Castigatorul alegerilor prezidentiale, Traian Basescu, a cheltuit si cei mai multi bani in campania electorala: 15 milioane de lei (3,7 milioane euro), potrivit datelor furnizate de candidatii la prezidentiale la Autoritatea Electorala Permanenta (AEP). Pe locul doi se afla Mircea Geoana, care a cheltuit 12,5 milioane lei (3 milioane euro). Insa unele ONG spun ca aceste sume sunt doar varful aisbergului.
Raportul financiar prezentat de candidatul Basescu arata ca acesta a avut venituri totale de 9.603.934 lei, angajand cheltuieli restante de 5.296.993 lei. Cei mai multi bani au fost cheltuiti pentru publicitate in presa, radio si TV – 7,06 milioane lei – si materiale promotionale (bannere, tiparituri) – 5,12 milioane lei. Candidatul PSD, Mircea Geoana, a investit 12.458.690 lei si a avut venituri de 7.554.958 lei, iar restantele financiare se ridica la 5,1 milioane lei. Pe publicitate – mass-media, tiparituri, bannere – Geoana a cheltuit peste 9 milioane lei. Pe locul trei la rezultatul alegerilor, dar si la cheltuieli in campanie, se plaseaza candidatul PNL, Crin Antonescu, cu 10.725.860 lei, cu venituri totale de 5.065.852 lei, iar cheltuielile restante au insumat 6,3 milioane lei. Cei mai multi bani s-au dus pe tiparituri si materiale promotionale – 6,2 milioane lei. Candidatul independent, Sorin Oprescu, a dispus de 5,3 milioane lei, in timp ce candidatul UDMR, Kelemen Hunor, a cheltuit doar 681.144 lei.
Asociatia Pro Democratia sustine insa ca sumele declarate de candidati nu reprezinta decat o mica parte din cheltuielile reale efectuate de partidele care i-au sustinut. "Sunt doar cheltuielile la vedere. De fapt, sumele sunt mult mai mari", ne-a declarat Irina Bujder, director de programe la acest ONG. Ea a precizat ca, in urma unei monitorizari facute de Pro Democratia, candidatii din turul doi au cheltuit, doar pe afisaj electoral si doar in Bucuresti si in alte 13 orase mari, cate 700.000 de euro (aproape 3 milioane de lei) fiecare. Mai mult, Bujder a afirmat ca nici unul dintre candidatii la prezidentiale nu a tinut cont de prevederile Legii finantarii partidelor. De exemplu, pe nici un afis electoral nu era inscrisa firma care l-a tiparit. Pe aceasta cale se poate afla care sunt firmele ce finanteaza partidele politice, cumparand in numele lor publicitate, si s-ar putea verifica ulterior daca firmele respective au fost favorizate in relatiile lor cu statul. "In timpul campaniei electorale, nici un candidat nu a dat dovada de transparenta asupra modului in care a cheltuit banii pentru alegeri", concluzioneaza Irina Bujder.