Numărul de cadre didactice fără studii de specialitate în anul 2009, în Capitală, a fost de 407, dintr-un total de 4.500 de suplinitori, conform unui raport al Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti (ISMB). Laurenţiu Cîrstea, inspector şcolar pentru managementul resurselor umane, anunţă că posturile titularizabile scoase la concurs pentru 2010 vor scădea în raport cu anul trecut (1.085 – n.r.) din cauza reducerii permanente a numărului de elevi. „Clarificarea posturilor titularizabile pe Bucureşti este în curs, dar începând cu luna mai se vor definitiva şi vor fi făcute public”, a specificat Cîrstea, care recomandă, pentru cunoaşterea mai bună a regulilor concursului de titularizare, o lectură a Metodologiei pentru mişcarea cadrelor didactice (OM nr. 5885/2009 – n.r.) şi a Calendarului aprobat prin OM nr. 5886/2009.
Job controversat
Nesiguranţa sistemului de învăţământ, cauzată de modificările continue ale planului de şcolarizare, creează nemulţumire în rândul profesorilor, ducând până la demisie. „Anual, fie se schimbă disciplinele de studiu sau se reduc orele de curs fără micşorarea materiei, plus că unele materii sunt transformate în module ce se încheie la sfârşitul anului rezultând într-o îngreunare a evaluării elevilor”, a exemplificat Vivien Untaru, general manager VON Consulting, cauzele plecărilor din sistem. Pe de altă parte, Laurenţiu Cîrstea apreciază că, pe Bucureşti, solicitările de demisie au scăzut şi că meseria de dascăl a început să fie preţuită mai mult.
Studii postuniversitare pentru liceu
Pentru a ocupa un post de profesor este nevoie cel puţin de absolvirea liceului. În funcţie de dificultatea materiei şi de nivelul de învăţământ la care se predă, cerinţele privind studiile cresc. „Pentru a preda în învăţământul obligatoriu trebuie să termini ciclul I Bologna (3 ani – n.r.), iar pentru a putea profesa în liceu trebuie absolvite cursurile de masterat în profil (ciclul II Bologna – n.r.)”, a precizat Simion Hancescu, prim-vicepreşedintele Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI).
Pe lângă aceste studii, viitorii profesori trebuie să urmeze un modul psiho-pedagogic, care de cele mai multe ori se regăseşte ca opţional în cadrul facultăţii.
„Modulul de pregătire pedagogică înseamnă un an de cursuri pedagogice şi psihologice precum şi practica de două săptămâni pentru cele două semestre”, a explicat Hancescu.
Veniturile lunare ale unui debutant fără studii de specialitate pot ajunge la 470 lei net, iar cu studii superioare la 680 de lei, conform calculelor lui Hancescu. Vivien Untaru remarcă o scădere a salariului cauzată de reducerea sporurilor, respectiv eliminarea salariilor de merit, cât şi modificarea criteriilor de performanţă care nu pot fi atinse de către tineri în primii ani de angajare.
Link-uri utile:
www.edu.ro – Ministerul Educaţiei
www.titularizare.edu.ro – Titularizare 2010
www.ismb.edu.ro – Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti
www.unibuc.ro – Universitatea din Bucureşti
www.fpse.ro – Facultatea de Psihologie