» In ciuda scumpirii peste 1.000 de dolari uncia, aurul ramane principalul "moft" de lux pe care o femeie instarita si l-ar satisface daca ar avea la dispozitie 1.100 de dolari, arata o cercetare facuta in cele mai importante piete de bijuterii din lume.
Un cadou sub forma unei bijuterii din aur nu ar trebui sa dea gres in fata unei femei. Asta ar fi, pe scurt, concluzia ce reiese
dintr-un studiu de piata care si-a propus sa afle, printre altele, daca in vremuri de criza doamnele ar ezita sa cheltuiesc bani pe bijuterii din aur. Ei bine, nu numai ca nu ar ezita, dar, spre deosebire de cercetarea anterioara, facuta in 2005, ar fi dispuse chiar sa aloce o suma mai mare ca sa tina pasul cu cotatiile. Pretul unciei de aur a crescut spre 1.000 de dolari, iar in 2008, anul realizarii studiului, cotatile stabileau un record istoric. Recent, piata a testat din nou mia de dolari, a dat usor inapoi, iar miercuri (ieri) cotatiile urcasera spre 1.020 USD, foarte aproape de recordul stabilit cu un an in urma.
Cu pretul materiei prime in crestere, bijutierii si-au pus intrebarea daca vor mai avea clienti si au cercetat tendintele in sase piete care insumeaza mai mult de trei sferturi din cererea mondiala de aur si de bijuterii din aur: China, India, Italia, Arabia Saudita si Turcia. Studiul a pornit de la premisa unui buget disponibil de 1.100 euro (aproape pretul unei uncii, o uncie – 31,1 grame), dublu fata de cel din 2005.
India, mai ales, este un consumator traditional, iar pentru tinere luna septembrie are o semnificatie aparte, deoarece este luna de dinaintea inceperii sezonului nuntilor de toamna. Mirii incep sa caute cele mai frumoase si mai scumpe "mangalsutra", colierele de aur pe care le vor darui mireselor, un echivalent simbolic al verighetei din cultura occidentala.
Desi mai putin atasate de aur decat indiencele sau turcoaicele (in primul caz, 90% ar cumpara fara ezitare, in al doilea – 62%), italiencele nu raman nici ele insensibile la farmecele metalului galben. Proportia celor care, daca ar avea bani, nu ar ezita sa-si cumpere singure o bijuterie este insa mult mai redusa (17%) si tradeaza o mai mare dependenta de evolutia pretului si a conditiilor economice, in general.
Studiul identifica trei mari grupuri de consumatoare: femeia preocupata de aspectul exterior si de accesorii, femeia increzatoare in sine, creativa, si femeia traditionalista, preocupata de propria conditie. De ce se simt ele atrase de aur? Este versatil, poate fi purtat in orice moment al zilei – spre deosebire de cealalta atractie irezistibla pentru femei, diamantele, care cer nu doar un context mai pretentios si semnificativ, ci si mai multi bani – si ii da posesoarei un oarecare sentiment de siguranta financiara.
O alta constatare interesanta ce reiese din studiu este ca bijuteriile din aur sunt tot mai intens concurate – mai ales in cultura occidentala – de telefoanele mobile si de alte gadgeturi electronice care nu apareau pe lista dorintelor din 2005. Aurul ar avea totusi un atu cu care se mentine pe pozitie: spre deosebire de telefoane si de gadgeturi, carora le trece vremea destul de repede, acesta, descris de intervievate drept "un cadou pentru totdeauna", poate fi privit si ca o investitie, nu doar ca un element de distinctie si de afirmare a conditiei personale.