Personal, am reuşit într-un timp foarte scurt să trec de la poziţia de simplu angajat la cea de propriul meu şef. După ce am absolvit Facultatea de Drept din cadrul Universităţii Nicolae Titulescu în 1997 şi am intrat în Baroul Bucureşti în anul 1998, am început să activez în domeniul care m-a fascinat dintotdeauna, respectiv consultanţa juridică.
Primul meu job a fost cel de consultant juridic pentru două societăţi comerciale, una din sfera asigurărilor şi o alta care deţinea un lanţ de magazine de comerţ cu amănuntul. După această experienţă, am intrat într-o societate de avocatură, unde am trecut de la entry level la nivelul de partener într-un timp-record – doi ani.
Totuşi, poziţia de partener nu mi-a adus implicarea pe care mi-o doream în managementul companiei, aşa că am decis că era timpul să îmi înfiinţez propria organizaţie. Zis şi făcut: „Benclinov&Asociaţii” este proiectul personal.
Intuiţie şi abilităţi de comunicare
Eu consider că un manager autentic este înzestrat cu viziune strategică, intuiţie şi reale abilităţi de comunicare, atât cu echipa sa, cât şi cu partenerii şi cu proprii clienţi. Mai mult, fără viziune, nu poţi fi un manager bun, pentru că, atunci când ocupi o asemenea funcţie importantă „trebuie să simţi lucrurile”. În afaceri, esenţial este să anticipezi totul şi să nu laşi nimic să te ia prin surprindere.
Pe de altă parte, este extrem de important ca partenerii de business să aibă acelaşi obiectiv şi aceeaşi viziune profesională. În momentul în care decizi să construieşti o afacere, trebuie să fii sigur că partenerii tăi au cel puţin aceleaşi principii ca şi tine. Succesul va apărea, mai devreme sau mai târziu, atunci când reuşeşti să canalizezi toate energiile unei echipe către un obiectiv comun.
Nu în ultimul rând, să fii profesionist înseamnă şi să ai mentori dedicaţi muncii lor, care să te inspire şi să te lase să „furi” ceva din expertiza pe care o deţin. Din acest punct de vedere, eu mă consider un norocos. Încă de la primii mei clienţi, am lucrat cu profesionişti de excepţie, de la care am avut foarte multe de învăţat.
Printre cei care m-au ajutat să descopăr farmecul şi secretele profesiei de avocat se numără atât specialişti de o înaltă ţinută profesională, precum dl. Dr. Victor Tănăsescu sau dl. Nicolae Enciu, cât şi profesori de prestigiu, ca dna Brânduşa Ştefănescu, profesorul Joachim Bonell (Roma), profesorul Herbert Krönke (Heidelberg) sau profesorul Eric Bergsten (Viena).
Determinare
Însă, mai presus de toate, recunosc că poziţia de manager presupune determinarea şi voinţa de a trece peste nenumărate obstacole şi probleme, pe care le pot depăşi numai cei experimentaţi.
În plus, o provocare este aceea că managerul nu se bucură de acelaşi program fix ca un angajat oarecare. Rămâi manager şi după orele de muncă, în timpul petrecut cu familia, până când fiica ta se întoarce acasă din vacanţă şi te întreabă: «Tată, noi stăm la un hotel aici?».
Totuşi, trebuie să vedem şi jumătatea plină a paharului: tocmai pentru că deţin această poziţie, îmi permit independenţa de a-mi organiza singur timpul şi de a-mi echilibra viaţa aşa cum ştiu.
Angajaţii dau valoare unei societăţi
Deşi, la început, nu am ştiut foarte multe despre organizarea unei companii, am fost mereu conştient că o societate de avocatură are valoare datorită oamenilor care activează acolo, oameni care, prin natura şi statutul profesiei lor, au o cultură a independenţei lor profesionale extrem de puternică.
În plus, performanţele societăţii pe care o coordonez sunt datorate, în mare parte, modului în care este organizată. Am creat o organizaţie în care afirmarea şi dezvoltarea profesională individuală este regula principală atât timp cât sunt respectate standardele de profesionalism şi de performanţă.
Există reţetă de succes?
Nu există reţete de succes, ci doar efort şi dăruire. Cultura generală vastă, ce trebuie să depăşească cu mult limitele domeniului de activitate, şi capacitatea de a comunica pozitiv cu personalităţi diferite sunt doar câteva dintre cerinţele pe care trebuie să le îndeplinească un manager de calitate.
Primul pas către o poziţie înaltă este să fii convins că vrei să devii manager. Apoi, trebuie să fii conştient că, în acest domeniu, responsabilitatea o poartă managerul şi nu executantul.
Constantin Benclinov, Partener Benclinov&Asociaţii