După o serie de accidente cauzate de şoferi care circulau neregulamentar, dar aveau pe capota maşinii un girofar oficial, mai mulţi locuitori ai capitalei Rusiei s-au organizat într-o mişcare de protest, folosind camerele telefoanelor mobile şi internetul pentru a expune abuzurile.
Un amplu articol din revista Foreign Policy tratează una dintre problemele care pun la încercare răbdarea şi nervii locuitorilor Moscovei: într-un oraş în care traficul este din ce în ce mai congestionat, iar maşinile de lux sunt un simbol al statutului social, circa 970 de persoane dispun de girofaruri oficiale, care le permit posesorilor să ignore regulile de circulaţie. Nu numai oficialii de la Kremlin, miniştrii şi mulţi parlamentari deţin girofaruri, dar şi mulţi alţi funcţionari minori, oameni de afaceri sau, pur şi simplu, persoane cu bani şi influenţă care „cunosc pe cine trebuie”. Iar în cazul în care o maşină cu girofar este implicată într-un accident, poliţia tinde să atribuie vina celuilalt şofer.
Un caz recent, expus pe site-ul Radio Free Europe, este cel al vice-preşedintelui Lukoil, Anatoli Barkov. În februarie, Mercedesul acestuia, condus de un şofer, a intrat pe contrasens pentru a ocoli un ambuteiaj. Maşina s-a ciocnit de un Citroen care circula regulamentar – iar cele două femei care se aflau în acesta au murit pe loc. Poliţia s-a grăbit să dea vina pe şoferaiţa Citroenului, iar dacă nu ar fi apărut mai mulţi martori care să ateste că Mercedesul circula neregulamentar, probabil că nici nu ar fi existat o anchetă. Incidentul a stârnit mânia opiniei publice, iar atât familiile femeilor care şi-au pierdut viaţa cât şi diverşi artişti ruşi au început o campanie în presă împotriva abuzurilor în trafic comise de elite şi a dezinteresului afişat faţă de acestea de către organele de stat.
Dispreţul elitelor pentru oamenii de rând
Un incident asemănător a avut loc în decembrie la Irkutsk; acolo, fiica şefului Comisiei electorale a pierdut controlul asupra maşinii, a intrat pe trotuar şi a lovit două femei – una dintre ele murind în urma impactului. Şi în acel caz, poliţia a refuzat iniţial să deschidă o anchetă – însă accidentul a fost surprins de mai multe camere de luat vederi, astfel încât în cele din urmă şoferiţa a fost pusă sub acuzare.
Cazuri similare sunt multe, iar ceea ce disperă cel mai mult populaţia – devenind astfel o problemă şi pentru sfera politică – este faptul că membrii elitei financiare ruse nici măcar nu ascund faptul că se consideră mai presus de lege; Foreign Policy o citează pe scriitoarea Elena Mironenko, membră a partidului de guvernământ Rusia Unită şi posesoare de girofar, care a declarat pe blogul personal că „plebea” nu are ce căuta în Moscova şi că clasa muncitoare ar trebui exilată din oraş; „atunci am avea numai oameni frumoşi mergând în maşini frumoase”. Atitudinea lui Mironenko este des întâlnită; regizorul Nikita Mihalkov, una dintre cele mai de seamă personalităţi culturale ale Rusiei, s-a arătat, conform agenţiei de ştiri RIA Novosti, atât de indignat de pierderea girofarului (care i-a fost retras în urma mai multor incidente în trafic cauzate de Mihalkov şi o avalanşă de injurii la adresa unui jurnalist care l-a întrebat la ce îi trebuie unui regizor un girofar), încât a demisionat din fruntea Consiliului Public al Ministerului Apărării.
„Găleţile albastre”
Pe acest fond a luat naştere mişcarea de protest „Găleţile albastre” – un grup de cetăţeni exasperaţi, care au început să filmeze abuzurile comise de posesorii de girofar şi să le expună pe internet. Simbolul grupului sunt găleţile albastre pe care membrii şi le leagă de capotele maşinilor pentru a simula un girofar. O campanie de publicitate plănuită de unul dintre organizatorii grupului, Daniel Lindele, s-a lovit de refuzul agenţiilor de publicitate de a o difuza – refuz motivat politic, conform unui avocat contactat de site-ul Moskovskiye Novosti.
Deşi în luna mai a fost propus un proiect de lege prin care să se reducă drastic numărul permiselor de a folosi un girofar, şansele ca acesta să fie adoptat sunt mici, conclude Foreign Policy: „la doar o lună după propunerea legislativă a fost publicată pe internet o filmare în care trei ambulanţe cu sirenele pornite aşteptau să treacă un alai de VIP-uri”, scrie autoarea articolului, Julia Ioffe.