Lipsa fondurilor, dezinteresul instituţiilor de stat şi întârzierea fondurilor europene sunt principalele probleme cu care se confruntă societatea civilă din România, 87 la sută dintre organizaţiile neguvernamentale mizând pe susţinerea financiară a companiilor private, rezultă dintr-un studiu, citat de Mediafax.
Studiul Cult Market Research arată că 74 la sută dintre organizaţiile chestionate au identificat ca problemă principală lipsa fondurilor, 39 la sută – dezinteresul instituţiilor de stat, iar 36 la sută – întârzierea finanţărilor europene.
„Cu toate că procentele sunt în scădere faţă de anul precendent, ordinea a rămas aceeaşi. Noutatea pentru 2013 este interesul pentru domeniul antreprenoriatului social, considerat de 88 la sută dintre entităţile chestionate ca o oportunitate de dezvoltare şi autosusţinere a organizaţiei. Antreprenoriatul social este o afacere care, pe lângă scopul de a face profit, adresează şi o cauză socială”, arată iniţiatorii studiului, într-un comunicat.
În ceea ce priveşte relaţia dintre sectorul ONG şi companiile private, susţinerea financiară este principala aşteptare pe care 87 la sută dintre ONG-uri o au din partea companiilor.
De asemenea, voluntariatul în cadrul comunităţii ar motiva 61 la sută dintre ONG-uri să încheie un contract de parteneriat cu o companie.
În ceea ce priveşte vizibilitatea pe agenda publică, aproape jumătate dintre ONG-uri au afirmat că interesul mass-media faţă de activitatea lor este în creştere faţă de anul trecut, la fel şi cel al populaţiei generale, cel mai important mediu de promovare fiind cel online pentru 82 la sută dintre cei chestionaţi.
Cea mai cunoscută şi accesibilă metodă prin care orice cetăţean poate susţine activitatea sectorului ONG este prevederea doi la sută din Codul Fiscal, care permite oricărui contribuabil persoană fizică să redirecţioneze până la doi la sută din impozitul pe venit către o organizaţie neguvernamentală (asociaţie sau fundaţie).
Potrivit datelor statistice comunicate de Misterul Finanţelor Publice pentru anul fiscal 2011, 1.663.925 de persoane au redirecţionat doi la sută din impozit către 26.032 de entităţi non profit.
Studiul realizat de Cult Market Research a fost comandat de Petrom şi a fost realizat pe un eşantion de 100 organizaţii neguvernamentale din 20 de judeţe din domenii precum protecţia mediului, programele sociale, educaţia sau sănătatea.