţă de un vehicul cu motor care nu mai reprezintă un simbol al statutului social, ci un mijloc de transport care poate fi închiriat la nevoie. Cererea este din ce în ce mai mare în China, India, Rusia, Brazilia şi în numeroase alte ţări din afara Europei, arată Spiegel.

Anul trecut, în lume s-au vândut 70 milioane de maşini şi pentru 2020 vânzările vor creşte la 90 milioane. Constructorii germani şi coreeni beneficiază de această dezvoltare şi au o prezenţă crescută pe pieţele în creştere. În principal, este vorba de mai mult de o simplă reţea de distribuţie de vânzare a vehiculelor de import, este vorba de propriile lor instalaţii de producţie. Distanţa dintre câştigători şi cei care pierd continuă să crească, rezultând o Europă divizată în ce priveşte industria auto. Unele întreprinderi obţin miliarde, în timp ce altele suferă pierderi care le pun în pericol continuarea activităţii.

Potrivit Spiegel, Peugeot, Opel şi Fiat nu au fost un exemplu în ce priveşte anii de gestionare când au neglijat globalizarea mărcilor lor. Şi timpul pierdut poate fi câştigat cu dificultate în timpul unei crize economice. Construirea unei uzine în China, de exemplu, poate dura ani şi costuri de milioane de euro. Dar pierderile mari obligă întreprinderile să reducă investiţiile şi în  consecinţă, firmele aflate în criză nu pot face nimic pentru stoparea declinului. În aceste circumstanţe, este de înţeles că îşi vor acuza  concurenţii şi VW este o ţintă  pentru atacurile din Franţa şi Italia.

Fiat alunecă to mai mult în criză şi VW Wolfsburg şi-a exprimat interesul de a achiziţiona filiala Alfa Romeo, spre marea supărare a lui Marchionne, şeful companiei, care a repetat că „Alfa Romeo nu este de vânzare”. La previziunile sale privind „o baie de sânge” pe piaţa auto europeană, preşedintele consiliului de supraveghere al grupului VW, Ferdinand Piech, a replicat simplu: „Nu va fi sângeroasă pentru noi”.  

Cele mai citite

Sfaturi utile de la ANPC pentru cumpărăturile din perioada reducerilor de iarnă

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) vine în sprijinul consumatorilor cu recomandări importante pentru cumpărăturile efectuate în perioada reducerilor de iarnă, mai ales în...

Agheasmă pentru toți: 200.000 de PET-uri în Constanța și peste 10.000 de litri de apă sfințită la Patriarhia Română

Boboteaza este o sărbătoarea ce marchează purificarea apelor și reînnoirea spirituală Arhiepiscopul Tomisului, ÎPS Teodosie, a oficiat duminică Slujba de Sfințire Mare a Apei la...

Turcia, un pilon-cheie pentru aprovizionarea cu gaz natural a Europei

Turcia livrează gaz către Bulgaria, Ungaria, Moldova, România și Macedonia de Nord Turcia primește gaz rusesc prin conductele Blue Stream și TurkStream, iar gazul azer...
Ultima oră
Pe aceeași temă