Potrivit celor doi deputaţi liberali, taxa de utilizare a podurilor Giurgeni – Vadu Oii şi Feteşti – Cernavodă reprezintă o suprataxare a utilizatorilor drumurilor publice din România, „fără o justificare obiectivă”, pentru că banii colectaţi merg la bugetul de stat, iar podurile se află într-un stadiu avansat de degradare. deşi această taxă se colectează de peste un deceniu.
Ei spun că legislaţia comunitară nu impune o asemenea taxare, ci ea este rezultatul deciziei autorităţilor române, care au considerat de cuviinţă să mai impună o nouă sursă de venituri la bugetul de stat.
„Taxa de trecere peste aceste poduri a fost introdusă din raţiuni pur financiare, dar suntem în prezenţa unei duble impuneri, atâta timp cât utilizatorii drumurilor publice din România plătesc rovinieta, care reprezintă o taxă pentru utilizarea drumurilor şi podurilor amplasate pe drumurile naţionale şi autostrăzile din România. În statele traversate de Dunăre (Serbia, Ungaria, Austria), nu există taxe similare pentru trecerea podurilor peste Dunăre”, se arată într-un comunicat remis de cei doi liberali constănţeni.
În plus, ei susţin că această taxă este discriminatorie pentru locuitorii Dobrogei, puternic afectaţi fiind şi agenţii economici din aceste zone.
„Această taxă este plătită, într-o proporţie foarte mare, de cei care sunt nevoiţi să facă drumuri sau să tranziteze aceste sectoare de drum. Atât persoanele fizice, cât şi cele juridice care îşi au domiciliul/sediul pe raza teritorială a judeţelor Constanţa, Tulcea şi Ialomiţa, sunt obligate să plătească această taxă de trecere ori de câte ori au probleme de sănătate sau trebuie să rezolve probleme administrative, fie în Capitală, fie în alt oraş al ţării. Puternic afectaţi sunt agenţii economici care distribuie mărfuri în toată ţara. Taxa se regăseşte de cele mai multe ori în preţul final al produselor. Altfel spus, şi cine nu trece cu maşina peste cele două poduri tot plăteşte taxa de pod!”, susţin Bogdan Huţucă şi Robert Boroianu.
În acest sens, cei doi au depus o propunere legislativă pentru modificarea Anexei 3 la Ordonanţa Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 424/2002, cu modificările şi completările ulterioare, în procedură de urgenţă. „Procedura de urgenţă este justificată de faptul că legea încalcă fragrant principiul internaţional al evitării dublei impuneri – două taxe pentru acelaşi bun public, precum şi de faptul că o adoptare în procedură de urgenţă ar elimina ambuteiajele care se formează în continuare la punctele de taxare, în perioada estivală”, se mai arată în comunicatul citat.