RĂZBOI. Ministrul Dezvoltării Regionale şi Turismului, Elena Udrea, a declarat vineri, într-o conferinţă de presă, că preşedintele PSD, Victor Ponta, a făcut o obsesie pentru ea şi totodată că suferă de sindromul Tourette, întrucât „la fiecare două cuvinte, al treilea este Udrea”.
„Aş spune câteva lucruri aduse de opoziţie, de PSD, de PNL, în special de domnul Ponta, legate de finanţarea, de alocarea pe criterii politice a finanţărilor prin Programul Naţional de Dezvolare a Infrastructurii (PNDI). Acuzaţiile sunt în general că la acest minister licitaţiile sunt cu dedicaţie pentru autorităţi pu blice locale care aparţin PDL. (…) Ca o dovadă că domnul Victor Ponta îmi pomeneşte numele, cu siguranţă pentru o obsesie pe care a făcut-o în ceea ce mă priveşte, şi mai spuneam odată, în mod cert este lovit de sindromul Tourette, la fiecare două cuvinte, al treilea este Udrea: spitale-Udrea, vămi-Udrea, petrol-Udrea, Colas-Udrea, orice-Udrea. Şcoală-Udrea”, a declarat ministrul, citat de Newsin.
Potrivit Elenei Udrea, dacă se doreşte să se vadă cum se alocă fondurile, chiar şi cele pe care le transferă Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului (MDRT) către consiliile judeţene pentru a ajunge la autorităţile publice locale, există câteva exemple prin care „este clar că în judeţele conduse de PSD şi PNL, procentele sunt covârşitoare către primăriile PSD şi PNL”.
Ministrul a prezentat şi un grafic prin care a arătat ce se întâmplă cu fondurile repartizate pe unităţi administrativ-teritoriale din bugetele consiliilor judeţene din cotele defalcate primite de la Guvern. Astfel, potrivit graficului prezentat, la nivel naţional 46% primeşte PSD, 29% – PNL, iar 15% au primit primarii PDL.
Udrea a adăugat că o altă minciună a lui Ponta ar fi cea potrivit căreia, la nivel local, ar guverna PDL.
„Avem 14 preşedinţi de consilii judeţene, iar PSD are 16 (…) Dacă s-ar pune problema ca domnul Ponta să aibă poziţii corecte, ar trebui să pornească de la modul în care se alocă aceşti bani veniţi de la Guvern către consiliile judeţene pentru primăriile din judeţ de către preşedinţi de consilii judeţene din partidul propriu”, a subliniat Udrea.
Ministrul Dezvoltării Regionale şi Turismului a precizat că PNDI presupune reabilitarea şi modernizarea unor drumuri care ar fi rămas într-o stare deplorabilă, „dacă nu exista şansa acestui program”.
„Motivaţia pentru care am ales să realizăm acest amplu program de investiţii (PNDI, n.r.), cel mai mare program de investiţii derulat de guvern după 1989 – în principal, ne-am gândit la realităţile în ceea ce priveşte infrastructura. Ştim cu toţii că avem o mare problemă în ceea ce priveşte infrastructura rutieră, o problemă care afectează economia, afectează serviciile şi afectează şi turismul, lucru pe care noi îl constatăm ori de cât ori intenţionăm să avem acţiuni prin care să creştem circulaţia turistică”, a adăugat Udrea.
Ministrul spune că este exclus ca să se fi alocat fonduri pe criterii politice, fiind pentru prima dată când se organizează o licitaţie în acest sens, cea anunţată vineri, de peste 570 milioane lei, fără TVA, pentru reabilitarea a 377 km de drumuri naţionale şi de interes local.
„Înainte de toate, aş vrea să spun că acest minister nu face licitaţii. Este prima dată când MDRT face licitaţii pentru reabilitare de drumuri în cadrul acestui program, pentru că schema lui de finanţare este complicată, presupune garanţii din partea guvernului, nu garanţii de stat, ci credibilitate pentru constructorii care vin să finanţeze timp de trei ani lucrările în acest program şi este mult mai credibil să lucrezi ca şi constructor direct cu guvernul şi nu cu fiecare primărie de comună”, spune Udrea.
Ea a menţionat că cei care organizează licitaţiile sunt consiliile judeţene, şi nu ministerul, şi tot consiliile judeţene fac plăţile. Ministrul a mai spus că de fiecare dată i se reproşează starea proastă a drumurilor.
„Pe de altă parte, dincolo de avantajul pe care îl creăm beneficiarilor, şi anume locuitorii din zonele respective, cei care au activităţi economice care presupun transport, copiii care au nevoie de drumuri de interes local, turiştii care au nevoie de astfel de căi de comunicaţie la standarde moderne, avem o problemă cu nenumăratele proiecte eligibile, proiecte bine întocmite, elaborate de autorităţile publice locale pentru care s-au cheltuit bani şi care o parte au fost depuse spre finanţare prin Programul Operaţional Regional (POR), o parte au încercat să fie finanţate prin alte programe derulate de minister şi bugetate din bugetul de stat. Cele care nu au apucat finanţare prin POR, pentru că şi fondurile europene sunt limitate, dar şi acele care presupun investiţii pentru care s-a muncit la studiul de fezabilitate pentru că şi resursele bugetare naţionale sunt limitate, ambele categorii sunt finanţate prin PNDI”, a menţionat oficialul MDRT.
Durata de implementare a PNDI este de trei ani, iar plata se face pe parcursul a şapte ani, începând din 2013.