Creşterea cotei unice de la 16% la 22% şi scăderea TVA de la 24% la 22% este varianta invocată de premierul Victor Ponta în cadrul USL pentru creşterea încasărilor bugetare. O altă variantă ar fi cotă unică de 20% şi TVA de 22%. Victor Ponta le-a explicat liberalilor că măsura ar putea să fie aplicată de la 1 ianuarie 2014. Premierul a spus că încasările la buget pe primele nouă luni ale lui 2013 sunt sub cele prognozate, cu şase miliarde de lei. Cu toate acestea liberalii au anunţat că se opun majorătii cotei unice. Totodată, presedintele PNL, Crin Antonescu, a confirmat că aceasta a fost dintre variantele “teoretice” discutate “informal” în cadrul USL, în vederea elaborării bugetului pentru 2014. „Nu se pune problema creşterii cotei unice atât timp cât PNL e în Guvern„, a susţinut Crin Antonescu, o poziţie similară având şi ministrul PNL al Finanţelor, Daniel Chiţoiu. O decizie ar urma să fie luată săptămâna viitoare.
PSD nu şi-a asumat, oficial, propunerea, vicepremierul Liviu Dragnea negând, iniţial, existenţa discuţiilor. Ulterior, însă, el şi-a nuanţat poziţia. “A fost o discuţie în USL la plecare. O discuţie la care nu eram foarte atent. Se vorbea de nişte simulări pe care anumiţi specialişti le făcuseră pentru a creşte venituirile bugetare.”, a explicat Dragnea. El l-a ţintit şi pe Daniel Chiţoiu, afirmând că ministrul liberal al Finanţelor ar trebui să vină cu măsuri pentru creşterea veniturilor şi nu să anunţe cu ce propuneri nu este de acord.
Cum arată simulările specialiştilor
Potrivit unor surse din USL, creşterea cotei unice ar fi necesară dacă FMI şi Comisia Europeană nu acceptă pentru 2014 un deficit bugetar mai mare, pentru a permite majorarea salariilor şi a pensiilor. Premierul Victor Ponta a declarat, recent, că este posibilă majorarea fondului de salarii din sistemul public cu până la 4% în 2014. El a mai spus că există resurse bugetare pentru indexarea pensiilor cu un procent care va depăşi rata inflaţiei.
Concret, autorităţile au un scenariu optimist – evitarea creşterii taxelor, dacă va fi acceptată de Comisia Europeană o rectificare bugetară pe ultimul trimestru ce încorporează o creştere economică de 2,2% pe acest an şi aplicarea clauzei de investiţii pentru 2014. Comisia Europeană discută o variantă care să permită depăşirea ţintelor de deficit bugetar cu sumele alocate investiţiilor de cofinanţare a programelor susţinute din fonduri UE şi fără a periclita nivelul de deficit de 3% din PIB.
În caz contrar, potrivit simulărilor, unificarea cotei unice cu TVA la 22% ar permite chiar şi o reducere a CAS, iar scenariul cu 20% cotă unică şi 22% TVA ar acoperi doar creşterea pensiilor şi a salariilor, care presupun un efort bugetar de 3 miliarde lei.
Deocamdată, simulările menţionate nu au fost confirmate oficial. Ministrul delegat pentru Buget, Liviu Voinea, afirmă că lansarea unei soluţii este prematură. “Când bătem în cuie rectificarea, ştim baza de pornire, ştim nivelul deficitului, şi de la acest moment se pot bate în cuie şi acei indicatori pentru 2014. Apoi văd dacă am spaţiu fiscal. Scenariul nostru de bază pleacă de la aplicarea clauzei de investiţii, în aşa fel încât să nu pericliteze încadrarea în pragul de deficit de 3% din PIB. Discuţiile sunt încă preliminare, deci este prematur să pui în discuţie orice măsură fiscală dacă nu ai baza de pornire”, a declarat Liviu Voinea.
De unde pot veni bani suplimentari la buget?
În absenţa majorării cotei unice, surse potenţiale de fonduri suplimentare la bugetul de stat ar putea fi:
-impozite pe proprietate, inclusiv o majorare a celor pe proprietatea multiplă şi o taxare suplimentară a proprietăţii imobiliare de lux
-măsuri hotărâte de de combatere a evaziunii fiscale
-scăderea TVA: impulsionarea consumului şi taxele suplimentare colectate pot contrabalansa efectele scăderii procentuală a taxei pe valoarea adăugată
-reducerea CAS pentru angajat/angajator: scăderea fiscalitatii muncii poate convinge companiile să-şi crească numărul de angajaţi astfel încât statul va colecta per total mai mult
-renogocierea nivelului şi a datei de la care se vor calcula noile redevenţe la gaze şi petrol.