Elena a reuşit să cumpere, în câteva luni, cele mai noi haine ale unor firme extrem de cunoscute, dar, mai ales, le-a achiziţionat la preţuri de multe ori mai mici decât cele de la noi din ţară. „Din Barcelona mi-am luat foarte multe produse. Pantaloni care în România costau două milioane de acolo i-am luat cu 10-15 euro. De cămăşi nu mai spun… 3-5 euro la reducerile finale, un mili¬on la reducerile româneşti”, a spus cumpărătoarea. Aceasta, deoarece preţurile produ¬selor marilor branduri internaţionale diferă de la ţară la ţară.
Centrele Europene ale Consumatorilor (ECC) existente în toate ţările UE au realizat, pe par¬cursul anului trecut, o cercetare de piaţă menită să dezvăluie în care ţări sunt produse mai ieftine şi în care sunt mai scumpe. Proiectul „Diferenţe de preţ în Europa” a testat piaţa din 27 de ţări, inclusiv pe cea din România, pe mai multe firme: Zara, C&A, Body Shop (existente şi în România) şi H&M (în curând şi la noi în ţară).
Slovacia, peste medie
Potrivit cercetării, în Slovacia preţul produselor C&A Jeans a fost semnificativ mai mare (43 de euro) decât, de exemplu, în Austria, unde costul aceluiaşi produs era 29 de euro. De altfel, Slovacia se află peste media europeană la preţurile acestei firme. Majoritatea produselor cosmetice de la Body Shop au fost relativ costisitoare în Suedia. În Belgia, Luxemburg, Irlanda şi Austria acestea au fost, în medie, cu 2-3 euro mai scumpe decât produsele simi¬lare din Germania. Din anchetă se constată că variaţia preţurilor în cele 27 de ţări nu determină neapărat dacă o ţară este mai scumpă decât alta. De exemplu, blugii bărbăteşti de la Zara sunt mai scumpi în Irlanda decât în Marea Britanie, dar sacourile Zara pentru femei sunt mai ieftine în Irlanda decât în Anglia. „Aceasta arată că există oportunităţi pentru consumatorii care îşi fac cumpărăturile în afara ţării”, ne-au explicat specialiştii ECC România. În ceea ce priveşte produsele H&M, cel mai bine le cumpăraţi din Suedia, unde sunt relativ ieftine. În schimb, în ţările învecinate Suediei, precum Norvegia, preţurile sunt mult peste media europeană.
Paltoanele româneşti, de trei ori mai scumpe
Consumatorii ar trebui să se uite de două ori la preţuri înainte de a se decide de unde fac cumpărăturile. Sondajul mai arată faptul că preţurile din noile state membre ale UE sunt la fel sau chiar mai mari decât media europeană. Consumatorii plătesc, în medie, la fel sau chiar mai mult pentru acelaşi produs, în ciuda unui venit semnificativ mai mic pe cap de locuitor. „Eu mi-am luat în toamnă vreo trei sau patru paltoane cu 25 euro, fiecare din Zara – Grecia, iar în România erau de câte trei milioane-trei milioane jumătate. Puloverele erau 6-10 euro; în ţară erau 100 de lei etc.”, spune o clientă fidelă a firmei Zara.