Clujul este, de la 1 ianuarie 2015, noua Capitală Europeană a Tineretului. Acest statut reprezintă o oportunitate extraordinară de promovare a imaginii României, potrivit diplomaților străini care sprijină programul capitalei europene. Deja, Clujul se bucura la nivel european de o imagine excelentă, grație tinerilor care lucrează în industria IT, datorită universităților sale, care promovează proiecte de cercetare precum cel al sângelui artificial, dar și pentru că unele studii internaționale au declarat Clujul drept cel mai prietenos oraș european cu străinii sau orașul european cu cel mai curat aer.
Evenimentul deceniului
Cluj-Napoca este primul oraș românesc care obține titlul de Capitală Europeană a Tineretului. “De fapt, acest titlu european este evenimentul deceniului în România. Evenimentul cultural al deceniului precedent a fost obținerea de către Sibiu a titlului de Capitală Culturală Europeană în 2007. Până în 2021, când România va avea o nouă Capitală Culturală Europeană, nici o altă comunitate din România nu va mai fi capitală europeană. Așadar, din acest punct de vedere, Cluj – Capitală Europeană a Tineretului este evenimentul deceniului 2010 – 2020 pentru România“, consideră Vlad Pop, reprezentantul Federației SHARE, cea care gestionează programul capitalei europene.
Timp de un an, Clujul va fi una dintre cele mai mediatizate comunități, precum și locul în care autoritățile europene își vor contura noile politici publice pentru tineri. Însă acest titlu nu este o oportunitate doar pentru Cluj, ci și pentru România, care are șansa să își îmbunătățească imaginea, spune ambasadorul Franței în România, François Saint-Paul. „Mă gândesc la o creștere, la o îmbunătățire a imaginii României. Plurilingvismul îi este foarte util Clujului, dacă vreți să fiți promovați la nivel internațional, ca și comunitate“, explică diplomatul francez, care a semnat la Cluj un protocol de colaborare cu autoritățile locale.
Evenimentele culturale și festivalurile din Cluj vor fi promovate de rețele globale, cum ar fi cea a TV5 sau cea a institutelor franceze din lume. Această promovare, care va fi realizată pe multiple paliere, va crește atractivitatea Clujului ca destinație turistică. Consultanții angajați de Federația SHARE se așteaptă la dublarea numărului de turiști străini în anul 2015 și la creșterea numărului de turiști în continuare, pe termen lung, după încheierea programului Capitalei Europene a Tineretului.
Destinație pentru „start-up“
Un alt element important este creșterea importanței Clujului ca destinație pentru industria IT. Reprezentanții Federației SHARE
și-au asumat de la bun început încurajarea start-up-urilor. Însă așteptările lor s-ar putea să fie depășite, deoarece realitatea este mult mai bună decât prognozele. Evoluția Clujului, care a devenit pol național de creștere în industria IT, a fost remarcată și de presa internațională. Ediția americană a Forbes a relatat că România ar putea lua locul Marii Britanii ca principal hub în acest domeniu. 20.000 dintre cei 64.000 de informaticieni români lucrează în Cluj-Napoca, iar restul în orașe precum București, Timișoara, Iași, Sibiu sau Brașov. Mai mult, Paris Match a publicat un reportaj amplu, în care descrie Clujul drept Silicon Valley-ul Europei. Articolul a reprezentat o surpriză, în contextul în care presa franceză este deosebit de critică față de România.
Însă programul Capitalei Europene a Tineretului nu va fi doar unul cultural și economic. „La Cluj, autoritățile europene vor dezbate și unele politici publice dedicate tinerilor, cum ar fi ideea scăderii la 16 ani a vârstei de la care cetățenii europeni pot vota“, spune comisarul european Tibor Navracsics.
Maghiara, limbă oficială. Și nu doar maghiara
Din 1 ianuarie, Clujul va avea cinci limbi oficiale: româna, maghiara, germana, engleza și franceza. De asemenea, autoritățile locale vor încuraja și utilizarea altor limbi, precum italiana și spaniola, pentru a comunica cu cei interesați de proiectele din cadrul Capitalei Europene a Tineretului.