Liberalii cer demisia ministrului Transporturilor, Radu Berceanu, în moţiunea simplă intitulată „Ministrul anti-transporturi şi pro-furt”, depusă, miercuri, la Camera Deputaţilor, potrivit Mediafax.
Semnatarii moţiunii simple menţionează în text că, „din cauza administrării defectuoase a sistemului transporturilor şi infrastructurii din România”, ministrul Berceanu îi obligă să ia atitudine împotriva „lipsei sale de performanţă şi a greşelilor continue”.
Iniţiatorii moţiunii l-au numit pe Berceanu „ministrul anti-autostrăzi”, spunându-i acestuia că se poate compara cu ceilalţi colegi ai săi foşti miniştri ai transporturilor – Traian Băsescu, Anca Boagiu şi Gheorghe Dobre – „cu toţii caracterizaţi de o aversiune faţă de construcţia autostrăzilor”.
” După finalizarea cu iz electoral a primilor 42 de kilometri din Autostrada Transilvania în decembrie 2009 (care, în treacăt fie spus, ar fi fost finalizaţi încă din 2008 dacă România nu ar fi avut ghinionul de a-l avea la conducerea ministerului transporturilor în 2005 şi 2006 pe sinistrul Dobre), anul 2010 a adus acest proiect în impas. Datorită faptului că nici până astăzi Berceanu nu a plătit sumele corespunzătoare lucrărilor din 2009, firma care construieşte Autostrada Transilvania a devenit, forţat, unul dintre cei mai mare disponibilizatori din România. Astfel, peste 700 de angajaţi ai Bechtel, majoritatea din judeţul Cluj, şi-au pierdut locul de muncă”, se mai arată în textul moţiunii.
Semnatarii mai spun că au constatat însă că, „dacă domnul Berceanu, în calitate de ministru, tot nu face drumuri, măcar încearcă să deturneze fonduri publice către clientela propriului partid”, susţinând că ministrul PDL a devenit şi „un expert şi în sistarea programelor guvernamentale iniţiate de alţii”.
Ei au susţinut că, după pierderea „ruşinoasă” a finanţării de la Banca Mondială, pentru construcţia centurilor Bacău, Braşov, Reghin, Târgu Mureş şi Mediaş, Berceanu a reuşit „performanţa de a da cu piciorul” proiectului de construcţie al autostrăzii Comarnic – Braşov şi că ministrul Berceanu persistă în a minţi că „nu el este vinovat pentru aceste enorme şi penibile eşecuri”, ci întotdeauna alţii.
„În 1997, Traian Băsescu, ministrul transporturilor la acea vreme, dicta oprirea tuturor lucrărilor la autostrada Bucureşti – Constanţa. În 2005, ministrul Dobre bloca lucrările la autostrada Braşov – Borş şi anula contractul pentru construcţia autostrăzii Bucureşti – Braşov. Actualul ministru a reuşit chiar să-şi depăşească mentorii: îndată ce a ajuns la conducerea ministerului transporturilor şi infrastructurii a oprit orice progres în privinţa construcţiei unei reţele de aproximativ 1000 de kilometri de drumuri expres cu caracteristici de autostradă”, se mai arată în textul moţiunii.
Pe de altă parte, semnatarii moţiunii susţin că este un „dezastru la calea ferat㔺i invocă „ignoranţa şi încăpăţânarea ministrului Berceanu în ceea ce priveşte infastructura aeroportuară”, în privinţa căreia şi-ar fi manifestat de asemenea „adversitatea” deoarece se opune construcţiei Aeroportului Internaţional Braşov.
„Berceanu se arată interesat de fuziunea aeroporturilor din Otopeni şi Băneasa, lucru care va duce treptat la dispariţia celui de-al doilea. În rest, aeroporturile se descurcă pe cont propriu: Clujul, Sibiul, Târgu-Mureşul demonstrând că se poate dezvolta un aeroport chiar şi concurenţial”, mai spus liberalii.
Ei vorbesc la capitolul V de „hoţie la drumul mare – marca Berceanu”, menţionând că „prietenii de la Golden Blitz decontaminează un hectar de teren de pe amplasamentul autostrăzii Braşov – Borş pentru 24 de milioane de euro”.
În capitolul VI semnatarii îi reproşează lui Berceanu „lipsa oricărei strategii în transporturi”, menţionând că „neseriozitatea şi lipsa de viziune a ministrului Transporturilor se reflectă într-o totală lipsă de încredere a tuturor celor din sectorul privat angrenaţi în construcţia infrastructurii de transport în România”.
Ei cer deputaţilor să voteze această moţiune pentru clarificarea unor chestiuni precum „atribuirea contractului de consultanţă pentru construcţia autostrăzii Medgidia – Constanţa firmei de pe locul IV, pentru preţul de 11,9 milioane de lei, având în vedere că firma care a ocupat prima poziţie la licitaţie a avut o ofertă mult mai avantajoasă, de 7,2 milioane de lei”, motivele pentru care nu s-au accesat fonduri europene şi nu s-au atribuit „contracte prin concesiune pentru a demara urgent proiecte esenţiale de infrastructură precum autostrăzile Târgu Mureş – Iaşi, Sibiu – Piteşti, centura Bucureşti”.
Semnatarii mai reproşează neutilizarea fondurilor alocate de către UE ca finanţare nerambursabilă pentru construcţia autostrăzilor Nădlac – Arad, Timişoara – Lugoj, Lugoj – Deva, Orăştie – Sibiu, precum şi pentru reabilitarea sutelor de kilometri de drum naţional aflate pe reţeaua trans-europeană de transport şi îi cer ministrului să spună motivele pentru care au fost anulate lucrările demarate pentru construirea unei reţele de aproximativ 1000 de kilometri de drumuri expres cu caracteristici de autostradă.
Aceştia doresc să ştie şi care au fost argumentele care au stat la baza deciziei de a bloca procedurile de expropriere pentru tronsoanele de autostrăzi şi drumuri expres, deşi statul român ar fi economisit foarte mulţi bani prin achiziţia terenurilor în această perioadă, când preţurile acestora sunt reduse şi de ce „au fost blocate proiectele de reabilitare a peste o mie de kilometri de drumuri naţionale, pentru care în 2007 şi 2008 au fost realizate proiecte detaliate”, dar şi de ce nu au fost începute lucrările pentru construcţia centurilor Bacău, Braşov, Târgu Mureş şi Reghin şi ce soluţii concrete propuneţi pentru rezolvarea problemelor cu care se confruntă sistemul feroviar din România.
Deputaţii din Opoziţie îi mai cer lui Berceanu să spună şi care sunt motivele pentru care se împotriveşte construcţiei aeroportului de în Braşov, dar ia în calcul fuziunea aeroporturilor din Timişoara şi Arad.
„Este evident că domnul ministru Berceanu nu poate oferi răspunsuri satisfăcătoare privind aceste chestiuni cu importanţă deosebită în dezvoltarea infrastructurii şi a transporturilor din România. În consecinţă, urmare a performanţei dezastruoase a ministrului Transporturilor şi Infrastructurii în 2009 şi 2010, din cauza blocării cu intenţie a proiectelor din acest domeniu necesare României, noi, semnatarii prezentei moţiuni simple, solicităm demisia domnului Radu Berceanu din funcţia de ministru al Transporturilor şi Infrastructurii”, conchid iniţiatorii moţiunii simple.