Î. Lucrez într-un departament de creaţie în cadrul unei agenţii de publicitate. Colegii îmi spun că sunt prea amabil şi că ezit în a-i critica chiar şi constructiv. În plus, mi se re-pro-şează că rar cer ceva în numele meu la birou. Cum credeţi că aş putea să încerc nişte modificări care să-mi permită să îmi pun în valoare mai mult aptitudinile?
R. Prima etapă constă în a conştientiza diferenţa dintre o atitudine agresivă, critică şi o atitudine asertivă, care presupune maniera de a vă comunica deschis opinia, de a o susţine fără a îi leza pe ceilalţi. Mulţi consideră că amabilitatea sau critica reprezintă singurele modalităţi de a interacţiona cu ceilalţi, în timp ce calea de mijloc, respectiv asertivitatea, constituie un mod de comunicare mai echilibrat şi util. Puteţi să începeţi cu paşi mici. De exemplu, să vă exprimaţi punctul de vedere în chestiuni care nu sunt de o importanţă majoră, pentru a exersa şi a căpăta încredere în dumneavoastră. Evident, aveţi grijă să nu criticaţi niciodată persoana, ci să vă referiţi la comportamentele cu care nu sunteţi de acord, aducând argumente şi sugestii. De asemenea, este nevoie să fiţi pregătit ca unele dintre persoanele cu care interactionaţi să fie surprinse de noua dumneavoastră abordare.
Această reacţie nu trebuie să vă demotiveze, pentru că, de fapt, ea va îmbunătăţi rezultatele echipei, iar numărul de idei cu care veţi contribui va creşte. În acest sens, este important să conştientizaţi faptul că exprimându-vă părerea într-un mod constructiv şi cerându-vă drepturile înseamnă că veţi ajuta mai mult echipa, decât fiind în permanenţă de acord cu ceilalţi.
Aşteptăm întrebările dumneavoastră pe email la andrei.munteanu@romanialibera.ro sau pe adresa redacţiei, strada Nerva Traian, nr.3, bl. M 101, et.5, sector 3, Bucureşti.
Anca Deleanu – Consultant – talent research& market capability Catalyst Solutions