» Nu despre viteza este vorba, ci despre pretul barilului de petrol. Noile recorduri atinse de cotatiile titeiului si modificarea raportului dintre pretul benzinei si cel al motorinei pun serios problema celei mai eficiente alegeri atunci cand vreti sa va cumparati o masina.
Barilul de petrol se poarta ca un atlet de fond kenyan: da maruntel din picioare, stoarce suflarea naivilor
care-si pun mintea cu el la maraton si stabileste recorduri de care se plictiseste iute. La urmatoarea turnanta e pregatit pentru un nou record. Pana acum le-a doborat pe toate: global si istoric, barilul concureaza cu sine asa cum odinioara Serghei Bubka concura singur la sarit cu prajina peste stacheta de la 6 metri. La saritura peste praguri psihologice, barilul incearca, din 10 in 10, un nou hop: 150 de dolari si nu da inca semne de oboseala.
Cu ochii pe desele recorduri, pietele freamata, geopolitica se agita, OPEC chiuie pe-nfundate, iar cei care au pariat pe scadere isi ling ranile si suna disperati brokerii sa le inchida pozitiile. Undeva, la portile marii arene, grupuri razlete de consumatori europeni protesteaza. Americanii privesc nauci cand la portofel, cand la la pompa si masoara cu un dolar tot mai slab un galon tot mai scump.
Motoarele General Motors nu mai torc. Se tanguie! Marele insetat, Hummer, se face mic, mic, la vanzari. Luna mai l-a adus in sapa de lemn
(-60% la vanzari in mai si -36% in primele cinci luni din acest an), iar oficialii GM iau in calcul inclusiv vanzarea brandului. Patru fabrici de SUV-uri si camionete vor fi inchise pentru ca pretul carburantilor ii frige tot mai rau la portofele pe soferii americani. 4 dolari pe galon (1 galon § 3,78 litri) este un pret pe care mediile de informare de peste ocean il pomenesc tot mai des, spre disperarea proprietarilor de masini insetate.
Cand se va termina maratonul? In iunie, un analist de la Kommerzbank facea o previziune dureroasa: in urmatoarele trei luni, spunea el, petrolul va ajunge la 150-170 de dolari. A trecut o luna si suntem, deja, aproape de 150. Saptamana trecuta, greul-greilor, seful OPEC Chakib Khelil, a dat aceeasi estimare – 150-170 in aceasta vara – si a transmis un avertisment subtil: lasati Iranul in pace daca vreti sa nu vedeti 200, 300, 400 de dolari barilul. Mai ramanea sa adauge: de la Teheran, domnul Ahmadinejad va ureaza vacanta placuta!
Cum se vede in portofelele noastre? Ca sa fac o socoteala concreta, pun la bataie propria experienta, iar marturie stau bonurile de carburant. Exact acum un an puneam in rezervor, in general de la Petrom, motorina de 50 de lei si mergeam prin Bucuresti, cu traficul despre care se stie, cam 200 de km (motor 1,9 TDI, consum mediu 7,5%). Litrul de motorina era atunci in jur de 3,1 lei. Azi cu aceeasi bani fac mai putin de 150 km. Pentru benzinari, am folosit la calcule masina unui amic si preturile primite pe mail de la reprezentantii Rompetrol. O alimentare de 50 de lei (motor 1,6, consum 10%) asigura anul trecut, pentru Bucuresti, cam 140 km (litrul de benzina Efix 3,47 lei), fata de 120 km acum (4,15 litrul de benzina Efix).
Una peste alta, "dieselarii" au avut cel mai mult de suferit pentru ca motorina a depasit pretul benzinei si a redus, in parte, avantajul consumului mai mic de motorina. La asta se adauga si faptul ca "benzinarii" au platit mai putin pe masini decat cei care au ales motoare diesel. Chiar si asa, din calculele mele reiese ca, cel putin la preturile de acum, cu aceeasi suma, la consumurile medii de mai sus, diesel-ul are inca un e-adevarat fragil avantaj.
Ce e de facut de acum incolo? Pretul barilului va influenta puternic alegerea masinii, iar tipul de motor va conta mai ales daca faceti calculele pe termen lung. Pentru o socoteala rapida, puteti folosi doua rapoarte: cel dintre pretul benzinei si motorinei (acum in jur de 7-8%, la pompele din Romania) si cel dintre consumuri (cam 20% mai putin la diesel fata de benzina, la motoare echivalente). La acestea insa trebuie adaugate tot felul de detalii de calcul legate de costurile de achizitie (variantele diesel sunt mai scumpe cam cu 1500-2000 de euro pentru masini de buget mediu, 15.000 de euro) si costurile de intretinere (revizii ceva mai scumpe si mai dese la diesel).
Un calcul grosier ar recomanda diesel-ul pentru curse dese si mai lungi in afara oraselor pentru ca raportul de consum se imbunatateste la motoarele pe motorina. Asadar, vechile dezavantaje ale masinilor pe benzina s-au estompat mai ales in ultimul an, pe masura ce raportul dintre cele doua tipuri de carburanti s-a inversat si in Romania. Cele doua tipuri de motoare sunt aproape bara la bara din punct de vedere al eficientei costurilor; dar, indiferent de ce alegeti, e bine sa retineti un lucru: sunt studii care arata ca stilul de condus poate face diferente de pana la 30% in materie de consum. Asa ca nu calcati nervosi pedala ca sa nu bagati mai adanc mana in buzunar!