Cine ajunge vara pe litoralul românesc observă că este înconjurat de turiști străini. Dacă prin alte locuri se vorbesc mai multe limbi străine, aici auzi, în majoritatea cazurilor, numai românește. De altfel, faptul că avem un litoral destinat aproape exclusiv românilor se vede și din inscripțiile de pe stradă, dar și din meniuri: majoritatea sunt în limba română, puține în engleză, mai deloc în franceză, germană, spaniolă sau italiană.
O creștere minusculă
Datele furnizate de către Direcția de Statistică a Județului Constanța arată că numărul turiștilor care și-au petrecut vacanța pe litoralul românesc, în primele opt luni ale anului, este în creștere. O creștere minusculă. Astfel, în perioada ianuarie-august 2018 au sosit 48.494 de străini, spre deosebire de 48.325 în perioada similară din 2017. Față de 2016, creșterea este mai importantă, 1.130 de persoane, dar se poate explica prin faptul că, din 2017, în orașul Constanța se organizează un festival de muzică, Neversea, care atrage mulți străini. În lipsa sa, probabil la această categorie s-ar fi înregistrat scăderi importante.
4,4%
Numărul turiștilor sosiţi în primele opt luni ale anului 2018 a ajuns la 1.106.700 persoane, față de 1.058.800 persoane în aceeași perioadă din 2017, înregistrându-se o creștere de 4,5%. Acest lucru înseamnă că turiștii străini dețin o pondere de 4,4% în totalul turiștilor. Per total, vestea bună este că s-a depășit numărul de 1 milion de turiști, la fel ca în 2016, dar spre deosebire de 2017. A crescut și numărul înnoptărilor, la 4.263.500 în primele opt luni ale anului 2018, față de 4.085.300 înnoptări înregistrate în aceeași perioadă din 2017.
Turiștii străini care sosesc pe litoral folosesc, de obicei, curse charter. Cursele aeriene de linie sunt puține în Constanța, se pot număra pe degetele de la o mână. În extrasezon vorbim chiar de o mână cu două degete, adică despre o cursă spre Istanbul, cu escală la Varna, și de una spre Londra. În timpul verii au existat chartere din Estonia și Israel. „Se constată o creștere a numărului de turiști străini din Polonia, Belgia, Franța, Marea Britanie, Italia și, poate un pic surprinzător, din Ungaria”, spuneau, la începutul sezonului, reprezentanții agenției Paradis Vacanțe de Vis.
Lipsește promovarea
Specialiștii din turism spun, de ani de zile, că litoralul românesc este un produs bun, vandabil, care ar avea trecere la străini, dacă ar fi promovat, lucru care nu se întâmplă. „Litoralul românesc este văduvit de turişti străini. Sunt, dar puţini. Ne place, se construieşte, e bine, dar când vorbim de turişti străini în acest moment nu avem nici măcar un charter în Europa, ca să nu ne îmbătăm cu apă rece”, declara Alin Burcea în 2017, când era președintele ANAT. De exemplu, în 2016, Ministerul Turismului alocase două milioane de euro, dar numai pentru participarea la târguri, nu pentru promovare.
Recent, ministrul Turismului, Bogdan Trif, a precizat că el consideră că România trebuie promovată mai mult în mediul online, nu doar la târguri şi expoziţii, pentru că, de-a lungul existenţei acestui minister, această promovare nu s-a ridicat la nivelul aşteptărilor, “de multe ori a fost mirifică, dar a lipsit cu desăvârşire”. În septembrie, Executivul a adoptat, la propunerea sa, o hotărâre de guvern care prevede, printre altele, înființarea a 20 de birouri de promovare turistică externă a României. Decizia vine după ce fostul ministrul, Mircea Titus Dobre, le-a închis, gest considerat de Trif „o greșeală”.