Obiective
– Reducerea cu pana la 80% a emisiilor de pulberi in suspensie pentru autovehiculele pe motorina l Reducerea cu pana la 20% a emisiilor de oxizi de azot (NOx) pentru autovehiculele pe motorina – de la 250 mg/km in prezent la 200 mg/km (Euro 5) si pana la 80 mg/km (Euro 6) l Reducerea cu pana la 25% a emisiilor de oxizi de azot (NOx), cu o valoare-limita de 60 mg/km, si a hidrocarburilor (HC) cu pana la 75%, cu o valoare-limita de 75 mg/km, pentru autovehiculele pe benzina l Reducerea emisiilor de CO2 la o medie de 140 g/km, pana in 2008 (Euro 5) si pana la 120 g/km in 2012 (Euro 6) l Cresterea cerintelor de durabilitate pentru dispozitivele de control al poluarii de la 80.000 km, la 160.000 km l Obligatia producatorilor, dealerilor si service-urilor de a crea un sistem de informare privind repararea si intretinerea noilor tipuri de vehicule l Renuntarea la exceptia care permitea vehiculelor grele (clasa M1, cu o greutate mai mare de 2500 kg) sa intre in categoria vehiculelor comerciale usoare.
Termene propuse
Se estimeaza ca noile reglementari propuse de Comisia Europeana vor fi adoptate pana la sfarsitul acestui an. Prin urmare, autoturismele noi, care urmeaza sa primeasca omologarea de tip, vor trebui sa respecte normele Euro 5 in termen de 18 luni de la data intrarii in vigoare a regulamentului. Ceea ce inseamna 2009. Iar normele Euro 6 se preconizeaza ca vor fi introduse la patru ani dupa Euro 5. Regulamentul este un act legislativ comunitar obligatoriu, care se aplica direct de catre statele membre UE, fara a fi necesara transpunerea acestuia in legislatia nationala.
Gaura in buzunarul tuturor
Reducerea emisiilor poluante prin introducerea normelor Euro 5/6 presupune, printre altele, dotarea autovehiculelor diesel cu filtre de particule (FAP sau DPF) sau chiar cu rezervoare de uree – sistemul presupune injectarea unei solutii lichide de uree (produs obtinut din gazul natural si folosit in agricultura ca fertilizator) in galeria de evacuare pentru a neutraliza oxizii de azot (NOx). Ceea ce ii va afecta, in primul rand, pe producatorii si consumatorii de masini diesel mici si ieftine, precum Fiat, Peugeot sau Skoda, deoarece implementarea acestor sisteme va creste pretul de vanzare/achizitie cu peste 800 de euro, potrivit unor studii. De asemenea, desi comisarul Verheugen a negat cu vehementa, din cauza noilor sisteme vor creste costurile de intretinere/reparatii.