Probabil că aceasta este întrebarea pe care şi-au adresat-o repetat în ultima perioadă tinerii absolvenţi.
Şi dacă până în 2008, rareori găseai un licean care să nu se gândească să îşi continue studiile, în contextul din piaţă, tot mai mulţi se întreabă dacă nu cumva cei trei ani de studiu nu sunt doar o pierdere de timp.
Creşterea ratei şomajului în rândul absolvenţilor de facultate la 7,9% în 2010, faţă de 2,3% în 1991, dificultatea în a se departaja în numărul mare de aplicanţi pe care îi regăseşti pe fiecare post entry-level şi poveştile pesimiste împărtăşite la tot pasul, fac ca perspectivele pentru tinerii studenţi să pară din ce în ce mai sumbre.
Fără a face însă o pledoarie gratuită pentru studiile universitare, facultatea îşi merită în continuare investiţia. Este însă necesar ca tinerii care se gândesc să îşi continue studiile liceale să aloce într-o primă etapă mai multă atenţie selectării facultăţii potrivite. Fără a fi o formulă magică sau reţetă de succes care să se aplice fără echivoc, tinerii ar trebui să se gândească de două ori atunci când îşi aleg facultatea.
Primul pas ar trebui făcut în direcţia clarificării aşteptărilor şi a potrivirii cu specializarea. Dacă nu ai nimic de împărţit cu limbile străine, nu are sens să te înscrii la o facultate de filologie. Facultatea trebuie să te susţină în efortul tău de a te specializa. De aceea, forumurile studenţeşti, târgurile universitare, site-urile universităţii sau chiar o vizită la facultate pentru o discuţie cu seniorii îţi pot oferi suficiente informaţii despre ce vei face şi câte şanse ai să aplici ulterior ce vei învăţa.
Urmăreşte totodată acţiunile pe care le susţin: programe de practică, conferinţe, workshop-uri. Toate îţi oferă o imagine despre cât de vie şi prezentă este instituţia în care vrei să studiezi, dar şi interesul acesteia faţă de componenta aplicată a cursurilor.
Dincolo de specializare, facultatea oferă avantajul că îţi structurează gândirea, te dezvoltă şi asigură premisele pentru carieră şi va face diferenţă de multe ori în procesul de selecţie pentru poziţii de start.
IULIANA BADEA, Director executiv, Lugera&Makler