5 C
București
luni, 11 noiembrie 2024
AcasăSpecialSecuritatea aeroporturilor germane are grave lacune

Securitatea aeroporturilor germane are grave lacune

Un grup de persoane de origine araba planuiau de cateva luni un atentat pe aeroportul din Frankfurt. Intr-un raport recent, expertii arata gravele lacune securitare pe aeroporturile din Germania. Uniunea Europeana introduce de la 1 ianuarie 2007 noi reglementari de securitate.

Procuratura Federala Germana din Karlsruhe ancheteaza „un grup de persoane cunoscute si altele neidentificate pana in prezent, suspectate de apartenenta la o grupare terorista”. Din iulie, sase persoane au planuit introducerea de substante explozive la bordul unui avion israelian. Presa relateaza ca tinta atentatului era aeroportul din Frankfurt. In acest scop, grupul a contactat in vara acestui an un angajat care lucra la o societate de siguranta pe Aeroportul Rhein-Main. Initial, acesta a acceptat sa „colaboreze”. Interceptarile telefonice si alte masuri ale Politiei Federale Criminale (BKA) au revelat ca barbatii sunt originari din Liban, Iordania, Kuweit si Irak. Cum grupul nu s-a pus de acord cu „suma ce trebuia platita executantului” – afirma comunicatul de presa al procurorului general din Karslruhe – in cele din urma, angajatul societatii de siguranta a dezvaluit politiei planurile acestora.
Vineri, 17 noiembrie, Politia Federala Criminala (BKA) a perchezitionat noua locuinte din landurile Hessa si Renania Palatinat, arestand sase persoane care traiau de cinci-sase ani in Germania. Negasindu-se urme de substante explozive, grupul a fost eliberat sambata, cu exceptia unuia dintre tineri, retinut pentru alta „afacere”.
„Pericolul terorist nu este abstract”, au declarat anchetatorii. Cazul arata ca organele de securitate urmaresc indeaproape posibilele structuri teroriste, reusind, cel putin pana acum, sa le anihileze. In iulie, o incercare de atentat cu substante explozive in doua trenuri din Germania a fost descoperita din intamplare, datorita unui defect tehnic. Cei doi studenti libanezi acuzati se afla in stare de arest in Liban. Autoritatile refuza sa-i extradeze in Germania.

Privatizarea a produs lacune

„Deficitele de securitate pe aeroporturile germane sunt scandaloase. Ele sunt rezultatul privatizarii structurilor de siguranta interna”, declara Konrad Freiberg, seful Sindicatului Federal al Politiei Germane (GdP), pentru „Suddeutsche Zeitung”, la 20 noiembrie. Un test de calitate, realizat incognito de Politia Federala Germana (actuala „Bundespolizei” este urmasa „Politiei de Frontiera”), in primele sase luni ale acestui an, a provocat criticile expertilor. Ancheta a revelat grave lacune in sistemele de siguranta. De pilda, pe aeroportul din Frankfurt, politisti „camuflati” in calatori au testat de 367 de ori angajatii firmei de securitate FIS. Din 123 de incercari de introducere „prin contrabanda” a unor arme si alte obiecte interzise, 45 au fost incununate de succes (36%). Sub nasul angajatilor, politistii au transportat cutite, pistoale, substante explozibile etc. Cauzele „succesului”? In urma privatizarii masive a serviciilor, personalul de securitate – initial, angajat de aeroport – a fost delocalizat catre firme private. Acestea au redus numarul angajatilor si salariile. „Metode de sclavagism modern”, considera Joseph Scheurin de la Sindicatul Federal al Politiei Germane (GdP). Daca firmele vor sa aiba colaboratori motivati, „ei nu trebuie platiti cu salarii de mizerie (7,66 euro/ora)”. In acelasi timp, conducerea aeroportului si societatile de transport fac constante presiuni asupra firmelor private de securitate, cerandu-le sa reduca si mai mult salariile.

Securitatea pasagerilor trebuie sa ramana in mainile statului

Burkart Kaufmanns, membru in „Cockpit” (Sindicatul European al Pilotilor, Bruxelles), critica „nivelarea in jos” a sistemului de siguranta. De pilda, faptul ca statul nu mai controleaza acum (nici) bagajele pasagerilor. In prezent, incaperile de aer comprimat in care se realizau testele de siguranta din aeroporturi stau goale. Din motive de „economie”, personalul a fost suprimat. Ca sa fie eficienta, „securitatea pe aeroporturi trebuie sa ramana un domeniu controlat de stat”, considera expertii.
De la 1 ianuarie 2007, pe aeroporturile din Uniunea Europeana vor intra in vigoare noi regulamente comunitare de securitate. Printre altele, bagajul de mana va trebui sa nu depaseasca dimensiunile: 56-45-25 cm. Pe aeroporturile germane au fost aplicate, din 6 noiembrie, cateva dintre noile reglementari. Recipientele pentru lichide, transportate in bagajele de bord, nu trebuie sa contina peste 1000 ml. Toate tuburile si flacoanele vor fi transportate in pungi de plastic transparente.
Konrad Freiberg considera ca masurile sunt „calmante de tip placebo. Daca nu s-a reusit nici macar sa se inchida ecluzele de introducere de arme, nu trebuie sa discutam de… alimente pentru sugari”.

Cele mai citite

Indicele ROBOR la 3 luni a stagnat. La fel și cel la 6 luni

Indicele de referință IRCC a crescut, însă, de la 1 octombrie de la 5,86%, la 5,99% ROBOR (Romanian Interbank Offer Rate) este rata dobânzii la care băncile...

Învins de naționala României, un elvețian s-a retras din fotbal! „Am ales biserica!”

Silvan Wallner, fost fundaș la Blau-Weiß Linz și internațional U21 al Elveției, a anunțat o decizie surprinzătoare: retragerea din fotbal la doar 22 de...

Soluții de depozitare inteligentă pentru șoproane de grădină  

Șoproanele de grădină aduc numeroase beneficii, însă o soluție de depozitare inteligentă poate spori în mod semnificativ eficiența acestora. Fie că alegi un...
Ultima oră
Pe aceeași temă