-1.6 C
București
miercuri, 15 ianuarie 2025
AcasăSpecialA ajuns Tarom la finele dezastrului, după 6 ani de pierderi?

A ajuns Tarom la finele dezastrului, după 6 ani de pierderi?

Managementul privat Tarom promite scoaterea companiei din zona pierderilor până în 2015. Linia aeriană se află în al şaselea an consecutiv în care cheltuielile îi depăşesc veniturile.

Aflată în al şaselea an consecutiv de pierderi, ultima dată linia aeriană înregistrând profit în 2007, managementul privat al companiei aeriene naţionale, numit în toamna anului trecut, doreşte reintrarea pe plus în 2015. Pentru acest an se estimează că rezultatul brut ar urma să se cifreze la 92 milioane lei, o îmbunătăţire de 110 milioane lei faţă de 2014.

Christian Heinzmann, directorul general executiv Tarom, însoţit ieri de directorul financiar, Michael Boriaty, şi în prezenţa preşedintelui Consiliului de Administraţie Tarom, bancherul Dinu Pascariu,
a prezentat ieri noul plan de management orientat pe măsuri ce privesc politica de vânzări a companiei, ameliorarea flotei, micşorarea costurilor reprezentate de contractele dezavantajoase ale Tarom, regândirea rolului Tarom în cadrul alianţei SkyTeam, micşorarea costurilor cu personalul.

Renunţă la sediile de lux

Potrivit cifrelor prezentate ieri Tarom ar urma să înregistreze în acest an pierderi de 143 milioane lei (cu 93 milioane lei mai puţin decât anul trecut), 18 milioane lei anul viitor (cu 125 milioane lei mai puţin decât în acest an) pentru a ajunge la 92 milioane lei profit în 2015.

În loc de vânzări realizate prin agenţii proprii situate în străinătate pentru care se plătesc chirii uriaşe (spre
exemplu, pentru sediul din Paris Tarom plăteşte lunar 9.000 de euro, chiar dacă e vorba de un apartament lipsit de vad comercial, acesta fiind situat la unul dintre etajele superioare ale unui imobil), Tarom intenţionează vânzări prin agenţi specializaţi ce vor încasa „comisioane de recompensă“ în cazul depăşirii ţintelor de vânzări. Speranţele sunt că vânzările ar putea creşte anual cu 5-10% pe pieţele externe. În domeniul flotei, managementul Tarom intenţionează renunţarea la actualele aeronave, vechi, fabricate de nu mai puţin trei producători şi de şapte tipuri diferite, şi înlocuirea acestora cu altele noi, de cel mult două tipuri, unul pentru curse interne, altul pentru curse externe. Vor fi avioane de ultimă generaţie, cu consumuri de combustibil mici. Producătorii acestora nu au fost încă aleşi.

Prezenţa în SkyTeam, reanalizată

Renegocierea contractelor semnate de companie (alimentare cu carburanţi, catering, operare fluxuri bagaje etc) va aduce şi ea economii importante. Conducerea Tarom susţine că doar în cazul a 12 contracte s-au obţinut economii de 5 până la 10% pe an.  Alte măsuri anunţate ieri privesc modalităţi de acoperire a riscului valutar (Tarom încasează veniturile în euro însă plăţile le face în dolari), renegocierea relaţiei sale cu SkyTeam (alianţă aeriană ce mai include Air France, Alitalia, KLM etc. – zonă în care managementul Tarom pretinde că plăteşte prea mult faţă de cât câştigă prin prezenţa sa în alianţă), deschiderea unor noi relaţii de zbor şi închiderea altora neprofitabile.

Personalul, redus cu 10%

Reducerile de personal, toate realizate printr-un program de „plecare voluntară“, după cum îl numeşte conducerea companiei, se vor situa la 10%, până la sfârşitul acestui an. Personalul eliberat va proveni în special din zona marketingului, administrativ, servicii tehnice.  Se intenţionează externalizarea unor servicii precum cele de pregătire a personalului în companii cu individualitate juridică, ce vor presta serviciile şi pentru alte linii aeriene. Operaţiunile de zboruri charter şi cargo vor fi reorganizate în centre de profit separate ale Tarom. Christian Heinzmann a declarat ieri  că, în opinia sa şi raportat la nivelul actual al flotei, compania ar trebui să aibă în jur de 1.500 de angajaţi la nivelul anului 2015, când îşi propune să revină pe profit, conform planului de management. 

7 milioane dolari a pierdut compania anul trecut în urma refuzului Guvernului Ponta de a plăti costurile cu între­ţinerea şi repararea aeronavei prezidenţiale Airbus A310, costurile de operare fiind achitate de către  Administraţia Prezidenţială.

65% cel mult e gradul de ocupare a aeronavelor Tarom, cu 10% mai puţin decât media europeană, de 75%.

Doru Cireasa
Doru Cireasa
Doru Cireasa
Cele mai citite

Rovinieta 2025: Costuri, valabilitate și modificări legislative

Proprietarii vehiculelor surprinse fără Rovinietă riscă sancțiuni, valoarea acestora fiind stabilită în funcție de tipul vehiculului și de durata utilizării ilegale a infrastructurii rutiere Începând...

Biden se laudă pe final de mandat. SUA e lider în „competiția internațională”

Președintele SUA Joe Biden a declarat luni că, datorită activității administrației sale din ultimii patru ani, Statele Unite sunt în prezent lider în 'competiția...

Protest de Ziua Culturii Naționale: Sindicaliștii atrag atenția asupra subfinanțării și inechităților din domeniu

Federaţia Naţională a Sindicatelor din Cultură şi Presă „CulturMedia” a anunțat un protest organizat cu ocazia Zilei Culturii Naționale, pe 15 ianuarie, pentru a...
Ultima oră
Pe aceeași temă