» Conducerea Legislativului a gasit rapid cum sa sara in ajutorul a patru fosti si actuali ministri din "Lotul 8".
» Invocand calitatea de senator sau deputat a acestora, juristii-parlamentari vorbesc de obligativitatea avizarii inceperii urmaririi penale de catre cele doua Camere.
» Un "si" din Constitutie, preluat in Legea responsabilitatii ministeriale si in Statutul senatorilor si deputatilor ar putea astfel desavarsi strategia amanarii.
Odata ajunse, de la Ministerul Justitiei, avizele pentru declansarea urmaririi penale in cazul celor opt actuali si fosti ministri, procurorul general al Romaniei, Laura Codruta Kovesi, a aratat ca procurorii de caz vor putea continua cercetarile penale in dosare. seful interimar al Justitiei, Teodor Melescanu, alaturi de conducerea Legislativului si de unii juristi-parlamentari nu sunt insa tocmai de acord ca procurorilor de caz sa le revina exclusiv decizia inceperii sau neinceperii urmaririi penale. Ei ar vrea ca si cele doua Camere sa aiba un cuvant hotarator de spus, cel putin in cazul a patru dintre cei opt care au primit avizul presedintelui. Este vorba de deputatii Adrian Nastase si Miron Mitrea, respectiv de senatorii Paul Pacuraru si Codrut seres. Invocandu-se calitatea acestora de parlamentar, cei care fac legile s-au apucat sa le si interpreteze, pentru a-si ajuta colegii, indiferent de culoarea politica. Strategia amanarii cercetarilor si a interpretarii legilor a fost construita pe un "si". El se regaseste in art. 109 alin. 2 din Constitutie: "Numai Camera Deputatilor, Senatul si Presedintele Romaniei au dreptul sa ceara urmarirea penala a membrilor Guvernului, pentru faptele savarsite in exercitiul functiei lor". Prevederea a fost preluata intocmai in Legea responsabilitatii ministeriale (nr. 115 din 1999) si in jurul acesteia au fost construite pledoariile juristilor-parlamentari. Implicarea Legislativului in povestea celor opt fosti si actuali ministri a fost asigurata chiar de ministrul interimar al Justitiei, Teodor Melescanu. Prin intermediul secretarului de stat din MJ, Gheorghe Mocuta, cu o zi inainte ca Melescanu sa dea drumul avizelor pentru inceperea urmaririi penale, conducerile celor doua Camere au primit scrisori referitoare la situatia celor patru ex-ministri care au si calitatea de senator sau deputat. Cu o viteza ametitoare, Senatul a raspuns in ziua imediat urmatoare, marti, subliniind ca pentru a se incepe urmarirea penala a conservatorului Codrut seres si a liberalului Paul Pacuraru este nevoie de avizul Camerei Superioare. La fel de repede a raspuns si Olteanu. Mai mult, purtatorul de cuvant al lui Nicolae Vacaroiu, Andrei Alexandru, a aratat ca acest punct de vedere ar fi impartasit si de Biroul Permanent si de Comisia juridica a Senatului. Afirmatiile sale au fost infirmate insa chiar de presedintele Comisiei, udemeristul Peter Eckstein Kovacs. Acesta a admis ca senatorii-juristi au fost sesizati inca de la sfarsitul anului trecut, dupa ce ministrul Muncii ceruse chiar el un punct de vedere din partea Senatului. Potrivit lui Eckstein, Comisia juridica nu a luat inca vreo decizie, avand loc doar "discutii preliminare".
Punctul de vedere al lui Vacaroiu este insa impartasit si la Camera Deputatilor. In vreme ce presedintele Bogdan Olteanu a dat asigurari ca, in cazul unei solicitari oficiale, se va intra "de urgenta" in proceduri, vicepresedintele Lucian Bolcas a sustinut ca declansarea cercetarii penale fara avizul Camerelor ar avea drept consecinta "nulitatea absoluta a tuturor actelor de cercetare, problema care poate sa fie invocata si de un avocat stagiar". Liderul PRM a admis ca alineatul in baza caruia dosarele ministrilor parlamentari ar fi trebuit sa ajunga la Parlament este inclus in articolul gasit neconstitutional de judecatorii CC, dar pentru a-si sustine punctul de vedere a ajuns sa faca referire chiar si la expunerea de motive a Legii responsabilitatii ministeriale. Bolcas a mai aratat ca, potrivit Legii privind normele de tehnica legislativa, expunerea de motive ar face parte integranta din lege, fiind votata la adoptarea unui act normativ.
In favoarea unui aviz al Parlamentului s-a pronuntat si presedintele Comisiei juridice din Camera Deputatilor, conservatorul Sergiu Andon. "In orice interpretare juridica, conjunctia «si», pusa intre doua subiecte sau predicate, exprima vointa legiuitorului ca acele doua conditii sa fie cumulate", a declarat Andon referindu-se la buclucasul "si" care ar justifica avizul Parlamentului. Impotriva implicarii Legislativului s-au pronuntat insa liderii PD-L. Potrivit lui Emil Boc, scrisorile lui Melescanu ar reprezenta inca o incercare de a tergiversa aplicarea justitiei, iar conform vicepresedintelui PD-L, Valeriu Stoica, instituirea unui dublu aviz al presedintelui si al Parlamentului ar "excede cadrului constitutional".
AMaNARE
Strategia amanarii a inceput cu publicarea cu intarziere, in Monitorul Oficial, a deciziei Curtii Constitutionale care a gasit ca fiind neconforma cu Legea fundamentala existenta unei comisii speciale la Cotroceni. S-au pierdut atunci 15 zile, iar seful Camerei, Bogdan Olteanu, a fost facut raspunzator de tergiversare de catre seful statului. Alte sase zile s-au scurs pana cand Melescanu a dat drumul celor opt avize.
DECLARATIE
Fostul presedinte Ion Iliescu a apreciat ieri ca desfiintarea comisiei de la Cotroceni prin decizia CC a fost o greseala, deoarece structura ar fi avut si rolul de a-l proteja pe seful statului de "excese", de tentatia de "a-si baga nasul in dosare".
Precedent
Un membru al "Lotului 8", Adrian Nastase, a mai beneficiat o data de ajutorul colegilor din Camera Deputatilor. Este vorba de cazul Zambaccian si de cererea facuta de ministrul Justitiei de atunci, Monica Macovei, pentru efectuarea de perchezitii la imobilele din strada Zambaccian si de la Cornu. In prima faza, pentru respingerea solicitarii s-a invocat un viciu de procedura, iar ulterior, prin vot, in plen deputatii au decis sa-l scape pe Nastase de perchezitii.
Intamplator sau nu, fostul premier a incercat acum sa acrediteze ideea ca in actualul scandal vizati nu ar fi cei opt ministri, ci crearea unui precedent. "Miza jocului de data aceasta nu mai sunt eu, ci este crearea unui drept discretionar pentru procurorul general ca intre cele trei instante – presedinte, Camera si Senat – el sa poata alege in complicitate cu Traian Basescu doar calea de la Cotroceni", a declarat Nastase. Mai mult, pentru a-si asigura probabil cooperarea liberalilor, Nastase a spus ca s-ar urmari crearea unui precedent pentru suspendarea din functie a premierului Tariceanu, fara avizul Parlamentului.