Compania de Drumuri şi Autostrăzi a lansat procedurile de achiziţie pentru revizuirea studiilor de fezabilitate aferente autostrăzilor Sibiu-Piteşti, Sibiu-Făgăraş şi pentru centura Bucureşti Nord.
Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a publicat pe site-ul pentru achiziţii publice anunţurile de participare pentru realizarea studiilor de fezabilitate ale autostrăzilor Sibiu-Piteşti, Sibiu-Făgăraş şi centura Bucureşti Nord. Acestea au o lungime totală de circa 242 de kilometri, iar proiectele vor costa până la 119 milioane lei (27 milioane euro), cu TVA.
Procedurile vizează revizuirea studiilor pentru autostrada Sibiu-Făgăraş (72,5 km) şi autostrada de centură Bucureşti Nord (52,7 km), precum şi revizuirea/actualizarea studiului de fezabilitate pentru autostrada Sibiu-Piteşti (116,6 km). Cele trei contracte au o valoare totală estimată cuprinsă între 81,2 şi 96 milioane lei, fără TVA. În valoarea maximă este inclusă şi achiziţia unor servicii similare. Proiectele vor fi finanţate din fonduri europene nerambursabile şi cu bani de la bugetul de stat. Contractele, cu termen de un an de la adjudecare, vor fi atribuite prin licitaţie deschisă, pentru preţul cel mai mic. CNADNR intenţionează să liciteze în acest an proiecte pentru elaborarea sau refacerea unor studii de fezabilitate necesare construcţiei a aproape 1.800 de kilometri de autostradă. Compania a lansat la începutul lunii mai procedurile pentru contractarea de studii necesare construcţiei a zece autostrăzi, însumând aproximativ 1.000 de kilometri, iar la finalul lunii a publicat anunţurile de participare pentru alte patru autostrăzi, de circa 430 kilometri. România are în prezent 646 kilometri de autostradă. Reprezentanţii CNADNR au anunţat recent că au primit 50 de contestaţii pentru documentaţia aferentă primelor zece licitaţii.
Cazul autostrăzii Sibiu-Piteşti
Scoaterea studilor de fezabilitate la licitaţie nu semnifică faptul că aceste autostrăzi vor fi făcute. În cazul rutei Sibiu-Piteşti este vorba despre al treilea studiu de fezabilitate realizat sau început după 2008. În urmă cu şase ani, firma de proiectare IPTANA a realizat un SF în care valoarea autostrăzii era stabilită la 3 miliarde de euro. Consultanţii în infrastructură rutieră explică însă că de atunci până acum preţurile la materialele de construcţii au scăzut substanţial şi, ca urmare, autostrada ar putea costa în viitor mult mai puţin. Un alt studiu de fezabilitate a fost demarat în 2012, însă nu a fost dus la capăt, licitaţia fiind reziliată în mandatul fostului ministru Ovidiu Silaghi.
Construirea autostrăzii Sibiu-Piteşti este insistent cerută de transportatori, dar şi de mari companii, printre care uzinele Dacia-Renault. Economiile ce ar fi făcute în urma unui transport facil al autoturismelor produse şi al pieselor necesare între uzină şi zona de vest a ţării sunt importante, spunea în primăvara acestui an Constantin Stroe, vicepreşedinte Dacia-Renault. Uzina ar economisi 68 de euro pe maşină la capitolul costuri de producţie dacă transportul s-ar face la standard de autostradă, afirma el.