Ministerul Agriculturii vrea sa dea peste 50 milioane euro din fondurile europene si cu cofinantare de la bugetul de stat pentru publicitatea si promovarea Programului National pentru Dezvoltarea Rurala si a Programului Operational pentru Pescuit.
Fostul ministru al agriculturii Dacian Ciolos a criticat dur acordarea acestor sume pentru publicitate, considerate foarte mari si fara utilitate. Ciolos a acuzat "lipsa de profesionalism" a ministerului explicand ca acesti bani trebuie folositi intr-adevar pentru comunicare, dar in cu totul alt mod. De asemenea, liderii producatorilor agricoli considera ca acesti bani se vor cheltui degeaba, doar pentru imagine, nicidecum pentru adevaratele interese ale fermierilor.
Banii alocati pentru informarea publicului vin din fondurile europene alocate Programului pentru Dezvoltare Rurala, in proportie de 80%. 20 de procente provin de la bugetul de stat. In cazul de fata, este vorba de promovarea a trei programe din agricultura, derulate cu bani UE. Ministerul de resort a demarat deja procedurile de licitatie.
Un prim program se numeste "Imbunatatirea strategiei de comunicare si a identitatii vizuale a PNDR", pentru care se aloca aproape 12 milioane euro, al doilea program vizeaza promovarea directa a PNDR, pentru care se vor cheltui peste 35 milioane euro, iar un ultim program se refera la "creatia, productia si difuzarea unei campanii de promovare a Programului Operational pentru Pescuit", in valoare de peste 2,5 milioane euro. Promovarea si publicitatea din aceste programe vor presupune crearea de spoturi TV, radio, productia de machete de presa scrisa, bannere electronice pentru publicitate internet, un site special, servicii de inchiriere spatii media si internet, precum si realizarea a trei valuri de cercetare sociologica cu privire la impactul campaniei de informare, dar si de filme documentare, panotaj stradal si organizarea de conferinte.
Fostul ministru al Agriculturii Dacian Ciolos spune ca: "Este surprinzator cum acesti bani sunt dati pentru publicitate in mass-media", a precizat Ciolos. Acesta sustine ca actiunea de promovare gandita de Ministerul Agriculturii isi va dovedi inutilitatea. "Este o campanie de promovare generala despre programe in agricultura care privesc lucruri foarte tehnice. Agricultorul nu va fi informat clar ce inseamna Programul European de Dezvoltare Rurala, ce trebuie sa faca pentru a obtine bani europeni. Nu de la radio si televizor poate afla aceste informatii", a mai spus Dacian Ciolos. Acesta a recomandat ministerului de resort ca ar fi trebuit ca actiunea de publicitate sa fie una aplicata, foarte aproape de fermierul roman si tinand cont de specificitatea fiecarei masuri cuprinse in Programul de Dezvoltare Rurala.
"Mai intai, trebuia intocmit un studiu sociologic pentru identificarea publicului-tinta catre care se indreapta campania de publicitate. Apoi, intocmirea unei strategii de promovare in randurile acestui public-tinta", a mai spus Ciolos. Astfel de actiuni de comunicare se pot face prin birourile APIA din tara, care ar putea sa-si deschida filiale si in localitatile mai mici, mai aproape de tarani, filiale in care sa fie angajati experti. Numai in acest fel informatia ajunge la destinatar. De asemenea, Dan Ilie, presedintele Ligii Producatorilor Agricoli Ilfov, ne-a declarat ca "se cheltuiesc bani degeaba, se duc la TV, radio si nu o sa ajunga la agricultor". "Pe publicitate se cheltuiesc mai usor banii. Mai greu este sa fie consumati de producatori", a mai spus Dan Ilie.
Presedintele Ligii Asociatiilor Producatorilor Agricoli, Adrian Radulescu, membru in Comitetul de Monitorizare de la Ministerul Agriculturii, spune ca cele 50 milioane de euro reprezinta insa o suma foarte mica, in comparatie cu cele 8 miliarde euro pe care Romania este indrituita sa le primeasca prin cele doua mari programe destinate agriculturii – Dezvoltarea Rurala si Pescuitul. "Sunt bani de la Uniunea Europeana cu o destinatie clara, nu-i putem folosi in alta parte."