Pentru piața timișoreană se luptă dezvoltatori cu capital românesc, sud-african și grecesc.
Timișoara este pe cale să devină polul comercial al vestului României. Capitala Banatului ar urma să aibă trei mall-uri, care presupun o investiție totală de aproape 400 de milioane de euro.
De la Iulius Mall la OpenVille
Cea mai mare investiție ar urma să fie realizată de grupul românesc Iulius Mall, controlat de omul de afaceri Iulian Dascălu, din Iași. Iulius Mall deține deja un centru comercial în Timișoara, care ar urma să devină inima unui proiect original, numit OpenVille. Realizarea acestuia presupune, potrivit lui Iulian Dascălu, o investiție de aproximativ 220 de milioane de euro. Pe lângă mall-ul deja existent, viitorul OpenVille ar urma să includă zone de birouri, retail, parc și distracție. Iulian Dascălu spune că una dintre viitoarele clădiri de birouri va fi cea mai înaltă construcție de acest fel din România. Noul complex urban va avea și cinematografe de tip multiplex, săli de congrese, cafenele, restaurante, puburi, grădini suspendate și un patinoar. ”Conceptul OpenVille a fost creat de compania americană Jerde și va fi adaptat caracteristilor urbanistice ale Timișoarei de către arhitectul Radu Mihăilescu”, spun reprezentanții Iulius Mall.
Radu Mihăilescu este arhitectul care a creat și conceptul centrului comercial și de birouri Palas Iași, deținut, de asemenea, de grupul controlat de Iulian Dascălu. OpenVille va avea o suprafață totală de 594.000 de metri pătrați. Noul complex urban din Timișoara va include și șapte clădiri de birouri, care ar urma să aibă o suprafață totală de 131.000 de metri pătrați. Toate aceste clădiri vor oferi birouri de clasa A. Ele vor fi destinate cu precădere companiilor multinaționale și vor putea găzdui 13.500 de persoane.
Parcul OpenVille va avea o suprafață de 55.000 de metri pătrați, adică mai puțin de 10 la sută din totalul suprafeței complexului comercial și de birouri. OpenVille va dispune de 100 de magazine și 15 săli de cinema. De asemenea, complexul va avea 3.750 de locuri de parcare. Lucrările ar urma să înceapă în această toamnă și să fie împărțite în trei faze. Prima fază ar urma să fie finalizată până în decembrie 2016, cea de-a doua până în ultimul trimestru al anului 2017, iar cea de-a treia va fi finalizată în funcție de evoluția pieței și de ritmul în care vor putea fi închiriate spațiile care vor apărea la finalul primelor două etape ale construcției.
Fosta fabrică Dermatina devine Shopping City Timișoara
În schimb, lucrările de construire a noului mall care este ridicat de concernul sud-african NEPI au început și avansează în ritm susținut. Noul complex comercial va purta numele de Shopping City Timișoara și va fi ridicat în locul fostei fabrici Dermatina. Proprietățile acesteia au fost cumpărate de NEPI, care va construi un mall, și de compania românească Dedeman, care își va deschide un nou magazin. Valoarea investiției în noul centru Shopping City Timișoara este estimată la 78 de milioane de euro. Complexul comercial va avea o suprafață de 70.000 de metri pătrați și va dispune de cel mai mare Cinema City din afara Bucureștiului.
”În total, vor exista 14 săli de tip multiplex, cu o capacitate totală de 2.400 de locuri”, au spus reprezentanții Cinema City, citați de presa locală. Mall-ul va include cel mai mare spațiu de joacă pentru copii din Timișoara, zone de tip food-court, un patinoar și un centru de fitness. Shopping City Timișoara va include și singurul hypermarché Carrefour din regiune, care va închiria o suprafață de 10.000 de metri pătrați de la dezvoltatorii noului mall. Compania NEPI deține în zonă 20 de hectare, astfel că proiectul ar putea fi completat cu dezvoltări ulterioare.
Timișoara Centrum aduce investiții de 80 milioane euro
Cel de-al treilea mall din Timișoara va fi construit în zona Circumvalațiunii. Este vorba de Timișoara Centrum, un proiect care presupune investiții în valoare de 80 de milioane de euro. Banii ar urma să fie investiți de un consorțiu format dintr-o divizie a grupului bancar grecesc Alpha Bank și TBE. Ultimul este condus de omul de afaceri de origine turcă Ali Ergun Ergen.
Peste 50 la sută din spațiile comerciale au fost deja rezervate”, spune omul de afaceri. Noul mall va avea 140 de magazine, cafenele, săli de cinema, un centru de fitness, dar și o clădire de birouri cu șapte etaje. De asemenea, parcarea noului mall va avea 2.100 de locuri. Suprafața totală închiriabilă a centrului comercial va fi de 60.000 de metri pătrați. 50.000 de metri pătrați vor fi destinați activităților comerciale, iar 10.000 de metri pătrați vor fi suprafețele de birouri. Timișoara Centrum va avea 10 săli de cinema. Deja, au început lucrările de demolare a vechilor clădiri din zonă și urmează începerea lucrărilor de construire.
378 de milioane de euro reprezintă valoarea totală a investițiilor anunțate în cele trei proiecte care vor fi realizate în Timișoara.